کاخ سفید: ایران اگر خواهان آتش‌بس در غزه است بر حماس فشار بیاورد

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید گزارش برخی از رسانه‌های ایران را مبنی بر این که جمهوری اسلامی در پیامی به ایالات متحده، شرط عدم انجام حمله تلافی‌جویانه تهاجم به کنسولگری خود در دمشق را منوط به برقراری آتش بس کرده است، رد کرد.

جان کربی روز دوشنبه ۲۰ فروردین در یک کنفرانس خبری تلفنی گفت: «من واقعا نظری در مورد گزارشی که ایران ادعا می‌کند، ندارم. از پاسخ دادن خودداری می‌کنم و صادقانه بگویم، اگر ایران خواهان آتش‌بس در غزه است، باید تمام راه‌های در اختیارش را برای اعمال فشار بر حماس برای پذیرش توافقی که روی میز است به کار گیرد.»

او ادامه داد: «اگر ایرانی‌ها واقعا این را می‌خواهند، ما می‌خواهیم شاهد آغاز فشار آنها بر حماس باشیم. این بهترین نتیجه برای دستیابی به آتش‌بس است.»

او گفت: «ما خواهان آتش‌بسی هستیم که زنان، مجروحان، بیماران، و سالمندان را آزاد کند، و این واقعا تمرکز ما است. اگر آنها در مورد آتش‌بس صادق و جدی هستند باید از نفوذی که بر حماس دارند برای فشار آوردن جهت تحقق پاسخ مثبت به پیشنهاد روز میز استفاده کنند.»

این مقام ارشد رسانه ای شورای امنیت ملی کاخ سفید در مورد تهدیدات از سوی مقامات جمهوری اسلامی در مورد تلافی تهاجم منتسب به اسرائیل به کنسولگری خود در دمشق گفت: «ایران تهدیدهای بسیار علنی علیه اسرائیل کرده است و یکی از مواردی که رئیس‌جمهوری آمریکا در تماس خود با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت این بود که دولت اسرائیل می‌تواند بر پشتیبانی آمریکا برای هرگونه نیاز دفاع از خود در برابر تهدیدات مستقیم ایران علیه اسرائیل حساب کند.»

کربی ادامه داد: «نه فقط نیروهای ما، بلکه پرسنل دیپلماتیک ما نیز در عراق و سوریه دائما در معرض تهدید هستند و ما این موضوع را جدی می‌گیریم. بنابراین ما اقدامات حفاظتی مناسبی را انجام می‌دهیم و برپایه تغییرات، نوع پاسخ متناسب را آماده داریم و این موضع تغییر نکرده و نخواهد کرد. ما تهدید علیه مردم‌مان را جدی می‌گیریم و می‌دانیم که آن گروه‌هایی که چنین حملاتی را انجام می‌دهند، توسط سپاه پشتیبانی، تجهیز و تأمین مالی می‌شوند.»

ساعاتی پیش، رسانه عرب‌زبان «جاده ایران» به نقل از یک منبع دیپلماتیک عرب گزارش داده که حکومت ایران به آمریکا گفته در صورت برقراری آتش‌بس در غزه، از پاسخ دادن به حمله مرگبار اسرائیل علیه کنسولگری خود در دمشق خودداری خواهد کرد.

این رسانه روز یکشنبه گزارش داد منبع مزبور که نخواسته نامش فاش شود، روز جمعه گفت: «اگر آمریکا موفق به مهار وضعیت شود، موفقیت بزرگی برای دولت بایدن خواهد بود و می‌توانیم بر مبنای آن کار کنیم.»

بخش فارسی صدای آمریکا نظر مقامات آمریکایی را در این باره جویا شده و به محض دریافت پاسخ، آن را منتشر خواهد کرد.

انتشار این خبر در «جاده ایران» در حالی است که به گزارش خبرگزاری ایلنا، روزنامه کویتی «الجریده» روز دوشنبه به نقل از یک منبع در وزارت امور خارجه حکومت ایران گزارش داد که آمریکا همچنان در تلاش است جمهوری اسلامی را از پاسخ به حمله هفته گذشته اسرائیل منصرف کند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه پس از دیدار با مقامات عمانی از مسقط، پایتخت این کشور، عازم دمشق شد.

