سنتکام «موشک ضدکشتی بالستیک و دو پهپاد» حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی را منهدم کرد

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، روز چهارشنبه ۱۵ فروردین اعلام کرد یک موشک ضدکشتی بالستیک و دو پهپاد حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی را که به سمت کشتی «یواس‌اس گرولی» در دریای سرخ پرتاب شدند منهدم کرده است.

سنتکام می‌گوید در همین روز «یک سامانه موشکی متحرک زمین به هوا را در قلمرو تحت کنترل حوثی ها منهدم کرد.»

سنتکام بار دیگر تاکید کرد که برای حفظ امنیت دریاها و تجارت جهانی هرگونه تحرک گروه «تروریستی» حوثی‌های یمن را زیر نظر دارد و اقدامات خرابکارنه آنها را در دریای سرخ، خلیج عدن و آبهای اطراف خنثی خواهد کرد.

ژنرال الکسوس گرینکویچ، فرمانده ارشد نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه، می‌گوید حملات شورشیان حوثی یمن به علت کمبود ذخایر پهپاد و موشک‌های بالستیک ضد کشتی، با کاهش روبرو شده است.

الکسوس گرینکویچ با اشاره به نقش حملات آمریکا و متحدانش در کاهش خطر حوثی‌ها افزود: «این گروه تقریباً هر روز حملاتی را علیه کشتی‌های تجاری و نظامی در دریای سرخ و خلیج عدن انجام می‌دادند و هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌ها را از مناطق تحت کنترل خود در یمن پرتاب می‌کردند اما حملات تلافی‌جویانه مداوم آمریکا به این گروه تحت حمایت حکومت ایران، به طور قطع بر رفتار آنها و تعداد حملاتشان تأثیر گذاشته و از سرعت عملیات آنها کم کرده است.»

به گزارش آسوشیتدپرس، فرمانده نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه همچنین تصریح کرد: «ایالات متحده قبل از شروع حملات، ارزیابی دقیقی از توانایی‌های حوثی‌ها نداشت ولی چالش پیش روی ما این است که بفهمیم آنها برای شروع حملاتشان چه قدر تسلیحات داشتند.»

او از نقش جمهوری اسلامی در تأمین مجدد تسلیحات حوثی‌ها با عنوان «عامل پیچیده» یاد کرد و گفت: «ایالات متحده معتقد است که حوثی‌ها در زمان شروع حملات، ده‌ها موشک بالستیک ضد کشتی در اختیار داشتند و ده‌ها موشک را پرتاب کرده‌اند بنابراین درک اینکه حکومت ایران چقدر می‌تواند این گروه را تغذیه کند، کلیدی است.»

ژنرال الکسوس گرینکویچ حوثی‌ها را مستقل‌تر از سایر شبه‌نظامیان مورد حمایت حکومت ایران در عراق و سوریه دانست و خاطرنشان کرد:«حتی اگر جمهوری اسلامی بخواهد حوثی‌ها را سرکوب کند یا تسلیحات و تدارکات آنها را قطع کند، باز هم زمانی لازم است تا تأثیر این کمبودها نمایان شود.»

گروه شبه‌نظامی اسلامگرای حوثی که مورد حمایت حکومت ایران است و بر بخشهایی از یمن تسلط دارد، چند هفته بعد از آغاز جنگ میان اسرائیل و گروه «تروریستی» حماس، به بهانه حمایت از مردم غزه، حمله به کشتی‌های باری و ناوهای جنگی حاضر در دریای سرخ و خلیج عدن را آغاز کرد. حملات این گروه عمدتا با پهپاد و موشکهای بالستیک ضد کشتی انجام می‌شود اما به جز تعدادی انگشت‌شمار بسیاری از حملات آنها در ماههای گذشته با شکست مواجه شده است.

ارتش ایالات متحده به همراه گروهی از متحدان خود با استقرار در این منطقه به طور روزانه حمله‌های این گروه «تروریستی» را خنثی می‌کنند.

با اوج گرفتن حملات این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی در زمستان گذشته، نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده، مواضع حوثی‌ها را در خاک یمن مورد هدف قرار داده و بخش عمده‌ای از زیرساختهای آنها را نابود کردند.

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، که اندکی پس از آغاز فعالیت خود در دی ۱۳۹۹ حوثی‌ها را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کرده بود، ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ این گروه را دوباره در فهرست «تروریست‌های جهانی به‌طور ویژه تعیین‌شده» قرار داد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۴ آپریل ۲۰۲۴