ابعاد تازه پرونده رابرت مالی؛ از انتقال اسناد محرمانه به ایمیل شخصی و تلفن همراه تا نفوذ هکرها

واشینگتن‌پست متن نامه‌‌ای سه صفحه‌ای خطاب به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا را منتشر کرده است که نشان می‌دهد اعضای ارشد کنگره آمریکا درباره موضوع پیش‌تر مطرح نشده‌ای در ارتباط با پرونده رابرت مالی، نماینده ویژه تعلیق شده دولت بایدن در امور ایران ابراز نگرانی می‌کنند.

در این نامه که امضا سناتور جیمز ریش، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا و مایکل مک‌کال، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا پای آن دیده می‌شود، آمده است که منابعی به آنها اطلاع‌ داده‌اند، رابرت مالی اطلاعات محرمانه را به ایمیل شخصی خود منتقل و آنها را روی تلفن همراهش ذخیره کرده بود. آنها همچنین گفته‌اند که باور دارند «یک عامل سایبری به تلفن همراه مالی نفوذ کرده است و این می‌تواند توضیحی برای گزارش‌هایی باشد که روزنامه «تهران‌تایمز»، چاپ تهران در این زمینه منتشر کرده بود.»

آنها همچنین درباره اینکه آیا این اطلاعات و اسناد بدون مجوزهای امنیتی به افراد دیگری شامل مقامات جمهوری اسلامی منتقل شده است، ابراز نگرانی کرده‌اند.

سناتور جیمز ریش و مایک مک‌کال در این نامه روند پاسخ وزارت خارجه به اطلاعات درخواستی آنها درباره پرونده رابرت مالی را ناامید‌کننده و غیرشفاف خوانده‌اند. آنها گفتند که در نتیجه این روند غیرشفاف تلاش کردند اطلاعات مورد نیاز را از منابع دیگری به‌دست آورند و به اطلاعات و اتهام‌های نگران کننده‌ای درباره نماینده ویژه تعلیق شده امور ایران برخورد کردند.

در این نامه خطاب به بلینکن آمده است: آنگونه که دریافتیم، مجوزهای امنیتی رابرت مالی به دلیل انتقال اطلاعات محرمانه به ایمیل شخصی و بارگذاری آن روی تلفن همراه شخصی‌اش تعایق شده است. روشن نیست او با هدف انتقال اطلاعات به چه کسی این اقدام را انجام داده است اما یک عامل سایبری به این اطلاعات از طریق ایمیل یا تلفن همراهش دسترسی پیدا کرده است.

وزارت خارجه سال گذشته پس از غیب طولانی رابرت مالی، گفت او به مرخصی رفته است و هیچگاه توضیح بیشتری در این زمینه ارایه نکرد و مدعی شد توضیح بیشتر تجاوز به حریم شخصی رابرت مالی است.
اما بسیاری از رسانه‌ها در همان زمان اعلام کردند که مجوز‌های امنیتی رابرت مالی به دلیل نحوه مدیریت اسناد محرمانه تعلیق شده و او تحت بازرسی اف‌بی‌آی قرار دارد. رابرت مالی هم تایید کرد که مجوزهای امنیتی‌اش دردست بررسی است.

در نامه جیمز ریش و مایکل مک‌کال، ۱۹ پرسش یا اتهام درباره رابرت مالی مطرح شده است و از وزیر خارجه آمریکا درخواست شده فورا درباره آنها توضیح دهد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۸ می ۲۰۲۴