پنج نفر در حمله جیش‌العدل به چند مقر سپاه و پلیس در راسک و چابهار کشته شدند

گزارش‌ها حاکی است که در حمله نیروهای جیش‌العدل به «مقرهای نظامی سپاه و پلیس» در شهرستان‌های راسک و چابهار در استان سیستان و بلوچستان دست‌کم پنج نیروی امنیتی کشته شدند.

به گزارش ایرنا، یک سرباز، یک پاسدار و یک بسیجی طرح امنیت و دو مامور انتظامی در درگیری‌ها در «شهرستان‌های سرباز، راسک و چابهار در استان سیستان و بلوچستان کشته شدند.»

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران نیز از مرگ «۱۵ تروریست» جیش‌العدل در درگیری با نیروهای نظامی جمهوری اسلامی خبر داده است.

گروه جیش‌العدل سازمانی شبه‌نظامی و مخالف حکومت ایران است که از سوی دولت ایران و چند دولت غربی از جمله آمریکا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان بامداد پنج‌شنبه، ۱۶ فروردین اعلام کرد که حمله به «چند مقر نظامی در شهرستان راسک و چابهار» حدود ساعت ۲۲ چهارشنبه انجام شد.

علیرضا مرحمتی گفته است: «با آمادگی که نیروهای نظامی و انتظامی داشتند با مهاجمان برخورد شده و تعدادی از این مهاجمان کشته و زخمی شدند.»

مقامات امنیتی ایران می‌گویند، هدف حمله جیش‌العدل مقرهای سپاه در چابهار و راسک و همچنین کلانتری ۱۱ چابهار بودند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در درگیری در کلانتری ۱۱ چابهار، عباس میر، جانشین کلانتری، ستوان کریمی از ماموران این کلانتری به همراه یک نیروی دیگر کشته شدند.

معاون امنیتی وزیر کشور در خصوص این حمله هماهنگ نیروهای گروه جیش‌العدل در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: این نیروها «موفق به تصرف مقرهای سپاه در چابهار و راسک نشدند و در محاصره هستند.»

به گفته مجید میراحمدی، سه فرد مسلح «قصد ورود به دریابانی» در چابهار را داشتند هر سه نفر کشته شدند و «عملیات تقریبا در حوزه دریایانی خاتمه یافته است.»

این در حالی است که حال‌وش و کمپین بلوچ که اخبار محلی سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهند پنج‌شنبه پیش از ظهر نوشته‌اند که درگیری در منطقه هم‌چنان ادامه دارد. همچنین ویدئوهایی از چابهار منتشر شده است که در روشنایی روز فیلمبرداری شده و در آنها صدای تیراندازی به گوش می‌رسد.

معاون امنیتی وزیر کشور همچنین گفته است که حمله افراد مسلح به مقر سپاه در چابهار «با شکست مواجه» و این افراد به «ساختمان مجاور پناهنده شدند» و اکنون چهار نفر آنها «در محاصره قرار دارند.»

مجید میراحمدی نیز با تایید کشته شدن نیروهای امنیتی در این درگیری‌ها گفت، شماری نیزمجروح شدند که احتمال دارد شمار کشته‌ها افزایش یابد.

معاون امنیتی وزیر کشور با این حال وقوع درگیری در شهرستان سرباز را رد کرد و گفت: «در هیچ نقطه‌ای جز چابهار و راسک در سیستان و بلوچستان درگیری» نداشتیم.

به گفته او هشت نفر از نیروهای مهاجم کشته شدند.

در همین زمینه، خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، نیز پیشتر اعلام کرد، دقایق اولیه بامداد پنج‌شنبه نیروهای گروه جیش‌العدل به مقر سپاه شهرستان راسک حمله کردند.

تسنیم اضافه کرده است که این حمله با «با مقاومت» نیروهای سپاه «با شکست روبه‌رو شد.»

از سوی دیگر «حال‌وش» که اخبار بلوچستان استان سیستان و بلوچستان را رصد می‌کند، می‌گوید جیش‌العدل به مقر کلانتری ۱۲ و آگاهی انتظامی چابهار حمله کرده است.

جیش‌العدل نیز با انتشار اطلاعیه‌ای «از شروع عملیات‌های زنجیره‌ای در شهرهای چابهار، راسک و سرباز» خبر داده است.

گروه جیش‌العدل پیش از این نیز مسئولیت حمله ۲۰ دی‌ماه به یک پاسگاه نیروی انتظامی در راسک در استان سیستان و بلوچستان را برعهده گرفت. در این حمله یک عضو نیروی انتظامی کشته شد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۴ آپریل ۲۰۲۴