درپی سیلاب در چالوس و مشکین‌شهر چند نفر مفقود شدند

وقوع باران در استان‌های مازندران و اردبیل موجب طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر و به راه افتادن سیلاب شد و مفقود شدن چندین شهروند را به همراه داشت که احتمال جان‌باختنشان می‌رود.

شهروندان و نیروهای امدادی همچنان در شهرهای چالوس و مشکین‌شهر درحال جست‌وجوی افراد مفقو‌دشده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که پیکر تعدادی از شهروندان زیر گل‌ولای دفن شده باشد.

کامران پولادی، نماینده چالوس در مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که بر اساس تحقیقات محلی، «به نظر می‌رسد اجسادی زیر گل‌ولای مانده باشند».

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران نیز روز جمعه ۲۵ خرداد گفت تاکنون مفقود شدن سه شهروند در جاده چالوس، به هلال‌احمر گزارش شده است و افزود: «سیلاب چهار خودرویی را که کنار جاده توقف کرده بودند را با خود برد، اما حضور افراد در این خودروها تایید نشده است.»

در همین حال، ایسنا خبر داد که «باران سیل‌آسا»، با وجود کوتاه بودن زمان بارش، خسارت‌های جدی به بخش‌هایی از این محور، به ویژه در محدوده پیچ عسل‌کوک (شاندیز) و تکاوران وارد کرده است و در نتیجه سیلاب، حدود ۲۰۰ متر از جاده کرج به چالوس کاملا را تخریب کرده و همچنان دو تونل در این محور در گل‌ولای قرار دارد. علاوه بر این، حدود ۸۰ کیلومتر از این جاده در بخش مرزن‌آباد چالوس هم جزو مناطق سیل‌زده محسوب و تخریب‌شده محسوب می‌شود.

مدیرکل راهداری استان مازندران به ایرنا گفت احتمال بازگشایی جاده مسدود و سیل‌زده کندوان تا ساعات آتی وجود ندارد. جانشین فرمانده پلیس راه ایران هم توضیح داد که به دلیل سیلاب شب گذشته، جاده چالوس تا اطلاع ثانوی و تامین شرایط ایمنی لازم مسدود خواهد بود.

علاوه بر انسداد محور کندوان، آزادراه تازه‌تاسیس تهران-شمال نیز مسدود شده است و مقام‌های محلی اعلام کرده‌اند که خبر بازگشایی این محور در ساعت‌های آینده صحت ندارد. بارندگی‌ها در مازندران از ساعت شش عصر روز پنج‌شنبه شدت گرفت و سپس رودخانه چالوس در منطقه دزدبن طغیان کرد. در نتیجه شماری از مسافران که در کنار جاده و محوطه رستوران‌ها یا ترافیک جاده کندوان بودند، گرفتار سیل شدند.

از سوی دیگر شهرام محمدی، فرماندار مشکین‌شهر درباره خسارات سیلاب روز گذشته در این منطقه، به دیده‌بان ایران گفت: «پس از بارش شدید تگرگ و باران، ۴ خودرو طعمه سیلاب شدند که سرنشینان ۳ خودرو با کمک مردم نجات یافتند، اما از سرنوشت سرنشینان یک پراید فعلا اطلاعی در دست نیست. بیش از ۸۰ درصد از محصولات باغی و زراعی در بخش مرکزی و برخی از مناطق شهرستان هم از بین رفته است.»

این درحالی است که سازمان هواشناسی ایران نیز روز جمعه خبر داد که بارش‌های ساعات آینده در یازده استان ایران شامل زنجان، مازندران، قزوین، البرز، تهران، همدان، مرکزی، آذربایجان‌غربی، اصفهان، سمنان و گلستان، شدید خواهد بود و برای این مناطق هشدار سطح نارنجی صادر شده است.

مقام‌های دولتی و محلی در نظام جمهوری اسلامی، در دهه‌های اخیر در زمینه بهبود امنیت جاده‌های ایران، توجه به زیرساخت معابر، لایروبی رودخانه‌ها و همچنین ساخت غیرقانونی رستوران‌ها و ویلاها در مسیر اصلی رودخانه‌های دائمی و فصلی، بی‌توجهی کرده‌اند و همین امر، هرساله منجر به جاری شدن ده‌‌ها مورد سیل در جاده‌های پرتردد میان استان‌ها و کشته‌شدن صدها ایرانی می‌شود.

بنا بر اعلام سازمان هلال‌احمر ایران، جاده‌های استان‌های اصفهان، مازندران و خراسان رضوی، به دلیل میزان بالای تلفات در آن، ناامن‌ترین جاده‌ها برای امنیت و جان شهروندان شناخته شده‌اند.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اسفندماه ۱۴۰۲ در گزارشی اعلام کرد که به‌طور میانگین در یک دهه گذشته، وقوع حدود ۴هزار و ۵۰۰ سیلاب در ایران ثبت شده است. حدود ۵۶ میلیون نفر از شهروندان ایرانی در معرض سیلاب و حدود ۱۵ میلیون نفر هم از این جمعیت در معرض سیلاب‌های شدید و ویران‌کننده قرار دارند.

پیش از این هم وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در مشهد و استان خراسان رضوی در اردیبهشت‌ماه امسال، منجر به جان‌باختن دست‌کم ۷ شهروند شده بود.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۵ ژوئن ۲۰۲۴