دستگاه قضایی حکومت آتنا فرقدانی، نقاش و کارتونیست را به شش سال زندان محکوم کرد

دادگاه انقلاب در حکمی که روز دوشنبه ۲۱ خرداد ابلاغ شد آتنا فرقدانی، نقاش و کارتونیست را به مجموع شش سال حبس محکوم کرد. محمد مقیمی، وکیل آتنا فرقدانی در ایکس/توییتر نوشت موکلش «از سوی شعبه ۲۶ دادگاه نمایشی انقلاب به اتهامات توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام به ترتیب به پنج و یک سال حبس محکوم شده» و این حکم روز دوشنبه ۲۱ خرداد به او ابلاغ شده است.

محمد مقیمی افزود: «این دادگاه نمایشی به بهانه تعدد جرایم، اشد مجازات را در دو اتهام یادشده در نظر گرفته است». آتنا فرقدانی ۲۵ فروردین ماه سال جاری به‌دست نیروهای سپاه پاسداران در خیابان پاستور تهران و با اعمال خشونت شدید بازداشت شد. به گفته وکیلش، او به‌دلیل خشونت مأموران در حین بازداشت از ناحیه سر و صورت دچار آسیب‌دیدگی شدید شده بود: «آتنا فرقدانی در اعتراض به مزاحمت‌هایی که نهادهای امنیتی برای او ایجاد کرده‌اند، ۲۵ فروردین‌ماه با حضور در یکی از ورودی‌های خیابان پاستور، قصد نصب کاریکاتورهای اعتراضی خود را روی دیوار آنجا داشته که ماموران امنیتی سپاه با اعمال خشونت شدید، وی را ابتدا به یکی از خانه‌های امن برده و به شدت مورد شکنجه قرار می‌گیرد.» دادگاه این هنرمند کارتونیست در ۲۳ اردیبهشت برنامه‌ریزی شده بود که او به دلیل غیرقانونی دانستن دادگاه انقلاب و رعایت نشدن اصول دادرسی عادلانه در محاکمه متهمان سیاسی از حضور در جلسه محاکمه در شعبه ۲۶ این دادگاه خودداری کرد. آتنا فرقدانی فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه الزهرا است، او در سال ۱۳۹۳به خاطر کشیدن طرحی از نمایندگان مجلس از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد منع و به زندان محکوم شد.

دلیل زندانی شدن او کشیدن و انتشار تصویری اعتراضی بود که در آن به طرح پیشنهادی مجلس ایران برای محدود کردن حق کنترل موالید و حقوق زنان اعتراض شده بود. در خرداد ماه ۱۳۹۴ شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، آتنا فرقدانی را با سه اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به رهبری، رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و مأموران بند ۲ الف سپاه در حین بازجویی‌اش» به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم کرد. این حکم در دادگاه تجدید نظر کاهش پیدا کرد. آتنا فرقدانی تاکنون بارها در قالب مصاحبه، فیلم مستند و هنر تصویری به شرایط زندان و همچنین محدودیت‌های آزادی بیان و خشونت علیه زنان اعتراض کرده است. او در مردادماه ۱۳۹۴ جایزه‌ شجاعت در کشیدن کاریکاتور را شبکه بین‌المللی مدافع حقوق کاریکاتوریست‌ها .دریافت کرد

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱۱ ژوئن ۲۰۲۴