«ده‌ها» شهروند کُرد در ارتباط با برگزاری جشن نوروز احضار و بازداشت شده‌اند

شبکه حقوق بشر کردستان نوشته است که در دو ماهی که از سال جدید می‌گذرد «دست‌کم ۳۸ شهروند» کرد «به دلیل برگزاری یا شرکت در مراسم نوروز» احضار یا بازداشت شده‌اند.

سایت این مجموعه حقوق بشری که اخبار مربوط به کردستان را پوشش می‌دهد روز جمعه، ۲۸ اردیبهشت‌ماه، نوشت که محدودیت در برگزاری مراسم نوروز امسال در «استان‌های ایلام، کرمانشاه،‌ کردستان و آذربایجان غربی» اعمال شده است.

شبکه حقوق بشر کردستان اعلام کرد: «روند احضار، بازداشت و تشکیل پرونده‌های قضایی برای فعالان مدنی، هنرمندان و حتی شهروندان عادی در رابطه با این مراسم‌ همچنان ادامه دارد.»

این مجموعه حقوق بشری با انتشار اسامی شهروندانی که تاکنون بازداشت شده‌اند اعلام کرد که این شهروندان از اهالی شهرهای بوکان، پیرانشهر، سقز، ارومیه و گیلان غرب و شهرستان‌های اشنویه، شاهین‌دژ و سردشت هستند.

شبکه حقوق بشر کردستان در این زمینه نوشت با وجود برخوردهای امنیتی در سال‌ها گذشته، «همزمانی ماه رمضان با نوروز امسال بهانه‌ای بود تا حتی نمایندگان ولی فقیه» در این مناطق «از طریق خطبه‌های حکومتی نماز جمعه و همچنین انتشار بیانیه، خواهان جلوگیری از برگزاری این جشن‌ها و برخورد با برگزارکنندگان شوند».

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نیز روز ۹ فروردین اعلام کرد که هویت «۳۱ نفر» از شهروندان بازداشت‌شده در این جشن‌ها برای این سازمان «احراز شده است که از این تعداد ۱۷ نفر آزاد شده و ۱۴ نفر نیز کماکان در بازداشت به سر می‌برند».

رادیوفردا هفتم فروردین امسال خبر داد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به دو جوان کُرد در هنگام «رقص و شادی» در مراسم نوروزی در یکی از پارک‌های کرمانشاه تیراندازی کرده و آن‌ها را مجروح کرده‌اند.

در همین زمینه علی شعبانی، معاون سیاسی استاندار کرمانشاه، نیز دو روز پیش از آن بدون اشاره به آمار از احضار، بازداشت و تشکیل پرونده قضایی برای شماری از «مجریان» و «مبلغان» جشن نوروز در این استان خبر داده بود.

او برپایی تجمع عمومی به مناسبت نوروز در برخی نقاط این استان را به گروه‌های «وابسته و خارج‌نشین» نسبت داد که به گفته او «با تشویق به برگزاری مراسم رقص مختلط» به دنبال «تشدید شکاف و اختلاف بین مردم، اقوام و مذاهب مختلف» هستند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۸ می ۲۰۲۴