انجمن قلم آمریکا: ایران همچنان بزرگ‌ترین زندان زنان نویسنده است

انجمن قلم‌ آمریکا در تازه‌ترین گزارشش از شاخص آزادی نوشتن در سراسر جهان، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران بیشترین تعداد نویسنده زن را راهی زندان کرده است و، پس از کشور چین، بزرگ‌ترین زندان نویسندگان زن و مرد در جهان به شمار می‌آید.

براساس این گزارش، حکومت ایران در یک سال اخیر دست‌کم ۴۹ نفر از نویسندگان زن را به اتهام حمایت از اعتراضات سراسری، انتقاد از نظام جمهوری اسلامی و مخالفت با حجاب اجباری زندانی کرده است که این سیاست نشان‌دهنده «ادامه سرکوب مستمر آزادی بیان مخالفان» در این کشور است.

انجمن قلم‌ آمریکا گفت: «نزدیک به ۷۰ درصد آزادی نویسندگان موقتی و با قید وثیقه است، نویسندگانی هم که آزاد می‌شوند با طیف گسترده‌ای از محدودیت‌ها، احتمال بازداشت مجدد و محدودیت در گزینه‌های شغلی روبه‌رو هستند. با توجه به تاریخچه سرکوب شدید و مستمر نویسندگان در ایران، که پس از جنبش زن، زندگی، آزادی شدت گرفت، چندان تعجب‌آور نیست که ایران مجددا به دومین زندان بزرگ نویسندگان جهان بدل شده است.»

این انجمن در ادامه بیانیه‌اش اشاره کرد که زندان و حبس اصلی‌ترین راه‌حل جمهوری اسلامی برای سرکوب آزادی بیان نویسندگان و اهالی قلم است و در کنار آن با اقدامات سرکوبگراانه مانند بازداشت‌ کوتاه‌مدت سریالی، طرح اتهامات جعلی و ساختگی، اخراج از محل کار و ممنوعیت استفاده نویسندگان از شبکه‌های اجتماعی به آزار این قشر ادامه می‌دهد.

به گزارش کانون نویسندگان ایران، همچنان مهوش ثابت، شاعر و معلم، آنیشا اسدالهی، مترجم، سروناز احمدی، روزنامه‌نگار و مترجم، کیوان مهتدی، مترجم و نویسنده، سعید مدنی، نویسنده و پژوهشگر، و مهدی بهمن، نویسنده، در زندان‌های ایران محبوس‌اند.

کارین دویچ کارل، مدیر برنامه نویسندگان در معرض خطر در انجمن قلم آمریکا، می‌گوید: «این قبیل سرکوب‌ها منجر به افزایش خودسانسوری نویسندگان ایرانی شده است و به همین‌خاطر تعداد قابل توجهی از آنان از کشورشان فرار کرده‌اند.»

همچنین براساس گزارش سالانه این انجمن، که با عنوان «شاخص آزادی نوشتن» منتشر شده است، تعداد نویسندگان زندانی کشور چین هم برای اولین‌بار از مرز ۱۰۰ نفر عبور کرده و به ۱۰۷ نفر رسیده است. انجمن قلم آمریکا می‌گوید حدود نیمی از نویسندگان چینی تنها به‌دلیل اظهارنظر سیاسی و اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی بازداشت شده‌اند. این انجمن تخمین زده است که در سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۳۳۹ نویسنده در سراسر جهان به‌دلیل بیان عقایدشان بازداشت شده‌اند.

روز گذشته، همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارشی درباره شاخص آزادی مطبوعات در جهان در سال ۲۰۲۴ به وضعیت ۱۸۰ کشور جهان در این زمینه پرداخت. در این بررسی ایران در میان ۱۸۰ کشور در رتبه ۱۷۶ قرار گرفت.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۵ می ۲۰۲۴