حمله موشکی حوثی‌های یمنی باعث آتش گرفتن یک کشتی باری در خلیج عدن شد

به گفته مقامات رسمی، شورشیان حوثی یمن روز پنجشنبه ۱۳ ژوئن (۲۴ خرداد) با شلیک دو موشک کروز ضد کشتی، یک کشتی تجاری را در خلیج عدن در نزدیکی یمن مورد اصابت قرار دادند، حمله‌ای که باعث آتش سوزی و زخمی شدن یک دریانورد غیرنظامی شد.

به گفته فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده (سنتکام)، شناور موتوری «وِربینا» همچنان در آتش گرفتار بود که یک بالگرد آمریکایی، اعزامی از یک رزم‌ناو آمریکایی به نام «دریای فیلیپین» توانست دریانورد مجروح را به کشتی دیگری در همان نزدیکی برای درمان پزشکی منتقل کند.

سنتکام در بیانیه‌ای اعلام کرد که «وِربینا» یک کشتی باری فله‌بر با پرچم جمهوری پالائوا (جزیره‌ای در اقیانوسیه)، تحت مالکیت اوکراین و تحت مدیریت یک شرکت لهستانی است که در مالزی لنگر انداخته بود و با محموله چوب به سمت ایتالیا در حال حرکت بود.

این بیانیه در ادامه آورده است که «شناور موتوری وربینا پیام داد که متحمل خساراتی شده که منجر به آتش‌سوزی در عرشه شده است و خدمه در تلاش هستند تا آتش را مهار کنند.»

این حمله تازه‌ترین مورد در کارزار حوثی‌های یمنی در همدردی با فلسطینیان بر سر جنگ اسرائیل و حماس است.

مرکز «ارتش بریتانیا [در امور نظارت بر] عملیات تجارت دریایی» اوایل روز پنجشنبه اعلام کرد که یک کشتی مورد حمله قرار گرفته و آتش گرفته است و شرکت امنیتی «آمبری» نیز گفت که یک کشتی تجاری تماس اضطراری رادیویی برقرار کرده و اعلام کرده که توسط موشک مورد اصابت قرار گرفته است.

تا اینکه حوثی‌ها مسئولیت حمله به وربینا و دو کشتی دیگر در دریای سرخ را بر عهده گرفتند.

سنتکام گزارش داد که حوثی‌ها دو موشک بالستیک را در دریای سرخ شلیک کردند که بر اثر آن‌ها «هیچ جراحت یا خسارت قابل توجهی وارد نشد.»

به گفته مرکز «ارتش بریتانیا [در امور نظارت بر] عملیات تجارت دریایی»، کشتی دیگری که در ابتدا از چشم حوثی‌ها دور مانده بود، در ادامه با یک «پرتابه سوم» مورد اصابت قرار گرفت و متحمل «خسارت جزئی» شد. با وجود این، کشتی توانست به سفر خود ادامه دهد.

حمله به وربینا در حالی صورت گرفت که حوثی‌ها روز چهارشنبه نیز یک کشتی تجاری را در دریای سرخ با یک شهپاد حاوی بمب مورد هدف قرار دادند.

فرماندهی مرکزی در این زمینه اعلام کرد که توانسته است یک شهپاد و دو قایق گشت‌زنی و همچنین یک پهپاد هوابرد حوثی‌ها را در دریای سرخ منهدم کند.

به گفته اداره دریانوردی ایالات متحده، حوثی‌ها از ماه نوامبر تا کنون بیش از ۵۰ حمله به کشتی‌ها انجام داده‌اند که منجر به کشته شدن سه ملوان، توقیف یک کشتی و غرق شدن یک کشتی دیگر شده است.

در طرف دیگر، حوثی‌ها نیز گفته‌اند که بر اثر کارزار حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا که از ماه ژانویه تا کنون مواضع این گروه را هدف قرار داده است، دست کم ۱۶ نفر در تاریخ ۳۰ مه (۱۰ خرداد) کشته و ۴۲ نفر دیگر زخمی شدند.

علاوه بر این، «مؤسسه ملی دمکراتیک» مستقر در واشنگتن نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که ۳ نفر از کارکنان این مجموعه در اوایل ماه جاری میلادی توسط حوثی‌ها بازداشت شدند. بازداشت آن‌ها در حالی صورت می‌گیرد که کارکنان آژانس‌های سازمان ملل و کسانی که برای گروه‌های امدادی کار می کنند در ادامه سرکوب‌های گسترده توسط این شورشیان همچنان با خطر بازداشت روبرو هستند.

این موسسه در این زمینه آورده است که «این رفتار خودسرانه و غیرانسانی با شهروندان یمنی که در زمینه کمک‌های بشردوستانه، دیپلماسی، دموکراسی و حقوق بشر، ایجاد صلح و توسعه جامعه مدنی مشارکت دارند، کاملاً بی‌اساس است و باید فوراً پایان یابد.» این مجموعه در ادامه خواستار «آزادی سریع» کارکنان و تمامی افرادی شد که «به ناحق» توسط گروه حوثی بازداشت شده‌اند.

مؤسسه ملی دمکراتیک یک نهاد گسترش دموکراسی است که از سال ۱۹۹۳ میلادی در یمن فعالیت دارد و برای تامین هزینه‌های خود از دولت ایالات متحده و دیگران کمک مالی دریافت می‌کند.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۴ ژوئن ۲۰۲۴