حمایت شورای امنیت سازمان ملل از طرح ایالات متحده برای برقراری آتش‌بس در غزه؛ حماس هم استقبال کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۲۱ خردادماه با تصویب قطعنامه‌ای از پیشنهاد جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده برای برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و حماس در نوار غزه حمایت کرد و از طرف فلسطینی خواست این توافق را بپذیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در حالی که چهارده عضو شورای امنیت به قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای آتش‌بس سه مرحله‌ای که پیشتر در آخر ماه مه از سوی جو بایدن ارائه شده است استقبال کردند و به آن رای مثبت دادند، روسیه اما به آن رای ممتنع داد.

گروه شبه‌نظامی اسلامگرای حماس که از حمایت حکومت ایران برخوردار است نیز از پیش‌نویس قطعنامه استقبال و اعلام کرد که آماده است با میانجی‌گران برای اجرای اصول این طرح همکاری کند.

لیندا توماس گرینفیلد نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد پس از رای‌گیری گفت: «امروز ما به صلح رای دادیم. این قطعنامه از پیشنهاد آتش‌بس جدید استقبال و تصریح می‌کند که اسرائیل آن را پذیرفته است. این قطعنامه از حماس می‌خواهد تا شرایط را بدون تاخیر و بدون قید و شرط به طور کامل اجرا کند و همین درخواست را از اسرائیل هم دارد.»

او همچنین با بیان این که «این رای به حماس نشان داد جامعه بین المللی متحد است» افزود: «جامعه جهانی برای معامله‌ای که جان‌ها را نجات می‌دهد و به غیرنظامیان فلسطینی در غزه کمک می‌کند تا بازسازی و بهبود خود را آغاز کنند اتحاد دارد و برای معامله‌ای که گروگان‌ها را پس از هشت ماه اسارت به خانواده‌هایشان برساند اتفاق نظر دارد.»

قطعنامه مصوب روز دوشنبه شورای امنیت با پرداختن به جزئیات طرح ایالات متحده تصریح می‌کند که اگر مذاکرات در مرحله اول بیش از شش هفته طول بکشد، تا زمانی که مذاکرات ادامه داشته باشد آتش‌بس نیز همچنان ادامه خواهد داشت.»

نمایندگان مذاکره‌کننده از طرف سه کشور میانجی ایالات متحده، مصر و قطر، ماه‌هاست در تلاش هستند آتش‌بس را در غزه میان اسرائیل و گروه فلسطینی حماس برقرار کنند.

حماس می‌گوید در صورتی آتش‌بس را می‌پذیرد که جنگ در نوار غزه به‌طور کامل پایان یابد و اسرائیل از منطقه به‌طور کامل عقب‌نشینی کند. اسرائیل نیز در مقابل خواهان نابودی کامل حماس است و پیشنهادهای این گروه را زیاده‌خواهی می‌داند.

هفتم اکتبر سال گذشته گروه تروریستی حماس مورد حمایت جمهوری اسلامی با حمله به جنوب اسرائیل بیش از ۱۲۰۰ نفر را به کام مرگ کشید و بیش از ۲۵۰ نفر را به عنوان گروگان با خود به داخل غزه برد، که هنوز بیش از ۱۰۰ گروگان در اسارت این گروه هستند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۱ ژوئن ۲۰۲۴