اعدام ۲۳۷ نفر در ۵ ‌ماه نخست امسال در ایران

طبق گزارش‌هایی که نهاد آمار سازمان حقوق بشر ایران به ثبت رسانده، در ماه مه سال جاری دست‌کم ۶۴ نفر در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند و شمار اعدام‌ها در پنج ماه نخست سال جاری میلادی (از یکم ژانویه تا پایان ماه مه ۲۰۲۴) به ۲۳۷ تن رسید.

بر اساس آمار جمع‌آوری شده توسط نهاد آمار سازمان حقوق بشر ایران در طی ماه مه ۶۴ زندانی در ۱۸ زندان مختلف ایران اعدام شدند. همچنین از ابتدای سال جاری میلادی تا پایان ماه مه، ۲۳۷ نفر در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند.

از میان این ۶۴ زندانی اعدام شده، ۳۵ نفر با اتهامات مربوط به «مواد مخدر»، ۲۶ نفر با اتهام «قتل عمد»، دو نفر با اتهام «محاربه»، و یک نفر با اتهام «تجاوز به عنف» به اعدام محکوم شده بودند. همچنین دست‌کم ۶ نفر شهروند بلوچ، ۴ شهروند کرد، ۳ نفر تبعه کشور افغانستان و ۴ زن در بین اعدام شدگان وجود دارد.

از میان ۲۳۷ نفری که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون اعدام شدند، ۱۳۸ نفر با اتهامات مربوط به «مواد مخدر»، ۸۳ نفر با اتهام «قتل عمد»، ۱۴ نفر با اتهام «محاربه»، ۲ نفر با اتهام «تجاوز به عنف» به اعدام محکوم شده بودند. همچنین دست‌کم ۳۱ نفر شهروند بلوچ، ۱۴ شهروند کرد، ۱۳ نفر تبعه کشور افغانستان و ۱۰ زن در بین اعدام شدگان وجود دارد.

از ابتدای سال میلادی جاری ۲۳۷ تن در ایران اعدام شدند. در مدت مشابه سال گذشته، ۳۱۴ نفر اعدام شده بودند که این کاهش ۳۲ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. این کاهش عمدتا به‌علت توقف اعدام‌ها در ۱۰ روز قبل از انتخابات مجلس در ماه فوریه و همچنین در روزهای پس از کشته‌شدن ابراهیم رئیسی و همراهانش در سانحه هلیکوپتری مربوط است.

مطالعات سازمان حقوق‌بشر ایران در سال‌های گذشته نشان داده‌است که ارتباطی نزدیک بین آمار اعدام‌ و رویداد‌های سیاسی وجود دارد. با این وجود اعدام شهروندان افغانستانی ثبت شده در مدت مشابه سال قبل ۶ نفر بود که رشدی ۱۱۷ درصدی را شاهد بوده است.

همچنین اعدام زنان در پنج‌ماه اول سال ۲۰۲۴ میلادی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۶۷ درصد افزایش داشته است. در پنج‌ماه اول سال جاری ۱۰ زن اعدام شدند. در پنج‌ماه اول سال ۲۰۲۳ شش زن اعدام شده بودند. اتهام ۶۰ درصد از ده زنی که در پنج ماه اول سال ۲۰۲۴ اعدام شدند، مربوط به مواد مخدر بود.

داوود عبدالهی، فرهاد سلیمی، انور خضری و خسرو بشارت چهار زندانی اهل‌سنت کرد بودند که با اتهام «محاربه و قتل عمد» به اعدام محکوم شده و در پنج ماه نخست سال جاری میلادی حکم اعدام ایشان به اجرا درآمد. این چهار زندانی در یک گروه هفت نفره در بهمن ماه ۱۳۸۸ بازداشت و براساس اعترافات تحت شکنجه و بدون برخورداری از دادرسی عادلانه به اعدام محکوم شده بودند. تاکنون حکم شش تن از متهمان این پرونده به اجرا درآمده و تنها متهم پرونده که کامران شیخه نام دارد، اخیرا از زندان قزل‌حصار کرج به زندان مهاباد منتقل شده و در خطر جدی اعدام قرار دارد.

آروین قهرمانی، شهروند یهودی ایرانی که در ۱۸ سالگی به اتهام «قتل عمد» در یک نزاع دسته‌جمعی خیابانی به اعدام محکوم شده، در خطر اجرای حکم اعدام قرار دارد. بنا بر اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، درخواست اعاده دادرسی آروین بدون رسیدگی جدی رد شده و بسیاری از وقایع در زمان ایراد جراحت که منجر به قتل شد، نادیده گرفته شدند.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۱ ژوئن ۲۰۲۴