پلیس جمهوری اسلامی ۲۱۶ نفر را به اتهام «شیطان‌پرستی» بازداشت کرد

بر اساس اطلاعیه‌ مرکز اطلاع‌رسانی فراجا ۱۴۶ نفر از از بازداشت‌شدگان مرد، ۱۱۵ نفر زن و سه نفر نیز «تبعه‌ اروپا» هستند.

مرکز اطلاع‌رسانی سازمان اطلاعات فراجا اعلام کرد که نیروی انتظامی ۲۱۶ نفر را در شهرستان شهریار در استان تهران، به اتهام «اشاعه‌ی فرهنگ شیطان‌پرستی، بی‌بندوباری و برهنگی» بازداشت کرده است.

در اطلاعیه‌ این مرکز آمده است که ۱۴۶ نفر از از بازداشت‌شدگان مرد و ۱۱۵ نفر زن و سه نفر نیز «تبعه‌ اروپا» هستند.

این اطلاعیه همچنین دلیل دستگیری این شهروندان را «برگزاری مراسم شیطان‌پرستی، نوشیدن مشروبات الکلی، آرم، علائم و نمادهای خاص شیطان‌پرستی بر روی البسه، سر، صورت و موی سر با الصاق نماد روی گوش و بینی» عنوان کرده است. همچنین ۷۳ دستگاه خودرو متعلق به این شهروندان ضبط شده است.

در این گزارش به هویت و محل نگهداری این شهروندان بازداشتی اشاره‌ای نشده است.

جمهوری اسلامی دهه‌هاست که موسیقی‌های راک، متال، الکترونیک، رپ و نمادهای مرتبط با این موسیقی‌ها، مهمانی‌های تکنو و شکل‌هایی از سبک‌ زندگی جنسی و جنسیتیِ آزادانه را به پدیده‌ نامعیّنی به نام «شیطان‌پرستی» نسبت می‌دهد.

با این‌همه، جمع‌هایی که جمهوری اسلامی تحت عنوان «مراسم شیطان‌پرستی» به آن حمله می‌کند، عمدتاً میهمانی‌های خصوصی‌ای هستند که در آن‌ها موسیقی‌ها و سبک‌های متفاوت زندگی‌ با آنچه جمهوری اسلامی تبلیغ می‌کند جریان دارند. افرادی نیز که تحت این عناوین اتهامی بازداشت می‌شوند عمدتاً افراد «تتو آرتیست» یا کسانی هستند که سبک زندگی آزادانه‌ای را خلاف تحمیل‌های جمهوری اسلامی دنبال می‌کنند.

روزنامه‌ی کیهان، که مدیرمسئول آن را شخص علی خامنه‌ای انتخاب می‌کند، در آذرماه سال گذشته در مطلبی در اعتراض به تن‌ندادن زنان شهر بوشهر به حجاب اجباری نوشته بود: «جلوی مشروب‌خواری زنان نیمه‌عریان شیطان‌پرست را بگیرید.» در ادامه این مطلب آمده بود:

این روزها شاهد انواع و اقسام جرائم مشهود از قبیل مشروب‌خواری، سگ‌گردانی، حضور خانم‌های با تیپ شیطان‌پرستی و لباس‌های نیمه عریان و… در برخی از گوشه و کنار شهر شهیدپرور بوشهر و ساحل هستیم تا آنجا که اراذل گاهی به سنگ‌پرانی به سمت آمرین به معروف و هتاکی دست می‌زنند. لذا خواستار رسیدگی جدی به وضعیت ایجاد شده توسط مسئولان شهر هستیم.

پیشتر در شهریور ماه سال گذشته، نیروی انتظامی شهرستان بهشهر یک لباس‌فروشی را به دلیل «فروش البسه نامتعارف با آرم شیطان‌پرستی» تعطیل کرده بود. در مردادماه همان سال نیز نیروی انتظامی کرج ۱۱ شهروند را در دو مهمانی خصوصی بازداشت کرد و به آن‌ها اتهام «برگزاری مراسم شیطان‌پرستی» زد.

در مرداد ۱۴۰۰، یک شهروند کرج را به خاطر داشتن تتو، که در نظر مأموران انتظامی نشانه‌ «شیطان‌پرستی» بود بازداشت کردند.

در مهرماه ۱۳۹۹ نیز رئیس پلیس فتای آمل از بازداشت مدیران یک صفحه‌ اینستاگرامی خبر داد که به ادعای او «باند تتوکاران و شیطان‌پرستان» بودند، و در آبان همان سال، یک شهروند را در آبادان به اتهام آنچه «تبلیغ شیطان‌پرستی» خوانده شده بود بازداشت کردند. پلیس مدعی شده بود که این شهروند با بارگذاری «تصاویر غیراخلاقی با مضمون و نمادهایی از شیطان‌پرستی، عقاید منحط غربی را تبلیغ می‌کرد».

در خردادماه ۱۳۹۹ هم رییس کل دادگستری استان مازندران از بازداشت ۴۲ شهروند در این استان به دلیل آن چه «عضویت در یک باند شیطان‌پرستی» ادعا شد، خبر داده بود.

جمهوری اسلامی همچنین سال‌ها پیش با ساختن شبه‌مستندهایی درباره‌ موسیقی‌های راک، متال و رپ و میهمانی‌های خصوصی، تبلیغاتی گسترده علیه آنچه «شیطان‌پرستی» می‌خواند به راه انداخته بود.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱۸ می ۲۰۲۴