اعتراض کارگران اخراجی گروه ملی فولاد با برخورد حراست به تنش کشیده شد

کانال تلگرامی «صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد» در گزارشی اعلام کرد که عوامل حراست ملی فولاد امروز شنبه ۱۸ فروردین‌ ماه با حمله به تجمع اعتراضی کارگران اخراجی، اقدام به برخورد فیزیکی با آنها کردند.

براساس این گزارش کارگران اخراجی مقابل یکی از ورودی‌های شرکت تحصن کرده و پیگیر بازگشت به کار خود بودند که با حمله و هجوم ماموران حراست روبرو شدند.

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که چهارم فروردین ماه مدیریت گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز در پی اعتراضات و اعتصاب‌های کارگران این شرکت در ماه‌های پایانی سال گذشته، اقدام به اخراج شماری از نیروی کار کرد.

کانال تلگرامی صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد با تایید این خبر نوشته بود که گروه دیگری از کارگران شرکت‌کننده در اعتراضات «در نوبت اخراج» قرار دارند.

بر اساس این گزارش، «در روزهای پایانی اسفند ۱۴۰۲، شماری از همکاران به بهانه پایان یافتن قرارداد، از کار اخراج و شمار دیگری نیز به ورزشگاه غدیر منتقل شده‌اند تا آنها هم در نوبت اخراج قرار گیرند.»

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران طی ماه‌های گذشته بارها نسبت به شرایط نامساعد کاری و نبود حداقل‌های قانونی، اعتراض و اعتصاب کرده‌ بودند.

این واحد صنعتی همچنین تاکنون حتی فاقد «شورای اسلامی کار»، از تشکل‌های کارگری مورد تایید دولت جمهوری اسلامی، بوده که در قانون کار مصوب سال ۱۳۶۹ بر لزوم ایجاد آن در کارگاه‌ها، تاکید شده است.

کارگران این واحد تولیدی که در حال حاضر مدیریت اصلی و تصمیم‌گیری کلان آن با بانک ملی ایران است، بارها به سوء مدیریت و تصمیم‌گیری‌های زیان‌بار برای این مجموعه و کارکنان اعتراض کرده‌اند.

کارگران معترض این واحد بزرگ تولیدی، ابتدای دی‌ ماه سال گذشته نیز در بیانیه‌ای از «نگاه برده‌داری» مسئولان استانی، بانکی و شرکتی استان خوزستان به کارگران انتقاد کرده و «وقت کشی» مدیران را توهین‌آمیز دانسته بودند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۶ آپریل ۲۰۲۴