کردپا: از ابتدای سال تاکنون ۱۷ کولبر کشته شده‌اند

آژانس خبری «کردپا» روز چهارشنبه نهم خرداد، در گزارشی اعلام کرد که «از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون، ۱۷ کولبر در کردستان ایران کشته شده‌اند» که ۶ تن از آنان زیر ۱۸ سال سن داشتند.

به نوشته کردپا ۱۱ تن از این کولبران براثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی جمهوری اسلامی، دو کولبر در نتیجه سرمازدگی، سه کولبر درپی سقوط از ارتفاع به‌ دنبال تعقیب و گریز نیروهای نظامی و یک کولبر درپی سکته قلبی هنگام کولبری جان باخته‌اند.

بر اساس این گزارش، بیشترین میزان کشته شدن کولبران در مرزهای نوسود و بانه بوده است.

این آژانس خبری همچنین گفت که در مدت ۷۰ روز، بیش از ۸۰ کولبر نیز زخمی شده‌اند.

کردپا اشاره کرد که این تعداد کشته و زخمی‌شدن کولبران طی ۷۰ روز، «بالاترین میزان کشتار کولبران طی ۱۳ سال گذشته» بوده است.

این آژانس خبری اضافه کرد که با استناد به آمار ثبت شده در مرکز آمار سازمان حقوق بشری کُردپا،از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۲، در مجموع «۲۴۶۳ کولبر در کردستان ایران کشته و زخمی شده‌اند.»

در این ارتباط، بیش از ۷۴ درصد کولبران در پی تیراندازی نیروهای نظامی جمهوری اسلامی کشته و زخمی شده‌اند و ۶۴ تن از کولبران زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند.

پیشتر «کولبرنیوز» نوشته بود: در سال ۱۴۰۲ خورشیدی، ۴۴۴ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان‌غربی، کردستان، و کرمانشاه بر اثر عواملی هم‌چون تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی رژیم، بهمن و سرمازدگی، رفتن روی مین، سقوط از کوه و ارتفاع و سایر موارد کشته و زخمی شدند.

به گزارش کولبرنیوز، ٣٧٣ تن از زخمی و یا کشته‌شدگان سال گذشته خورشیدی، یعنی ۸۴ درصد آنها، هدف «تیراندازی مستقیم» ماموران مسلح جمهوری اسلامی قرار گرفتند.

همچنین ٣٧ تن از مجموع ۴۴۴ کولبر قربانی در سال گذشته خورشیدی کودکان زیر ١٨ سال بودند.

ماموران مسلح جمهوری اسلامی و در راس آنها نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی دهه‌های گذشته به بهانه «مبارزه با قاچاق کالا» صدها کولبر و کاسبکار کُرد را هدف تیراندازی‌های مرگ بار خود قرار داده‌اند.

در بسیاری از موارد، نهادهای ذیربط جمهوری اسلامی در پاسخ به شکایات و پیگیری‌های خانواده‌های قربانیان، به جای پاسخگو کردن عاملان این تیراندازی‌ها، آنها را ترفیع درجه می‌دهند و به دیگر مناطق ایران منتقل می‌کنند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۳۰ می ۲۰۲۴