آمریکا از انهدام برخی تجهیزات شورشیان حوثی خبر داد

شرکت عملیات تجارت دریایی بریتانیا و یکی از سیاستمداران فیلیپین اعلام کردند که خدمه کشتی یونانی، که روز چهارشنبه در حمله شبه‌نظامیان حوثی یمن آسیب دیده بود، تخلیه شده‌اند و کشتی در دریای سرخ رها شده است.

به گزارش العربیه، هانس لئو کاکداک، وزیر کارگران مهاجر فیلیپین، روز شنبه پانزدهم ژوئن (۲۶ خرداد) گفت که همگی ۲۲ خدمه کشتی توتور (Tutor)، که حوثی‌ها به آن حمله کردند، فیلیپینی‌ بوده‌اند. او تاکید کرد که جست‌وجو برای پیدا کردن یک ملوان مفقود ادامه خواهد داشت.

حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران مسئولیت حمله موشکی به کشتی توتور در نزدیکی بندر حدیده یمن و کشتی دیگری به نام وربنا (Verbena) در خلیج عدن را در روزهای گذشته برعهده گرفتند. شرکت امنیت دریایی بریتانیایی امبری پس از این حمله‌ها اعلام کرد که تهاجم حوثی‌ها به دو کشتی و آسیب جدی به آنها «افزایش قابل توجه تواناییشان را نشان می‌دهد».

حمله روز چهارشنبه باعث ورود آب و خسارت به موتورخانه کشتی یونانی با پرچم لیبریا شد و کشتی را از کار انداخت. روز پنج‌شنبه هم در پی اصابت دو موشک کروز حوثی‌ها به کشتی باری وربنا در خلیج عدن، یک ملوان به‌شدت مجروح شد.

یحیی سریع، سخن‌گوی حوثی‌ها، تایید کرد که این شبه‌نظامیان با استفاده از شناور بدون سرنشین، پهپاد و موشک بالستیک به کشتی یونانی حمله کردند.

از ماه نوامبر به این سو، حوثی‌ها از پهپاد و موشک برای حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ، تنگه باب‌المندب و خلیج عدن استفاده می‌کنند و مدعی‌اند که در همبستگی با فلسطینی‌ها این حملات را انجام می‌دهند. آنها تاکنون یک کشتی را غرق کرده‌اند، کشتی دیگری را توقیف کرده‌اند و سه دریانورد را در حملات جداگانه کشته‌اند.

فردیناند آر. مارکوس جونیور، رییس‌جمهوری فیلیپین، درباره تازه‌ترین حمله حوثی‌ها گفت که «مقامات این کشور در حال هماهنگی با نهادهای بین‌المللی برای انتقال خدمه کشتی توتور به جیبوتی و بازگرداندن آنها به خانه‌اند». گفته می‌شود کشتی توتور حامل ۸۰ هزار تن زغال سنگ بوده است.

داده‌های دولتی نشان می‌دهد که این سومین حمله حوثی‌ها به کشتی‌های دریانوردان فیلیپینی از سال گذشته است؛ حمله‌هایی که باعث شده دو ملوان فیلیپینی جانشان را از دست بدهند و ۱۷ نفر همچنان در دست این نیروهای شبه‌نظامی اسیرند.

حملات هوایی و دریایی حوثی‌ها حمل‌ونقل جهانی را مختل کرده و باعث تاخیر و افزایش هزینه‌ها در زنجیره‌های تامین کالا شده است. براساس گزارش سازمان اطلاعات دفاعی ایالات متحده، دست‌کم ۶۵ کشور و شرکت‌های بزرگ انرژی و کشتیرانی ازجمله شل، بی‌پی، مرسک و کاسکو تحت‌تاثیر حمله حوثی‌ها قرار گرفته‌اند.

ارتش آمریکا روز جمعه اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته هفت رادار حوثی‌ها، یک پهپاد و دو شناور سطحی بدون سرنشین را در یمن منهدم کرده است. فرماندهی مرکزی ایالات متحده در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «این رادارها به حوثی‌ها اجازه می‌دهد کشتی‌ها را هدف قرار دهند و حمل و نقل تجاری را به خطر بیندازند.»

سنتکام همچنین تاکید کرد که اقدامات «بدخواهانه و بی‌ملاحظه حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، ثبات منطقه‌ای را تهدید می‌کند و جان دریانوردان را در سراسر دریای سرخ و خلیج عدن به خطر می‌اندازد».

وب‌سایت خبری العین روز دوشنبه ۲۱ خرداد گزارشی را درباره شیوه ارسال تسلیحات نظامی از سوی جمهوری اسلامی ایران به گروه شبه‌نظامی حوثی‌های یمن منتشر کرد.

در این گزارش، به نقل از حسن طاهر، فرماندار منطقه حدیده در یمن، آمده است که کشتی‌های حامل تسلیحات ایران بدون بازرسی وارد بنادر تحت کنترل حوثی‌ها می‌شوند و برای آنها این امکان را فراهم می‌کنند که حملاتشان را به کشتی‌های عبوری از دریای سرخ ادامه دهند.

در روزهای اخیر شورای همکاری خلیج فارس درباره تهدید حوثی‌ها بر ادامه فعالیت کشتیرانی در دریای سرخ مذاکراتی داشته است، اما گفته‌های این مقام یمنی گویای آن است که برخلاف قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت مبنی بر ممنوعیت قاچاق سلاح به حوثی‌ها، کشتی‌های ایرانی مملو از سلاح به‌راحتی وارد بندر حدیده می‌شوند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۵ ژوئن ۲۰۲۴