امیرعبداللهیان: هنوز نشانه‌ای مبنی بر ارتباط حمله در ایران با اسرائیل مشاهده نکرده‌ایم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه رژیم ایران در مصاحبه‌ با شبکه ان‌بی‌سی گفت جمهوری اسلامی در حال بررسی و تحقیقات درباره اقدام منتسب به اسرائیل در ایران است. او افزود هنوز هیچ نشانه‌ای که ثابت کند این اقدام کار اسرائیل بوده، مشاهده نشده است.

وزیر خارجه ایران همچنین ریزپرنده‌ها یا پهپادهای مهاجم به ایران را به «اسباب‌بازی بچه‌ها» تشبیه کرد و گفت آنها شبیه پهپاد نبودند.

امیرعبداللهیان در عین حال هشدار داد که اگر اسرائیل بخواهد به «ماجراجویی» دیگری علیه ایران و منافع ما دست بزند، پاسخ ما فوری و در بالاترین سطح خواهد بود.

ایران و آمریکا از ارائه اطلاعات دقیق درباره اقدام روز جمعه منتسب به اسرائیل در ایران خودداری کرده‌اند.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز جمعه در گزارشی نوشت که تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد در حمله اسرائیل به پایگاه هوایی هشتم شکاری اصفهان، بخش مهمی از سیستم‌های پدافندی اس-۳۰۰ در این پایگاه هدف قرار گرفته است.

این گزارش اضافه کرده است، بخشی از سامانه‌ پدافند هوایی اس-۳۰۰ که برای ردیابی اهداف استفاده می‌شود، در این حمله «منهدم شده یا آسیب» دیده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز همچنین می‌گوید در این حمله به نقاط دیگر این پایگاه هشتم شکاری اصفهان و فرودگاه مجاور آن آسیبی وارد نشده است.

در همین زمینه، شبکه ای‌بی‌سی نیوز شامگاه جمعه به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت اسرائیل در حمله خود یک سایت راداری پدافند هوایی در نزدیکی اصفهان را هدف قرار داد که بخشی از حفاظت از تأسیسات هسته‌ای نطنز است و احتمال می‌رود که آن را «از بین برده باشد اما این ارزیابی هنوز مقدماتی است».

با این حال یک حساب کاربری نورنیوز نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در شبکه ایکس به نقل از یک مقام مسئول که به نام او اشاره‌ای نشده، نوشته: «فضاسازی رسانه‌های غربی درخصوص آسیب‌دیدن بخشی از سامانه پدافند هوایی ایران در جریان مقابله روز جمعه با چند ریزپرنده در اصفهان کذب محض است.»

این مقام مسئول مدعی شده که «این رسانه‌ها به دنبال دستاوردسازی و خارج کردن رژیم اسرائیل از انفعال پس از عملیات موفق وعده صادق هستند.»

برت مک‌گورک، هماهنگ کننده کاخ سفید برای خاورمیانه و شمال آفریقا، گفته است، همکاری منطقه‌ای که در جریان خنثی‌سازی حمله ایران به اسرائیل در شنبه رخ داد، محوری است که دولت بایدن در سال‌های گذشته برای تقویت آن تلاش کرده است.

برت مک‌گورک که در یک نشست مجازی با رهبران جامعه یهودیان آمریکا صحبت می‌کرد، اظهار داشت: «اگر به سفر جو بایدن، رئیس جمهور امریکا به اسرائیل و عربستان سعودی در تابستان ۲۰۲۲ بازگردید، تمرکز اصلی ما بر روی سیستم‌های هشدار اولیه پدافند هوایی یکپارچه بود.»

این مقام کاخ سفید تاکید کرد: «چنین امری مستلزم همکاری نظامی، هماهنگی دیپلماتیک است و به نوعی یک مبنای نظری بود . اما شنبه شب (در جریان حمله ایران به اسرائیل) به طور شگفت‌انگیزی کارایی و نتیجه بخش بودن خود را نشان داد.»

برت مک‌گورک در ادامه گفت که دولت بایدن به تلاش‌های خود برای عادی سازی روابط اسرائیل و کشورهای عرب منطقه ادامه خواهد داد و آنچه در منطقه در حال تحقق است می تواند به توسعه یک ساختار امنیتی در منطقه منجر شود.

او با این حال تصریح کرد که چنین موضوعی به اتفاقاتی که ظرف چند ماه آینده در غزه و برخی مسائل دیگر روی خواهد داد بستگی دارد.
وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز جمعه اعلام کرد که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده با یوآو گالانت، همتای اسرائیلی خود تلفنی، صحبت کرده است.

