آمریکا تسلیحات و مهمات توقیف شده از جمهوری اسلامی را در اختیار اوکراین گذاشت

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) روز سه‌شنبه نهم مارس (۲۱ فروردین‌ماه) اعلام کرد، آمریکا هفته گذشته هزاران قبضه مسلسل، تفنگ تک‌تیرانداز، راکت‌انداز و صدها هزار فشنگ توقیف شده از جمهوری اسلامی را در اختیار اوکراین قرار داده است.

اوکراین در جنگ علیه روسیه با کمبود تسلحیات و مهمات روبروست و به گفته کارشناسان این محموله نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای اساسی ارتش اوکراین باشد زیرا آنچه در برابر روسیه به آن نیاز دارد تجهیزات هوایی و پدافندی پیشرفته و توپخانه است.

بنا بر اعلام سنتکام این سلاح‌ها و مهمات بین ماه مه ۲۰۲۱ میلادی تا فوریه ۲۰۲۳ از چهار «کشتی بدون تابعیت» کشف و ضبط شده است. این تجهیزات نظامی از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای حوثی‌های یمن ارسال شده بودند.

در این بیانیه آمده است که دولت آمریکا پس از انجام روند قانونی از مسیر وزارت دادگستری، مالکیت این مهمات را در اول دسامبر ۲۰۲۳ به دست آورده است.

سنتکام همچنین اعلام کرد این سلاح‌ها به اوکراین کمک خواهد کرد تا در برابر تجاوز روسیه از خود دفاع کند و این مهمات برای تجهیز یک تیپ کافی هستند.

به گزارش سی‌ان‌ان این اولین بار نیست که آمریکا تجهیزات نظامی توقیف شده جمهوری اسلامی را به اوکراینی‌ها منتقل می‌کند. پیش از این در ماه اکتبر سال ۲۰۲۳ نیز محموله‌ای از تسلحیات و مهمات توقیف شده از ایران به اوکراین منتقل شد. این محموله شامل بیش از یک میلیون گلوله ۷/۶۲ میلی‌متری بود.

آمریکا اصلی‌ترین پشتیبان اوکراین در جنگ علیه روسیه است با اینهمه تا کنون از تحویل تسلیحاتی که در میدان جنگ با قدرتی مانند روسیه تعیین‌کننده است از جمله هواپیماهای مدرن خودداری کرده است.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۰ آپریل ۲۰۲۴