آمریکا: جمهوری اسلامی نمی‌تواند پشت حوثی‌‌ها پنهان شود و باید فورا دست از اقدامات بی‌ثبات‌کننده بردارد

معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، روز دوشنبه طی سخنانی در شورای امنیت، انتقال تسلیحات از سوی جمهوری اسلامی به شورشیان حوثی در یمن را «بی‌سابقه» خواند و خواستار توقف این اقدام حکومت ایران شد.

رابرت وود گفت، اگر این نهاد خواستار پایان دادن به جنگ داخلی در یمن است باید با اجماع کامل به جمهوری اسلامی هشدار دهد که دیگر نمی‌تواند «پشت حوثی‌‌ها پنهان شود» و باید فورا دست از اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود بردارد.

او افزود: «شواهد گسترده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی با نقض تحریم‌های سازمان ملل، سلاح‌های پیشرفته از جمله موشک‌های بالستیک و کروز را در اختیار حوثی‌ها قرار می‌دهد. به همین علت شورای امنیت سازمان ملل باید جلوی نقض مداوم تحریم تسلیحاتی بایستد و اقدامات بیشتری برای مقابله ناقضان تحریم‌ها انجام دهد.»

شورشیان حوثی که تحت حمایت جمهوری اسلامی بر بخش‌هایی از خاک یمن مسلط شده‌اند، چند هفته بعد از آغاز جنگ اسرائیل با گروه تروریستی حماس، حمله به کشتی‌های تجاری بین‌المللی در آب‌های دریای سرخ و خلیج عدن را آغاز کردند.

آنها مدعی هستند که هدف از این حملاتشان، تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای پایان دادن به جنگ با حماس در غزه است.

اداره دریانوردی ایالات متحده فروردین امسال اعلام کرد که حوثی‌ها از ماه نوامبر گذشته (آبان ۱۴۰۲)، بیش از ۵۰ بار به کشتی‌های مختلف در دریای سرخ و خلیج عدن حمله کرده‌اند، اما حملات آنها در ماه‌های گذشته به دلیل برخورد جدی نیروهای ایالات متحده و بریتانیا با آنها، به طرز قابل‌توجهی کاهش یافته است.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، مسئول برخورد و جلوگیری از اقدامات خرابکارانه حوثی‌ها در آب‌های بین‌المللی است.

سنتکام روز دوشنبه در گزارش روزانه خود از وقایع دریای سرخ و خلیج عدن در تقابل با حوثی‌ها اعلام کرد که نیروهای آمریکایی یک پهپاد را در مناطق تحت کنترل حوثی‌های وابسته به جمهوری اسلامی و یک پهپاد دیگر آنها را بر فراز دریای سرخ منهدم کردند.

بنا بر اعلام سنتکام، کشتی «یواس‌اس میسون» ایالات متحده نیز روز دوشنبه یک موشک بالستیک ضدکشتی پرتاب‌شده از سوی حوثی‌ها را منهدم کرد تا کشتی‌های تجاری و ناوهای ائتلاف روز ۱۳ ماه مه را هم در دریای سرخ و خلیج عدن بدون خسارت مادی یا تلفات جانی از سوی گروه شورشی حوثی سپری کنند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۴ می ۲۰۲۴