قدرت خرید کارگران تقویت نشد؛ سقوط دلاری دستمزد

نوسانات بازار ارز و طلا در روزهای اخیر نگرانی‌های معیشتی کارگران را دامن زده است و این در حالی است که بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور معتقد است بدون این تحولات هم افزایش ۳۵ درصدی دستمزد تاثیری بر قدرت خرید مردم نداشت.

اظهار نظری که نشان می‌دهد شرایط اقتصادی کارگران و دهک‌های پایین جامعه مساعد نیست و به باور کارشناسان غفلت دولت از این موضوع می‌تواند معادلات اجتماعی و سیاسی کشور را برهم بزند چرا که ارزش دلاری مزد از ۱۳۶ دلار در هفته نخست فروردین به ۱۱۹ دلار در هفته آخر فروردین سقوط کرده است.

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران در گفتگو با خبرگزاری تسنیم تاکید کرده که این دریافتی در زیر جولان افزایش نرخ دلار «ناپدید و تبخیر» شده است.

حمیدرضا امامقلی تبار، کماکان به نحوه تعیین حداقل دستمزد اعتراض دارد و گفته است که تورمی که در حین تعیین دستمزد مورد توجه قرار گرفت، «تورم میدانی» نبوده و «محافظه‌کارانه» بود و حتی افزایش ۱۵ درصدی قیمت دلار در زمان تعیین دستمزد مدنظر قرار نگرفت.

گزارش‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر اقتصاد ایران بیشترین میزان تاثیرپذیری از دلار را دارد و به عبارتی «زندگی دلاری» در جریان است. برهمین اساس پنجم فروردین ماه وب‌سایت «تجارت نیوز» در گزارشی حداقل دستمزد یک کارگر را معادل ۱۳۶ دلار اعلام کرد و نوشت که از سال ۱۳۹۶ به این سو، حداقل دستمزد کارگر ایرانی نسبت به دلار کاهش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است.

بررسی صدای آمریکا نشان می‌دهد که بهای دلار در زمان تنظیم گزارش توسط «تجارت نیوز» ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است که امروز با عبور دلار از مرز ۷۰ هزار تومان، ارزش دلاری حداقل مزد به ۱۱۹ دلار سقوط کرده است.

براساس این گزارش اگر در سال ۱۴۰۳ قیمت دلار حدود ۷۰ هزار تومان بماند، دستمزد دلاری نه تنها افزایش نیافته بلکه ۱۱ دلار هم نسبت به سال قبل کمتر شده است.

از طرفی کارشناسان بر این باورند در صورت حفظ شرایط موجود در اقتصاد ایران و عدم تشدید شوک‌های سیاسی و اقتصادی، متوسط قیمت دلار در سال جاری ۸۰ هزار تومان خواهد بود که با این قیمت حداقل مزد به ۱۰۴ دلار سقوط خواهد کرد. در صورت بروز چنین اتفاقی مزد دلاری در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل از آن سقوط ۲۶ دلاری را تجربه خواهد کرد.

شرایط بحرانی کارگران در ایران در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد که ایران از آذربایجان با حداقل دستمزد ۲۰۰ دلار و ارمنستان با ۲۱۰ دلار عقب‌تر ایستاده است.

در بین کشورهای منطقه حداقل مزد در عمان ۸۳۹ دلار، عربستان ۸۰۰ دلار و در بحرین ۷۹۰ دلار تعیین شده است. در طرف دیگر ترکیه نیز حداقل مزد را ۶۰۰ دلار، قطر ۴۹۳ دلار، امارات ۴۰۸ دلار، کویت ۳۲۷ دلار و عراق ۲۶۰ دلار تعیین کرده‌اند.

اعداد پرداختی به کارگران در کشورهای منطقه و همسایه یکی از عوامل تشدید مهاجرت نیروی کار به این کشورها است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۵ آپریل ۲۰۲۴