روایت یک مقام سابق وزارت کار از فقر؛ جمعیت زیر خط فقر دوبرابر و شاغلین زیر خط فقر ۵ برابر شدند

رئیس سابق مرکز پژوهش‌های تامین اجتماعی در گفتگو با یک خبرگزاری روایت تلخی از گسترش فقر در ایران ارائه داده و گفته که بر اساس آمار و اطلاعات رسمی، جمعیت زیر خط فقر دوبرابر و شاغلین زیر خط فقر ۵ برابر شدند.

روزبه کردونی به خبرگزاری ایلنا گفته است که در میان کارگران شاهد «شیوع اعتیاد و ایدز هستیم» که مطالعات در این حوزه مقطعی بود و تداوم نیافت.

به گفته این مقام سابق وزارت کار طی یک دهه اخیر با روندهای اجتماعی و اقتصادی پیش آمده، آسیب‌های اجتماعی در بخش کارگری جامعه، بیشتر از قبل به سمت «وخامت» حرکت کرده است.

کردونی به مطالعات صورت گرفته پیرامون فقر نیز اشاره کرده و گفته است که «بین سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ در دوره کرونا، جمعیت زیر خط فقر مطلق کشور، از ۱۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش یافت» و «در واقع تعداد افراد زیر خط فقر ما در مدت کمتر از چهار سال به دو برابر افزایش پیدا کرد.»

به گفته این مقام سابق وزارت کار، جمعیت زیر خط فقر مطلق کل در ایران دو برابر شده اما آمار جداگانه‌ای که از فقر افراد دارای پوشش بیمه‌ای اجتماعی و شاغل به دست آمد، نشان می‌داد که «جمعیت افراد زیر خط فقر مطلق شاغلین ۵ برابر شده است.»

این اظهارات نشان می‌دهد که تا پیش از این فقر در دایره افراد بیکار بود اما در حال حاضر آنهایی که کار هم می‌کنند وارد دایره فقر شده‌اند.

رئیس سابق مرکز پژوهش‌های تامین اجتماعی تاکید کرده که جامعه زیر خط فقر در ایران چه در سطح کلان کشور و چه در درون جامعه کارگری و کارمندی و روستایی افزایش یافته و مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در حوزه کارگری تشدید شده است.

در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز تاکید شده است که جمعیت ۲۰ تا ۳۰ سال مردان در شهرهای ایران بیشترین میزان خودکشی را نسبت به سایر گروه‌های جمعیتی، جنسیتی و سنی دارد و الگوی خودکشی آنان به این نحو است که جمعیت فعال در سن کار و اوج فعالیت در ایران بیشتر گرایش به خودکشی پیدا کرده است.

فرشاد مومنی، اقتصاددان و استاد دانشگاه نیز ۲۳ اسفند سال گذشته در گفتگو با وب‌سایت «اکو نگار»، وضعیت معیشت مردم ایران را بحرانی توصیف کرده و گفته بود که ۳۰ درصد از جمعیت کشور زیر خط فقر هستند و ۴۰ درصد دیگر نیز با روش‌های فعلی تعیین دستمزد، در آستانه سقوط به زیر خط فقر قرار دارند.

مبارزه با فقر و بهبود شرایط اقتصادی مردم یکی از شعارهای رهبران جمهوری اسلامی از سال ۱۳۶۷ به بعد بوده که در عمل نه تنها فقر ریشه کن نشده بلکه کارشناسان معتقدند که رفتار اقتصادی جمهوری اسلامی به توسعه متوازن فقر منجر شده است.

ابراهیم رئیسی نیز با رویکرد «حمایت از محرومان» وارد پاستور شد و در پنجم اسفند ماه سال ۱۴۰۰ در نخستین جلسه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی در دولت سیزدهم گفت که «دستور می‌دهم فقر مطلق تا پایان سال از بین برود.»

وب‌سایت «تجارت نیوز» مهر ماه سال ۱۴۰۲ در گزارشی به عملکرد ابراهیم رئیسی انتقاد کرد و نوشت که یک سوم جمعیت ایران زیر خط فقر مطلق هستند و رئیسی باز هم دستور رفع فقر صادر کرد.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در آخرین گزارش خود از فقر در تابستان سال ۱۴۰۲ اعلام کرد که طی یک دهه نرخ فقر در کشور از ۱۹ درصد به بیش از ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است که با در نظر گرفتن جمعیت ۸۶ میلیونی بیش از ۳۰ میلیون ایرانی زیر خط فقر هستند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۶ آپریل ۲۰۲۴