نروژ، اسپانیا و ایرلند کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند؛ اسرائیل سفرایش را از نروژ و ایرلند فراخواند

نروژ، اسپانیا و ایرلند روز چهارشنبه ۲۲ مه (دوم خرداد) از تصمیم خود برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین خبر دادند.

یوناس گار استوره، نخست وزیر نروژ روز چهارشنبه ۲۲ مه (دوم خرداد) از تصمیم دولتش برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین خبر داد.

علاوه بر نروژ، دو کشور ایرلند و اسپانیا نیز به این اقدام تاریخی پیوستند و کشور فلسطین را به رسمیت شناختند.

اعلام به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی سه کشور اروپایی خشم مقامات اسرائیلی را برانگیخت به نحوی که تل‌اویو بلافاصله از فراخواندن سفیران اسرائیل در نروژ و ایرلند خبر داد

دو کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا یعنی اسلوونی و مالت نیز در هفته‌های اخیر اعلام کرده‌اند که ممکن است کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند و ادعا کرده‌اند که برقراری صلح در منطقه حیاتی است.

نخست‌وزیر نروژ گفت: «در میان یک جنگ با ده‌ها هزار کشته و زخمی، ما باید تنها جایگزینی که راه حلی سیاسی برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها ارائه می‌دهد را زنده نگه داریم و آن، راه حل دو کشوری است تا آن‌ها در کنار هم در صلح و امنیت زندگی کنند.»

به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط نروژ از تاریخ ۲۸ مه اجرایی خواهد شد. آقای استوره گفت که شماری دیگر از کشورهای اروپایی نیز در همان تاریخ، کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت.

او همچنین گفت که به رسمیت شناختن کشور فلسطین به معنای «حمایت از نیروهای میانه‌رو» است که در این درگیری‌ها جایگاه خود را از دست داده‌اند.

وی همچنین یادآور شد که اقدام کشورش در به رسمیت شناختن کشور فلسطین حمایت آشکار از طرح صلح عربی برای حل بحران خاورمیانه است.

نخست وزیر نروژ گفت که کشورش با این اقدام، پیامی «قوی» به دیگر کشورها ارسال می‌کند تا از نروژ و تعدادی دیگر از کشورهای اروپایی پیروی کنند و کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

به گزارش آسوشیتدپرس، چندین کشور عضو اتحادیه اروپا طی هفته‌های گذشته با طرح این استدلال که راه حل دو کشوری برای صلح پایدار در منطقه ضروری است، از تمایل برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین خبر داده‌اند.

تصمیمی تاریخی ۳۰ سال پس از توافق اسلو
نروژ که عضو اتحادیه اروپا نیست اما در بسیاری از سیاست‌‌گذاری‌ها با این نهاد اروپایی همسو است، از دیرباز حامی سرسخت راه حل تشکیل دو کشور بین اسرائیل و فلسطین بوده است.

اعلام این تصمیم با واکنش هایی از سوی اسرائیل همراه بود؛ با این حال، نخست وزیر نروژ همچنان بر موضع کشورش تاکید کرد و گفت که اسلو همچنان به راه حل دو دولتی برای دستیابی به صلح پایدار در منطقه متعهد است.

این تحول بیش از ۳۰ سال پس از امضای اولین توافق اسلو در سال ۱۹۹۳ رخ می‌دهد؛ امری که بر طولانی بودن روند تلاش‌ها برای دستیابی به صلح در بحران خاورمیانه حکایت دارد.

توافق اسلو با شعار «صلح در برابر زمین» بر ضرورت مذاکره و گفتگو بر سر راه حل نهایی این بحران میان اسرائیل و فلسطینی‌ها تاکید داشت.

دولت نروژ با اشاره تلاش‌های صورت گرفته در چارچوب پیمان اسلو می‌گوید: «از آن زمان تاکنون، فلسطینی‌ها گام‌های مهمی در جهت راه‌حل دو دولتی برداشته‌اند.»

اسلو مشخص نمی‌کند که این «گام‌های مهم» چه هستند اما نشان می‌دهد که نروژ معتقد است فلسطینی‌ها برخی از شرایط لازم برای تشکیل دولت در چارچوب راه‌حل دو دولتی را برآورده کرده‌اند.

