۱۷ هزار میلیارد تومان در جیب نهادهای وابسته به خامنه‌ای به اسم کمک به محرومان

بر مبنای این گزارش، مجموع بودجه‌ای که دولت ابراهیم رئیسی با چراغ سبز مجلس و ذیل عنوان «محرومیت‌زدایی» به پنج مجموعه زیرنظر علی خامنه‌ای اختصاص داده، نزدیک به ۱۷ هزار میلیارد تومان است.

بسیج سازندگی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، ستاد اجرایی فرمان خمینی، گروه‌های جهادی و بنیاد علوی نهادهایی‌اند که به عنوان «فعالیت در مناطق محروم» این بودجه را دریافت می‌کنند.

سهم بسیج سازندگی از بودجه ملی در سال ۱۴۰۳ پنج هزار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است که دو هزار میلیارد از این اعتبار با ادعای «محرومیت‌زدایی» از محل درآمد سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی در اختیار بسیج سازندگی قرار می‌گیرد. مابقی نیز به‌عنوان ماموریت «حمایت از اشتغال در مناطق محروم» به این سازمان اختصاص می‌یابد.

بنیاد شهید نیز از بودجه سال ۱۴۰۳ دست‌کم سه هزار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان دریافت می‌کند. این رقم با ادعای «حمایت از اشتغال در مناطق محروم» به این نهاد زیرمجموعه علی خامنه‌ای پرداخت می‌شود.

گروه‌های جهادی نیز که در مناطق مختلف ایران فعالیت‌های مبهمی دارند و ماموریت و هدف از شکل‌گیری آن‌ها شفاف نیست، از محل بودجه سال ۱۴۰۳ دو هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌گیرند. این پول‌ها با عناوین کلی و مبهم «کمک به اقتصاد و توسعه زیربناهای روستایی» و «کمک به گروه‌های جهادی» از محل بودجه عمومی به این گروه‌ها پرداخت می‌شوند.

نکته قابل اهمیت درباره ردیف بودجه گروه‌های جهادی این است که اعتبار تعیین‌شده تحت‌نظر محمد مخبر، سرپرست موقت ریاست‌ جمهوری به گروه‌های جهادی پرداخت می‌شود.

محمد مخبر تا قبل از رسیدن به مقام معاون اولی رئیس‌جمهوری، رئیس ستاد اجرایی فرمان خمینی بود؛ نهادی که فعالیت‌های اقتصادی کلان دارد و یکی از ثروتمندترین بنگاه‌های اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران است. با این حال، ستاد اجرایی فرمان خمینی هم از بودجه ملی در سال ۱۴۰۳ دست‌کم سه‌ هزار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سهم می‌برد. این بودجه تحت عنوان «حمایت از اشتغال با اولویت مناطق محروم» به این نهاد زیرمجموعه علی خامنه‌ای پرداخت می‌شود.

بنیاد علوی، نهاد زیر مجموعه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، نیز به عنوان یکی دیگر از نهادهای تحت نظر علی خامنه‌ای از بودجه ملی ۱۴۰۳ دست‌کم دو هزار میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بابت «حمایت از اشتغال با اولویت مناطق محروم» دریافت می‌کند.

به این موارد باید بودجه ۴۹ میلیارد تومانی قرارگاه امام حسن مجتبی وابسته به سپاه پاسداران را هم افزود که تحت عنوان «کمک به طرح‌های پیشرفت و محرومیت‌زدایی» به این قرارگاه اختصاص می‌یابد.

این ارقام تنها مواردی را شامل می‌شوند که از بودجه عمومی به این نهادها اختصاص می‌یابد. در صورتی‌ که آن‌ها به جز بودجه به منابع مالی غیرشفاف دیگری نیز دسترسی دارند که اطلاعاتی از آن‌ها در دست نیست. اما همین مبالغ هم در مقایسه با بودجه سازمان‌هایی مانند بهزیستی که وظیفه حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر را برعهده دارند، قابل تامل است.

در بودجه سال ۱۴۰۳، سهم سازمان بهزیستی بدون احتساب هزینه اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان نزدیک به ۱۳ هزار میلیارد تومان است.

مبالغ کلان از بودجه ملی در حالی تحت عنوان «محرومیت‌زدایی» و «ایجاد اشتغال» در اختیار نهادهای زیرمجموعه خامنه‌ای قرار می‌گیرند که فقر و اشتغال در مناطق محروم ایران از مرحله بحران نیز عبور کرده است. به طوری که ساکنان مناطق غربی ایران در نبود فرصت‌های شغلی مناسب کولبری می‌کنند و آماج تیراندازی‌ ماموران حکومتی قرار می‌گیرند، بسیاری ساکنان سیستان و بلوچستان در پی بحران‌های برآمده از فقر در کار سوخت‌بری‌اند و جانشان را با آتش معامله می‌کنند و در مناطق حاشیه‌ای شهرهای بزرگ، مردم از امکانات اولیه و داشتن یک سرپناه امن هم محروم‌اند و کودکان زیادی به دلیل فقر قربانی کار زودهنگام می‌شوند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۵ ژوئن ۲۰۲۴