طبق این گزارش آنها در خصوص « حفظ ثبات در منطقه خاورمیانه» و دیگر مسائل گفت‌وگو کردند. این تماس ساعاتی پس از «حمله» به یک نقطه در ایران انجام شد.

یک مقام آمریکایی به شبکه ای‌بی‌سی نیوز گفته است اسرائیل بامداد جمعه یک سامانه راداری پدافند هوایی تأسیسات هسته‌ای نطنز را هدف قرار داده است.

کاخ سفید اعلام کرد هیچ نظری درباره گزارش‌های حمله منتسب به اسرائیل در ایران ندارد. کارین ژان پی‌یر سخنگوی کاخ سفید جمعه در پاسخ به خبرنگاران از اظهارنظر خودداری کرد.

به نوشته رویترز، عدم موضع‌گیری خروج کاخ سفید از رویکردی است که به طور معمول آخرین تحولات در نزاع‌های مرتبط با اسرائیل را دنبال می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا نیز که جمعه در جزیره کاپری بود، در پایان نشست سه روزه وزیران خارجه کشورهای گروه صنعتی از هر نوع اظهار نظر در خصوص حمله منسوب به اسرائیل در ایران خودداری کرد.آنتونی بلینکن تنها تأکید کرد که آمریکا در هیچ اقدام تهاجمی مشارکت نکرده است.

وزیر خارجه ایتالیا اما در کاپری گفت اسرائیل «در آخرین لحظه» آمریکا را از قصد خود برای اقدام در ایران آگاه کرد. آقای بلینکن در باره این گفته آنتونیو تاجانی نیز سکوت کرد.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل جمعه شب گفت کابینه جنگ این کشور در روزهای گذشته طیف وسیعی از پیشنهادهای وزیران و فرماندهان ارتش را در تلافی حمله نظامی شنبه شب ایران به اسرائیل، بررسی کرد و بسیاری از پیشنهاداتی را که خواهان حملات سنگین و گسترده به منافع حیاتی ایران بود، رد کرد.

گزارش این شبکه افزود، تصمیم‌گیرندگان اصلی (بنیامین نتانیاهو، بنی گانتس و یوآو گالانت) در این مقطع ارسال پیام به ایران را در حمله منتسب به این کشور، کافی دانستند.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل تأکید کرد دیدگاه‌های مسئولانی مانند ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی که حمله به تأسیسات حیاتی ایران را توصیه کردند به این دلیل رد شد که تصمیم گیرندگان خواهان گسترش جنگ نیستند و تمرکز بر تحقق اهداف از جنگ جاری در غزه را مأموریت اصلی کشور می‌دانند.

به گفته این شبکه، تصویری که دفتر نخست‌وزیری اسرائیل شامگاه جمعه از بنیامین نتانیاهو منتشر کرد، حاوی این پیام است که نخست‎‌وزیر کاملاً «سنجیده» ‎‌تصمیم گرفته و عمل کرده است.

ایتامار بن‌ گویر، وزیر امنیت ملی حمله کشورش را ناکافی دانسته و از واژه «مترسک» برای توصیف آن استفاده کرده بود.

شبکه ۱۲ گفت بنیامین نتانیاهو در تماس تلفنی با بن گویر به او گفت با این واکنش خود، به اسرائیل لطمه زده اما وزیر امنیت ملی در پاسخ گفته است او به بیان نظرات خود ادامه خواهد داد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت ریزپرنده‌های رویداد بامداد جمعه در اصفهان «خسارت مالی یا آسیب جانی نداشت و ساقط شد».

حسین امیرعبداللهیان که به نیویورک رفته، در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، گفت به بار نیامدن آسیب مالی و جانی در حالی است که «رسانه‌های طرفدار اسرائیل تلاش می‌کنند شکست را پیروزی جلوه دهند» و اسرائیل درصدد بود «از شکست مجدد خود یک پیروزی به تصویر بکشد».

اشاره وزیر خارجه جمهوری اسلامی به «ریز پرنده» در حالی است که یک مقام آمریکایی شامگاه جمعه به شبکه ای‌بی‌سی نیوز گفت در حمله «بسیار محدود» اسرائیل به ایران در بامداد جمعه، سه فروند موشک از خارج از حریم هوایی ایران شلیک شده و سامانه راداری که بخشی از حفاظت از تأسیسات هسته‌ای نطنز بود، احتمالاً «از بین رفت».

