اعتراف رییس سازمان حفاظت محیط زیست: آلودگی هوا در ایران سالانه ۲۶ هزار نفر را به کام مرگ می‌کشد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت در همایشی در کرمان اذعان کرد که آلودگی هوا در ایران شش برابر استاندارد جهانی است و سالانه ۲۶ هزار نفر به همین علت جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی سلاجقه خسارت ناشی از آلودگی هوا در ایران را معادل ۱۱.۳ میلیارد دلار در سال دانست و افزود: «میانگین غلظت ذرات معلق موجود در جو ایران به حدود ۳۰ میکروگرم بر سانتیمتر مکعب رسیده، که این آمار حدود دو و نیم برابر از استانداردهای خود کشور هم فراتر رفته است.»

این سخنان معاون ابراهیم رئیسی در حالی بیان می‌شود که هوای بیشتر شهرهای ایران در اردیبهشت و فروردین امسال به علت شرایط جوی و بارش‌های مناسب از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده است.

داریوش گل‌علیزاده رئیس «مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم» سازمان حفاظت از محیط زیست ۱۳ آذر ۱۴۰۲ با بیان همین آمار و ارقام گفته بود متهمان اصلی آلودگی هوا در شهرهای ایران، بنزین و خودروهای بی‌کیفیت داخلی هستند.

این در حالی است که رسانه‌های داخل ایران هفته پیش گزارش دادند که دولت رئیسی برای جبران کمبود بنزین در کشور، با قراردادی ۲.۷ میلیارد دلاری از کارخانه‌های پتروشیمی‌ خواسته است دوباره بنزین تولید کنند.

کارشناسان بنزین تولیدشده در کارخانه‌های پتروشیمی‌ را «آلاینده‌ترین نوع بنزین» می‌دانند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۴ می ۲۰۲۴