با این حال در بیانیه دولت نروژ آمده است: بانک جهانی در سال ۲۰۱۱ تشخیص داد که فلسطین معیارهای کلیدی برای عملکرد به عنوان یک کشور را برآورده کرده است، به این معنی که نهادهای ملی برای ارائه خدمات مهم به مردم ایجاد شده‌اند.

به اعتقاد دولت نروژ «جنگ در غزه و گسترش مستمر شهرک‌های غیرقانونی در کرانه باختری همچنان به این معنی است که وضعیت فلسطین نسبت به دهه‌های گذشته دشوارتر شده است.»

از سوی دیگر سیمون هریس، نخست وزیر ایرلند نیز روز چهارشنبه ضمن اعلام تصمیم کشورش برای به رسمیت شناختن کشور فلسطینی گفت که این اقدامی از پیش با اسپانیا و نروژ هماهنگ شده بود.

وی با تاریخی خواندن این تصمیم برای ایرلند و فلسطین گفت که چنین رویکردی با هدف کمک به حل مناقشه اسرائیل و فلسطین از طریق راه حل دو کشوری اتخاذ شده است.

نخست وزیر ایرلند همچنین خاطرنشان کرد که گمان طی هفته‌های آینده کشورهای دیگری نیز به ابتکار نروژ، اسپانیا و ایرلند برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین ملحق خواهند شد.

نخست وزیر اسپانیا: تصمیم برای به رسمیت شناختن کشور فلسطینی روز ۲۸ مه اجرایی می‌شود
پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا گفت که کشورش در روز ۲۸ مه رسما فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت خواهد شناخت.

سانچز، رهبر سوسیالیست اسپانیا که از سال ۲۰۱۸ در این کشور بر مسند قدرت است روز چهارشنبه نمایندگان پارلمان کشورش را رسما در جریان این خبر قرار داد.

نخست وزیر اسپانیا ماه‌ها صرف سفر به کشورهای اروپایی و خاورمیانه کرده تا بر تعهد کشورش برای به رسمیت شناختن یک کشور مستقل فلسطینی و همچنین لزوم برقراری آتش‌بس در جنگ غزه تاکید کند.

خوزه آلبارس، وزیر امور خارجه اسپانیا اوایل ماه جاری گفته بود که آنتونی بلینکن، همتای آمریکای خود را در جریان تصمیم مادرید برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین قرار داده است.

قطعنامه دولت اسرائیل در مخالفت با به رسمیت شناختن تشکیل کشور فلسطینی با رای قاطع پارلمان تصویب شد
هشدار اسرائیل به اسپانیا
این تحولات که با هماهنگی میان سه کشور اروپایی به سرعت روی داد خشم و محکومیت مقامات اسرائیل را برانگیخت.

یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل در این خصوص گفت که نروژ و ایرلند امروز با چنین تصمیمی قصد داشتند پیامی با این مضمون که «تروریسم نیجه می‌دهد» را به فلسطینیان و کل جهان ارسال کنند.

وی گفت که این به رسمیت شناختن می‌تواند مانع از تلاش‌ها برای بازگرداندن گروگان‌های اسراییل در غزه شود و احتمال آتش‌بس را با «دادن پاداش به جهاد‌ی‌های حماس و ایران» کاهش دهد.

وزیر امور خارجه اسرائل همچنین در ادامه تهدید کرد که کشورش در صورت اتخاذ تصمیمی مشابه، سفیر اسرائیل در اسپانیا را فرا خواهد خواند.

محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین از به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط نروژ و ایرلند استقبال کرد و از دیگر کشورها خواست که به این روند بپیوندند.

به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط تعدادی از کشورهای غربی، ۸ ماه پس از آغاز عملیات نظامی اسرائیل در غزه انجام می‌شود.

به گفته مقام‌های بهداشتی در غزه، تاکنون بیش از ۳۵ هزار ساکن این باریکه جان خود را از دست داده‌اند.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۲ می ۲۰۲۴