مفسران نظامی اسرائیلی و غربی در طول جمعه تأکید کردند اسرائیل در حمله حداقلی منتسب به این کشور در اصفهان، قصد آسیب زدن به جان کسی را نداشته است.

رشته تحلیل‌ها و اظهارنظرهای این مفسران تأکید دارد که هواپیماهای جنگی اسرائیل نیز وارد آسمان ایران نشدند و از خارج از حریم هوایی ایران اقدام کردند.

به گفته این کارشناسان، که شماری از آن‌ها فرماندهان ارشد پیشین ارتش اسرائیل بودند، هدف از اقدام روز جمعه رساندن این پیام به سران تهران بود که اسرائیل در صورت اراده از توانایی‎‌کافی برای لطمه زدن به جمهوری اسلامی برخوردار است و تهران نباید دوباره به اسرائیل حمله کند.

شبکه ای‌بی‌سی نیوز شامگاه جمعه به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت اسرائیل در «واکنش محدود» خود به ایران (نسبت به حمله نظامی شنبه شب ایران به اسرائیل)، از خارج از آسمان ایران سه فروند موشک به سوی هدفی که تعیین کرده بود، شلیک کرد.

این مقام، که ای‌بی‌سی نیوز به نام او اشاره نکرده، افزود اسرائیل در این اقدام یک سایت راداری پدافند هوایی در نزدیکی اصفهان را هدف قرار داد که بخشی از حفاظت از تأسیسات هسته‌ای نطنز است و احتمال می‌رود که آن را «از بین برده باشد اما این ارزیابی هنوز مقدماتی است».

منبع آمریکایی افزوده هدف از حمله اسرائیل رساندن این پیام به ایران بوده که اسرائیل دارای «توانمندی کافی هست اما آگاهانه در پی تشدید اوضاع نبود».

مقام‌های رسمی اسرائیل درباره این حمله سکوت کرده و ایران نیز حمله را تأیید نکرده است. به همین دلیل هنوز اطلاعات موثقی درباره هدف حمله و خسارات احتمالی آن در دست نیست.

رسانه‌های اسرائیل گزارش می‌دهند پس از چند هفته که توجه افکار عمومی این کشور به دنبال عملیات منتسب به اسرائیل در دمشق و کشته شدن هفت افسر ارشد سپاه پاسداران، متوجه بحران اسرائیل و ایران شده و معضل باقی ماندن ۱۳۳ گروگان اسرائیلی در دست حماس در غزه از کانون توجه اسرائیلی‌ها به گوشه رانده شده بود، خانواده‌های این شهروندان اسرائیلی شامگاه جمعه ۳۱ فروردین دوباره یک تجمع اعتراضی در تل‌آویو برگزار کردند.

مشارکت‌کنندگان در این تجمع آتش روشن کرده و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر را متهم کردند که از برداشتن گام‌های لازم برای رسیدن به معامله با حماس «پا پس کشیده است».

اقدامات اعتراضی خانواده‌های اسرائیلی در آستانه عید «پسح» که از آیین‌های مهم مذهبی یهودیان اسرائیل است، تشدید شده است.

برخی از سخنگویان این خانواده‌ها در روزهای اخیر گفته بودند بنیامین نتانیاهو بر ماجرای حمله نظامی ایران به اسرائیل «موج‌سواری» کرد و عامل ناکامی مذاکرات با وساطت مصر و قطر، شخص نخست‌وزیر اسرائیل بود.

موساد اسرائیل در بیانیه‌ای تأکید کرده بود که تلاش لازم را برای موفقیت مذاکرات انجام داد اما حماس آخرین پیشنهادهای میانجی‌گران را رد کرد.

کاخ سفید پنجشنبه شب گفت اسرائیل نگرانی‌ها در خصوص اقدام نظامی در رفح را در نظر خواهد گرفت.

رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند کابینه جنگ با بهره بردن از حمایتی که آمریکا و ائتلاف منطقه‌ای و غربی از اسرائیل در برابر حمله ایران علیه اسرائیل نشان دادند، توانسته به آمریکا بقبولاند عملیات زمینی ارتش در رفح را به زودی آغاز کند. رئیس ستاد ارتش اسرائیل این هفته گفت عملیات در رفح برای آزاد کردن گروگان‌های اسرائیلی اهمیت دارد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۰ آپریل ۲۰۲۴