سفر امیرعبداللهیان به سوریه، یک هفته پس از حمله مرگبار منتسب به اسرائیل علیه کنسولگری حکومت ایران در دمشق که منجر به کشته شدن هفت عضو ارشد نیروی قدس سپاه از جمله محمدرضا زاهدی، سرپرست این نیرو در لبنان و سوریه شد، انجام می‌شود.

مقامات ارشد جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای، رهبر، و فرماندهان ارشد نظامی بلافاصله انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه گرفتند و چندین بار هشدار داده‌اند که آن را بدون پاسخ نخواهند گذاشت.

در مقابل، اسرائیل طبق رویه سال‌های گذشته خود از اظهارنظر درباره حملات منتسب به این کشور علیه مواضع جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش در سوریه سکوت کرده است.

اما مقامات ارشد نظامی و سیاسی اسرائیل در پاسخ به تهدیدهای جمهوری اسلامی از زمان حمله به کنسولگری در دمشق تصریح کرده‌اند کاملا آماده رویارویی با تهدیدهای حکومت ایران هستند و تدابیر تدافعی و تهاجمی لازم را اتخاذ کرده‌اند.

همزمان با گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال توافق میان اسرائیل و حماس بر سر برقراری آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها، یک مقام حماس به خبرگزاری رویترز گفت «هیچ پیشرفتی» در مذاکرات قاهره حاصل نشده است.

اسرائیل و حماس روز یکشنبه هیئت‌های مذاکره‌کننده خود را به قاهره فرستادند. در این مذاکرات، ایالات متحده به سرپرستی ویلیام برنز رئیس سازمان سیا، قطر، و مصر نیز حضور دارند.

این مقام حماس که نخواسته نامش فاش شود، در گفت‌وگو با رویترز مدعی شده که اسرائیل هیچ تغییری در موضع پیشین خود نداده و به همین خاطر مذاکرات قاهره منجر به تحول جدیدی نشده است.

این در حالی است که اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، روز یکشنبه گفت پس از مذاکرات منجر به آتش‌بس موقت در آذر‌ سال گذشته، مواضع اسرائیل و حماس برای برقراری آتش‌بس هیچ گاه به این اندازه به یکدیگر نزدیک نبوده است.

همزمان دو منبع امنیتی مصر اعلام کرده‌اند که هم اسرائیل و هم حماس حاضر به دادن امتیازاتی شده‌اند که زمینه را برای برقراری آتش‌بس مهیا می‌کند.

به گفته آنها، طی یک آتش‌بس سه مرحله‌ای، گروگان‌های اسرائیلی آزاد می‌شود و آوارگان شمال غزه به منازل خود باز خواهند گشت.

این دو منبع افزوده‌اند که بر اساس پیشنهاد طرف‌های میانجی، بازگشت آوارگان به شمال غزه در حضور نیرویی متشکل از چند کشور عرب و با نظارت نیروهای اسرائیلی انجام خواهد شد و پس از آن، نیروهای اسرائیلی به خاک کشور خود باز خواهند گشت.

پیشینه
پس از حمله تروریستی ۱۵ مهر حماس به اسرائیل که منجر به کشته‌شدن ۱۲۰۰ تن و گروگان گرفته شدن بیش از ۲۵۰ تن دیگر شد، اسرائیل تهاجم به غزه را با هدف نابودی این گروه اسلام گرای تحت حمایت جمهوری اسلامی و آزادی گروگان‌ها آغاز کرد.

این تهاجم موجب آواره شدن اکثریت جمعیت ٢ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری غزه شده است که نیاز فوری به مواد غذایی و دیگر مایحتاج زندگی دارند.

به رغم تبعات ویران‌کننده حمله تروریستی حماس به اسرائیل، مقامات این گروه اسلام‌گرا از آن زمان چندین بار تاکید کرده‌اند در صورت توان حمله‌ای مشابه را بارها تکرار خواهند کرد.

حماس بدون اشاره به تعداد اعضای کشته‌شده خود در نتیجه تهاجم اسرائیل به غزه می‌گوید بیش از ٣٣ هزار فلسطینی ساکن غزه تا کنون کشته و حدود ۷۶ هزار تن دیگر زخمی شده‌اند.

بخش فارسی صدای آمریکا نمی‌تواند به طور مستقل آمار و ارقام ارائه‌شده را راستی‌آزمایی یا تایید کند.

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، ژاپن، اسرائیل، و شمار دیگری از کشورها حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌‌اند.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۹ آپریل ۲۰۲۴