پرستار ۳۲ ساله به زندگی خود پایان داد؛ کادر درمان در ایستگاه خودکشی

منابع خبری از مرگ خود خواسته یک پرستار ۳۲ ساله به نام «ساسان» در بیمارستان خمینی کرمانشاه خبر دادند.

خبرگزاری ایلنا در گزارشی از این ماجرا نوشته است که این اتفاق در روز یکشنبه ۱۹ فروردین ماه رخ داده و این پرستار در همان بیمارستان و در یکی از تخت‌های همان بخشی که کار می‌کرد، جان سپرد.

ایلنا به نقل از دوستان و همکاران این پرستار نوشته است که «ساسان بعد از عدم تمدیدِ قراردادش و به دلیلِ فشارهای روحی به زندگی خود پایان داده است.»

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار، با تائیدِ این خبر به ایلنا گفته است که ساسان یک پرستارِ طرحی بود اما از چند ماه پیش، دیگر قراردادِ این پرستار تمدید نشد و بعد از آن مدتی بیکار ماند و بعد به زندگیِ خود پایان داد.

به گفته شریفی مقدم آمار تمایل به خودکشی بالاتر رفته است و تعدادِ فوتیِ پرستاران جوان در سال ۱۴۰۲ زیاد بود.

خودکشی پرستاران و پزشکان در سال جدید خبرساز بوده به طوری که در تعطیلات نوروز خبر خودکشی دکتر پرستو بخشی، متخصص ۳۵ ساله قلب در بیمارستان ابن‌سینا در شهرستان دلفان با واکنش‌های گسترده جامعه پزشکی در داخل و خارج ایران همراه شد و شماری از مقامات بهداشتی جمهوری اسلامی را به واکنش واداشت.

موضوع افزایش آمار خودکشی میان اعضای کادر درمان ایران به ویژه رزیدنت‌ها در‌ چند سال گذشته و پس از فشار مضاعفی که همه‌گیری کرونا روی آنها گذاشت، بارها در رسانه‌ها خبرساز شده است.

روزنامه «اعتماد» در گزارشی در ۲۷ دی سال گذشته به نقل از بابک شکارچی، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی، نوشت که طی ۱۰ ماه در همان سال، ۱۶ دستیار پزشک «خودکشی» کردند.

در دی‌ ماه گذشته، انجمن علمی روانپزشکان ایران در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، از آمار بالای خودکشی در بین رزیدنت‌ها خبر داد و تداوم این روند را زمینه‌ساز «فروپاشی نظام سلامت کشور» دانست.

نویسندگان این نامه پیشنهاد داده‌ بودند تا برای پیشگیری از فروپاشی نظام سلامت، به امنیت شغلی و اقتصادی و جایگاه حرفه‌ای پزشکان جوان رسیدگی شود.

بنابر گزارش‌ها، این انجمن دو نامه هم به وزارت بهداشت ارسال کرد که با بی‌‍توجهی این وزارت‌خانه روبرو شد.

شماری از فعالان مدنی در فضای مجازی بی‌توجهی وزارت بهداشت به این موضوع را در کنار تاکید «ویژه» این وزارت‌خانه بر روی برخورد با «بدحجابی» پرسنل کادر و درمان قرار داده‌اند.

وحید شریعت، رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران، در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است که وزارت بهداشت آمار دقیق‌تری از خودکشی رزیدنت‌های پزشکی دارد که اعلام نمی‌کند و افزود: «اشکال مهمی که وجود دارد این است که هر زمان مشکلی پیش می‌آید، قبل از هر کار، آمارها را محرمانه می‌کنند یا سریع تکذیب می‌کنند.»

انجمن پزشکی دانشگاه تهران چندی پیش تحقیقی انجام داده است که نشان می‌دهد در یک جامعه رزیدنتی ۲۰۴ نفره، بیش از ۹۳ درصد آنها، یعنی ۱۸۸ تن، دچار «فرسودگی شغلی» شده بودند و فکر خودکشی را در سر می‌پروراندند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۹ آپریل ۲۰۲۴