انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا؛ برندگان و بازندگان چه احزاب و جریان‌هایی هستند؟

در یک ماراتن ۴ روزه صدها میلیون اروپایی به پای صندوق‌های رای رفتند تا ۷۲۰ عضو پارلمان اتحادیه اروپا را انتخاب کنند. انتشار نتایج اولیه و افزایش حمایت از راست‌های افراطی، باعث زلزله‌های سیاسی در شماری از کشورها شده است.

با بسته شدن شعب اخذ رای در کشورهای اروپایی و آغاز اعلام نتایج اولیه از انتخابات آخر هفته پارلمان اروپا، اکنون مشخص شده است که برندگان و بازندگان در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا چه کسانی بوده‌اند.

در ایتالیا جورجا ملونی، نخست‌وزیر راست‌گرای این کشور قدرت خود را در پارلمان اروپا با حدود ۲۸ درصد آرا تقویت کرده است، در حالی که در فرانسه حزب رئیس‌جمهور عملکرد بدی داشته به نحوی که که امانوئل ماکرون مجبور به انحلال پارلمان این کشور و برگزاری انتخابات زودهنگام شده است.

اگر به طور خلاصه بخواهیم برندگان و بازندگان این انتخابات را نام ببریم، این اسامی مطرح هستند:

حزب «اجتماع ملی» فرانسه: گروه راست افراطی که با پیروزی در انتخابات این کشور باعث انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

حزب مردم اروپا: به دلیل باقی ماندن به عنوان بزرگ‌ترین گروه در پارلمان و کسب ۱۳ کرسی بیشتر در مقایسه با سال ۲۰۱۹.
جورجا ملونی در ایتالیایی: به عنوان تقویت قدرت خود و مطرح شدن به عنوان پیروز بلامانع انتخابات.
بازندگان:

گروه سبزها در اتریش و آلمان: به دلیل عملکرد بسیار بدتر از آنچه انتظار می‌رفت.

گروه لیبرال «نوسازی اروپا» در کشورهای مختلف: به خاطر اینکه نسبت به سال ۲۰۱۹ تعداد ۲۰ عدد از کرسی‌های خود را از دست داد.

سوسیال دموکرات‌ها در آلمان: حزب صدر اعظم اولاف شولتس که پس از حزب دموکرات مسیحی به طور مشترک با حزب آلترناتیو برای آلمان در جایگاه دوم قرار گرفت.

برآورد‌های نخستین از نتایج انتخابات پارلمان اروپا نشان می دهد که احزاب سبز و لیبرال «نوسازی اروپا» هر کدام حدود ۲۰ کرسی را در پارلمان اروپا را از دست داده‌اند. امری که به طور بالقوه اکثریت مورد نیاز حامیان اتحادیه برای تصویب قوانین و پشتیبانی از مقامات ارشد را به خطر می‌اندازد.

پیش‌بینی‌های اولیه در اولین ساعات بامداد پس از بسته شدن شعب اخذ رای نشان می دهد که حزب سبزها تنها توانسته است ۵۲ کرسی پارلمان اروپا را به خود اختصاص دهد. این حزب در پارلمان فعلی ۷۲ کرسی را در اختیار داشت.

نتایج همچنین نشان می‌دهند که حزب «نوسازی اروپا» به رهبری امانوئل ماکرون از ۱۰۲ کرسی به ۸۰ کرسی سقوط کند. امری که باعث شد تا رئیس‌جمهور فرانسه در اقدامی غیرمنتظره پارلمان ملی این کشور را منحل کند.

این شکست‌ها با افزایش حمایت از احزاب افراطی در اروپا همراه است، ولو آن که در برخی از کشورها هنوز این احزاب نتوانسته باشند اکثریت اختصاصی را کسب کرده باشند.

در فرانسه، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که حزب راستگرای «اجتماع ملی» ۳۱٫۵ درصد آرا را به دست آورده است. این بیش از دو برابر رقم حزب رئیس‌جمهور بوده است.

امانوئل ماکرون در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «فرانسه نیاز به اکثریتی قاطع [در پارلمان] دارد تا در آرامش و هماهنگی عمل کند. من پیام شما و نگرانی های شما را درک کرده‌ام و آن‌ها را بدون پاسخ نمی‌گذارم.»

پیش بینی شده است حزب راست افراطی «آزادی اتریش» نیز در صدر انتخابات این کشور قرار بگیرد و با کسب ۲۵٫۷ درصد آرا، تعداد نمایندگانش را در پارلمان اروپا دو برابر کند و به شش نفر برساند.

در آلمان پیش‌بینی می‌شود حزب دموکرات مسیحی و اتحادیه سوسیال-مسیحی کمی بیش از ۳۰ درصد آرا را به دست آورده‌اند که تقریبا مشابه ۲۹ درصد سال ۲۰۱۹ است.

