نشست شورای امنیت درباره حمله جمهوری اسلامی؛ از تاکید بر اعمال شدیدترین تحریم‌ها تا دعوت به خویشتن‌داری

نشست یکشنبه شب شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله‌های پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی به سوی اسرائیل درحالی به پایان رسید که ضمن اینکه کشورهای غربی این حمله را محکوم کردند، نتیجه روشنی به‌دست نیامد.

از یک سو اسرائیل بر اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی و اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی تاکید کرد و از سوی دیگر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل طرفین را به خویشتن‌داری و بازگشت از لبه پرتگاه دعوت کرد. رابرت وود، نماینده آمریکا در سازمان ملل هم گفت که واشینگتن به دنبال تشدید تنش‌ها با تهران نیست اما اگر جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش اقدامات بیشتری علیه مواضع آمریکا یا اسرائیل انجام دهند، جمهوری اسلامی پاسخگو خواهد شد.

این نشست پس از شلیک ۱۲۰ موشک بالستیک، ۳۰ موشک کروز و به پرواز درآمد ‍۱۷۰ پهپاد مسلح از ایران و یمن به سوی اسرائیل برگزار شد که ارتش اسرائیل می‌گوید به کمک متحدان ۹۹ درصد آنها را خنثی کرده است.

در این نشست گیلاد آردن، سفیر اسرائیل در سازمان ملل از شورای امنیت به دلیل توجه نکردن به هشدارهای اسرائیل و سکوت جامعه بین‌المللی که به ظهور به گفته او «رایش شیعه» منجر شده است، انتقاد کرد.

سفیر اسرائیل تاکید کرد که جمهوری اسلامی از همه خطوط قرمز عبور کرده و اسرائیل از حق اقدام متقابل برخوردار است.

در مقابل، امیرسعید ایروانی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل نیز مدعی شد که تهران در واکنش به حمله اول آوریل در دمشق که به کشته شدن فرماندهان سپاه منجر شد، و پرهیز شورای امنیت از محکومیت رسمی این حمله، از حق دفاع از خود استفاده کرده است.

این جلسه درحالی برگزار شد که دولت بایدن برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها تلاش می‌کند. برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که در جلسه کابینه اسرائیل که یکشنبه شب برگزار شد، نتیجه قطعی درباره زمان و مکان واکنش اسرائیل به جمهوری اسلامی به‌دست نیامده است.

با این حال وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که اقدام متقابل اسرائیل بسیار نزدیک است.

به موازات نشست شورای امنیت و کابینه اسرائیل، رهبران گروه ۷ نیز در جلسه اضطراری آنلاین شرکت کردند و ضمن محکوم کردن حمله‌های جمهوری اسلامی درباره اعمال تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران رایزنی کردند.

در سوی دیگر، رایزنی‌های مقامات جمهوری اسلامی از جمله حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه با همسایگان و کشورهای منطقه و مقامات اروپایی ادامه دارد. جمهوری اسلامی مدعی است که پس از حمله‌های موشکی و پهپادی به سوی اسرائیل، ماجرا را تمام شده تلقی می‌کند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۵ آپریل ۲۰۲۴