گفتگوی محمد بن سلمان با جیک سالیوان درباره «توافقنامه استراتژیک» وجنگ غزه

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی روز شنبه ۲۹ اردیبهشت در ظهران با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیدار و در مورد «پیش‌نویس نیمه‌نهایی» توافقنامه استراتژیک بین واشینگتن و ریاض گفتگو کرد.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی می‌گوید همچنین در این دیدار روابط راهبردی دو کشور و راه‌های تقویت آن در زمینه‌های مختلف و همچنین توقف جنگ درغزه مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی دولت عربستان سعودی گفته است: «محمد بن سلمان و جیک سالیوان درباره تلاش‌های مشترک هر دو کشور در رابطه با موضوع فلسطین به منظور یافتن مسیری معتبر به سوی راه‌حل دو کشور که به خواسته‌ها و حقوق مشروع مردم فلسطین تحقق می‌بخشد، گفت‌وگو کردند.»

طبق این گزارش، محمد بن سلمان و جیک سالیوان در مورد لزوم پایان دادن به جنگ در غزه و افزایش کمک‌های بشردوستانه به این منطقه نیز گفتگو کردند.

پیشتر در همین روز، یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرده بود که جیک سالیوان برای دیدار محمد بن سلمان عازم عربستان شده است.

کاخ سفید تصریح کرده بود که جیک سالیوان با محمد بن سلمان درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای و از جمله آن جنگ در غزه و تلاش‌های مستمر برای تحقق صلح و امنیت پایدار در نوار غزه مذاکره و رایزنی می‌کند.

مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه به اسرائیل می‌رود. قرار است که آقای سالیوان با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و دیگر مقامات ارشد این کشور درباره تحولات جنگ در غزه گفتگو کند.

سفر جیک سالیوان به اسرائیل و عربستان همچنین شامل تلاشی بلندمدت برای پیشرفت به سوی یک «توافق بزرگ» بین آمریکا و عربستان است که می‌تواند شامل عادی‌سازی روابط بین عربستان و اسرائیل باشد.

خبرگزاری بلومبرگ ۱۳ اردیبهشت از افزایش سرعت مذاکرات میان آمریکا و عربستان سعودی در دوره اخیر و نزدیک بودن دو کشور به دستیابی به یک «توافق امنیتی» خبر داد.

بلومبرگ نوشت این توافق تضمین‌های امنیتی قابل توجهی در اختیار عربستان قرار خواهد داد و همچنین چارچوبی برای احتمال عادی‌سازی در رابطه آتی عربستان و اسرائیل ارائه می‌کند.

این گزارش حاکی است در مقابل ضمانت‌هایی که واشینگتن به ریاض ارائه می‌کند، آمریکا از تقویت جایگاه منطقه‌ای خود در برابر جمهوری اسلامی و چین، چه از منظر سیاسی و چه از حیث اقتصادی، سود خواهد برد.

به نوشته بلومبرگ، این توافق نسخه جدیدی از چارچوبی است که با هدف انزوای جمهوری اسلامی ، تا پیش از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل تنظیم شده و قرار بود عادی‌سازی رابطه اسرائیل و عربستان بخشی از آن باشد.

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌شود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۹ می ۲۰۲۴