کانون مدافعان حقوق بشر از صدور حکم اعدام برای یکی دیگر از بازداشت‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱ خبر داد

کانون مدافعان حقوق بشر روز یکشنبه ۱۲ فروردین‌ اعلام کرد شهریار بیات، ۶۴ ساله و از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در شهریار، با حکم شعبه ۱۳ دادگاه تهران به اتهام «سب‌النبی» به ‎اعدام محکوم شده است.

طبق ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی اگر کسی به پیامبر اسلام یا دیگر پیامبران بزرگ دشنام دهد یا به آن‌ها توهین کند، متهم به «سب‌النبی» است و به اعدام محکوم می‌شود.

شهریار بیات ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ به همراه زرتشت احمدی راغب، محسن غیاثی و علی رضایی با ارسال نامه‌ای از زندان اوین که نسخه‌ای از آن به صدای آمریکا رسید، ضمن اعلام تداوم همراهی با مردم ایران و تأکید بر اتحاد همگانی، حاکمیت مردم و قانون و برگزاری انتخابات آزاد تا برقراری جامعه‌ای دموکراتیک در ایران را خواستار شده بودند.

براساس اعلام کانون مدافعان حقوق بشر دادگاه کیفری تهران، اواخر بهمن ۱۴۰۲ پست‌های منتسب به شهریار بیات در فضای مجازی را به‌عنوان مصداق اتهام «سب‌النبی» قرار داده و براساس آن حکم اعدام او را صادر کرده است.

به دنبال انتشار این خبر، آرش صادقی، فعال حقوق بشر در «ایکس» نوشت:«همزمان با اعتراضات سال ۱۴۰۱، مدتی با آقای شهریار بیات در بند ۲۰۹ هم‌سلولی بودم. در جریان بازجویی‌ها انتشار تعدادی تصویر و پست منتشر شده در فضای مجازی به او نسبت داده شده بود که وی با رد این اتهام تاکید کرده بود که هیچ محتوایی تولید نکرده و این صفحات ارتباطی به او ندارند.»

گروه مشاوره حقوقی «دادبان» هم در متنی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که شعبه ۱۳ دادگاه کیفری تهران پیشتر با یک «رای اقلیتی»، لزوم صدور و اعمال مجازات اعدام علیه شهریار بیات را به دلیل توبه چند باره او نزد دادگاه و پیش از آن در دادسرا، منتفی دانسته و به تخفیف مجازات اعدام او رای داده بود.

شهریار بیات سوم آبان ۱۴۰۱ به دست ماموران وزارت اطلاعات در شهریار بازداشت و ابتدا به زندان تهران بزرگ و مدتی بعد به زندان قزلحصار کرج منتقل شد.

این زندانی عقیدتی در زمان بازداشت با اتهام‌اتی همچون سب‌النبی، توهین به مقدسات، تبلیغ علیه نظام، افساد فی‌الارض، توهین به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، توهین به روح‌الله خمینی، تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور و توهین به امامان شیعه، روبرو شده بود.

اعتراضات سراسری در ایران در واکنش به جان‌باختن مهسا امینی، پس از دستگیری به دست عوامل گشت ارشاد در تهران در شهریور ۱۴۰۱ آغاز شد و به سرعت همه ایران را فرا گرفت.

این اعتراضات نیز با خشونت فراوان ماموران حکومتی و کشته‌شدن صدها تن از معترضان و بازداشت دهها هزار نفر دیگر سرکوب شد و قوه قضاییه دست‌کم ۹ معترض از جمله محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمد حسینی، محمدمهدی کرمی، مجید کاظمی، سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی، میلاد زهره‌وند و محمد قبادلو را در ارتباط با این خیزش انقلابی اعدام کرد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۱ آپریل ۲۰۲۴