جمهوری آذربایجان مدعی ضبط صدها کیلو مواد مخدر «با منشأ ایران» شد

نهادهای انتظامی و مرزبانی جمهوری آذربایجان طی چند عملیات از ابتدای نوروز، صدها کیلوگرم مواد مخدر قاچاق شده از ایران را توقیف و افراد زیادی، از جمله یک شهروند ایرانی را بازداشت کرده‌اند.

وزارت کشور جمهوری آذربایجان ادعا کرده است طی ۱۰ روز گذشته بیش از ۱۰ عملیات ضبط محموله‌های مواد مخدر قاچاقی از ایران انجام شده است.

نیروهای مرزبانی جمهوری آذربایجان روز یکشنبه ۱۲ فروردین طی عملیاتی در منطقه مرزی هورادیز با ایران که در سال ۲۰۲۰ از تسلط ارمنستان آزاد شد، با قاچاقچیان مواد مخدر درگیر شدند.

بر اساس این گزارش، در این درگیری رمضان عدلی، شهروند ایرانی بعد از زخمی کردن یک نیروی مرزبانی با سلاح، بازداشت شد. دو شهروند دیگر جمهوری آذربایجان با بیش از ۱۰ کیلوگرم مواد مخدر نیز همراه او بازداشت شدند.

همزمان پلیس این کشور می‌گوید ۶۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر قاچاق شده از ایران را در شهر مرزی آستارا جمهوری آذربایجان و منطقه قاراداغ حومه باکو ضبط کرد.

آرشیو اعلامیه‌های وزارت کشور جمهوری آذربایجان نشان می‌دهد از ابتدای فروردین سال ۱۴۰۳ تا روز یکشنبه ۱۲ فروردین در مجموع بیش از ۵۰ نفر در رابطه با قاچاق و فروش مواد مخدر بازداشت و حدود ۳۱۰ کیلوگرم مواد مخدر و هزاران قرص روان‌گردان قاچاق شده از ایران ضبط شده است.

گستره این عملیات از مناطق مرزی جمهوری آذربایجان با ایران تا مناطق مرکزی و شهر باکو و حومه آن بوده است.

پلیس جمهوری آذربایجان اعلام کرده است از ابتدای سال جاری میلادی، یعنی در سه ماه گذشته، نیز در مجموع بیش از دو تن مواد مخدر و روان‌گردان با منشأ ایران را توقیف کرده است.

بخشی از این مواد مخدر از مناطق مرزی آزاد شده جمهوری آذربایجان در جریان جنگ پاییز سال ۲۰۲۰ با ارمنستان انجام شده است.

دولت باکو پیش از تسلط بر این مناطق بارها نسبت به «قاچاق سازمان یافته» مواد مخدر از ایران با استفاده اراضی اشغالی این کشور هشدار داده بود و در گزارش‌های نهادهای امنیتی غربی، خصوصا آمریکا نیز به نقش سپاه پاسداران در قاچاق مواد مخدر از این اراضی اشاره شده بود.

الهام علی‌یف رئیس‌جمهور آذربایجان مهرماه ۱۴۰۰ جمهوری اسلامی و ارمنستان را به «تبانی و همدستی برای قاچاق مواد مخدر» از اراضی اشغال شده این کشور طی سه دهه گذشته متهم کرد.

او گفت آذربایجان در جنگ ۴۴ روزه پاییز ۲۰۲۰ حدود ۱۳۰ کیلومتر از مرزهای مشترک اراضی اشغال شده با ایران را آزاد کرد و جلو قاچاق مواد مخدر از این مناطق، خصوصا منطقه جبرائیل، گرفته شد. ایران همان زمان اظهارات او را به شدت تکذیب کرد.

طی روزهای گذشته دوباره گزارش‌هایی از تجمیع قوا و تسلیحات نظامی ارمنستان در مناطق مرزی با جمهوری آذربایجان منتشر شده و دولت باکو روز یکشنبه ۱۲ فروردین به دولت ایروان نسبت به این موضوع هشدار داد.

هیئت نیروهای نظامی اتحادیه اروپا که از سال گذشته برای نظارت بر مناطق مرزی در ارمنستان مستقر شده‌اند، می‌گوید «تحرک نظامی غیرعادی در مناطق مرزی ارمنستان مشاهده نکرده است».

طی ماه‌های گذشته دو کشور در حال مذاکره برای تعیین مرزهای دقیق میان خود بوده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۱ آپریل ۲۰۲۴