مسئولان چندین استان اماکن تفریحی را در روز سیزده‌بدر تعطیل کردند

با وجود تکذیب وزیر کشور، گزارش‌های مردمی و برخی رسانه‌ها حاکی است که اماکن تفریحی در سراسر ایران در روز سیزده‌بدر امسال تعطیل شده است.

خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی که در روزهای اخیر از تعطیلی اماکن تفریحی و گردشگری در برخی شهرهای ایران در روز سیزدهم فروردین خبر داده بود، روز دوشنبه اخبار دیگری را در این زمینه منتشر کرد.

این خبرگزاری روز دوشنبه سیزدهم فروردین نوشت که اماکن تاریخی و گردشگری چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی و سپیدان فارس در «روز طبیعت» تعطیل است.

تعطیلی تمامی رستوران‌ها و مراکز پذیرایی گیلان و تعطیلی تمام موزه‌های خراسان رضوی در روز سیزده بدر امسال از دیگر خبرهای روز دوشنبه خبرگزاری صداوسیما بود.

روز سیزدهم فروردین که مردم بر اساس سنت باستانی سیزده‌بدر به پارک‌ها و اماکن تفریحی می‌روند، در تقویم دولتی «روز طبیعت» نام گرفته اما امسال برخی مقامات محلی اعلام کردند که اماکن فتریحی به دلیل عزاداری مذهبی برای سالگرد کشته شدن امام اول شیعیان تعطیل است.

شامگاه یکشنبه ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد ورودی کوه صفه اصفهان نیز مسدود شده است.

کمی پیش از آن، احمد وحیدی، وزیر کشور، مدعی شده بود که در وزارت کشور هیچ تصمیمی برای تعطیلی بوستان‌ها در روز ۱۳ فروردین گرفته نشده است. او نوشت: «مواظب توطئه دشمنان باشیم.»

اما برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشتند که چنین چیزی صرفا برای برعهده نگرفتن مسئولیت تعطیلی‌هاست.

با وجود تکذیب‌های وزارت کشور، پیشتر فرماندار قزوین در مصاحبه با صداوسیما اعلام کرده بود تعطیلی پارک‌ها در روز سیزدهم فروردین بر اساس «دستورالعمل بالادستی» و همگام با کل استان‌های کشور است.

این اولین بار نیست که روز سیزدهم فروردین با عزاداری‌های مذهبی در ایران مصادف می‌شود.

در سال ۱۳۹۳، به دلیل همزمانی این روز با یک مناسبت مذهبی، احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران برگزاری مراسم سنتی سیزده بدر را «در شأن ملت ایران» ندانست. احمد خاتمی در ادامه نیز گفت که «مردم ما شادی و غم خود را با شادی اهل بیت تنظیم می‌کنند.»

علاوه بر محدودیت‌های حکومتی، در سال‌های اخیر در ایران، برگزاری آیین سیزده‌بدر با چالش‌هایی چون همه‌گیری کرونا و وقوع سیل در مناطق گسترده روبه‌رو بوده است.

مردم در افغانستان به‌ ویژه کابل، هرات و مزارشریف روز سیزدهم نوروز خانه‌های خود را ترک کرده و به طبیعت می‌روند اما در سال‌های اخیر گروه طالبان حاکم بر این کشور زنان را از شرکت داشتن در سیزده‌بدر و پیک‌نیک‌های نوروزی منع کرده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۱ آپریل ۲۰۲۴