همچنین در آخرین برآورد‌ها حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» با ۱۴.۲ درصد نسبت به ۱۱ درصد در سال ۲۰۱۹، جایگاه سوم را به خود اختصاص داده و درست پس از حزب حاکم سوسیال دموکرات متعلق به اولاف شولتس صدراعظم قرار گرفته است.

ترکیب پارلمان اروپا مطابق با برآوردهای اولیه
نظرسنجی‌های خروجی شعب اخذ رای همچنین نشان می‌دهند که حزب «برادران ایتالیا» به رهبری جورجا ملونی، که متعلق به گروه محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان راست اروپا است، نسبت به اپوزیسیون حزب دموکرات چپ میانه با ۲۳٫۷ درصد رای عملکرد بسیار بهتری داشته است.

به نظر می‌رسد که دو حزب هم‌ائتلاف دیگر حزب حاکم در ایتالیا، یعنی «فورزا ایتالیا» و «لگا»، به ترتیب با کسب ۱۰.۵ و ۸ درصد عملکرد خوبی نداشته‌اند.

نظرسنجی‌های خروجی همچنین نشان می‌دهند که این روند چرخش به راست در اسپانیا نیز اتفاق افتاده، جایی که انتظار می‌رود حزب «وُکس» تعداد کرسی‌های خود در پارلمان اروپا را با دو تا سه نماینده افزایش دهد.

این در حالی است که گروه تازه تاسیس «حزب پایان یافته است»، که به عنوان یک حزب پوپولیست راست افراطی شناخته می‌شود، برای اولین بار توانسته دو یا سه کرسی را در پارلمان اروپا به دست بیاورد.

در کشورهایی مانند هلند که رای‌گیری در آن در روز پنجشنبه برگزار شد، آخرین پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که حزب راست‌گرای «برای آزادی» خیرت ویلدرس شش کرسی به دست خواهد آورد.

با این حال این نوسانات آنقدر شدید نبود که برخی انتظارش را می‌کشیدند، امری که باعث شد تا اتحاد کارگری سبز چپ بتواند با تصاحب هشت کرسی هلند در پارلمان اروپا خود را از برندگان این انتخابات اعلام کند.

انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا، که بزرگترین تمرین دموکراتیک چند کشوری در جهان است، تعیین می‌کند که کدام ۷۲۰ عضو می‌توانند در مورد قوانین اتحادیه اروپا در پنج سال آینده بحث کنند.

این دوره از انتخابات در پی مقطعی آشفته به خاطر همه‌گیری کووید-۱۹ و پس از تهاجم تمام‌عیار روسیه به اوکراین برگزار شده است. اتفاقاتی که باعث شده تا افزایش هزینه‌های زندگی، به نگرانی غالب رای‌دهندگان تبدیل شود.

از جمله اولین وظایف پارلمان اروپا تصویب نامزد رهبری کمیسیون اروپا خواهد بود، جایی که اورزولا فن‌در‌لاین، رئیس فعلی امیدوار است برای دوره دوم در این سمت ابقا شود.

هیچ حزب واحدی در پارلمان اروپا اکثریت ندارد و طرح‌ها اغلب با یافتن ائتلافی که اکثریت مورد نیاز را به دست می‌آورد رای می‌آورند.

این مجلس همواره تحت سلطه دو گروه بزرگ خود، حزب راست میانه مردم اروپا و سوسیالیست‌های چپ میانه بوده است.

این دو گروه بزرگ در انتخابات ۲۰۱۹ اکثریت خود را در پارلمان از دست دادند و از آن زمان مجبور شدند با احزابی نظیر سبزها و لیبرال‌ها وارد ائتلاف‌هایی غیررسمی شوند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که بعید است آن‌ها در سال ۲۰۲۴ بتوانند بار دیگر اکثریت پیش از سال ۲۰۱۹ را دوباره به دست آورند.

آن‌ها اکنون با ۱۸۴ و ۱۳۹ کرسی پیشتاز نتایج انتخابات ۲۰۲۴ هستند.

نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا همچنین می‌توانند پیشنهادات قانونی جدید را اصلاح کنند، با آن‌ها مخالفت کنند و یا طرح‌هایی جدید را مطرح سازند.

به هر کشوری در اتحادیه اروپا به ازای جمعیتش تعداد مشخصی نماینده اختصاص داده شده است. برای مثال آلمان ۹۶ نماینده می‌تواند داشته باشد، در حالی که تعداد کرسی‌ها برای قبرس، مالت و لوکزامبورگ تنها ۶ نفر است.

برای اولین بار از زمان آغاز انتخابات عمومی در سال ۱۹۷۹، پارلمان اتحادیه اروپا نمایندگان بریتانیا را در خود ندارد. پیش از این ۷۳ نماینده پارلمان اروپا از بریتانیا می‌آمدند که با تصویب برکسیت در فوریه ۲۰۲۰ آن‌ها این نهاد را ترک کردند.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۰ ژوئن ۲۰۲۴