پیروزی ناروشن در انتخابات دیروز اسرائیل

 انتخابات پارلمان اسرائیل که دیروز برگزار گردید “پیروز” روشنی را نشان نمی‌دهد. حزب میانه‌رو “آبی و سفید” به رهبری ژنرال بِنی گانتز برتری بسیار کمی نسبت به حزب لیکود که رهبر آن نخست وزیر بنیامین نتایاهو می‌باشد بدست آورده است. این پیش بینی ٢ موسسه نظرسنجی اسرائیلی پس از بسته شدن حوزه‌های رأی‌گیری است. موسسه دیگر تعداد کرسی‌هائی که دو حزب بالا توانسته‌اند بدست آورند را برابر پیش‌بینی کرده است.

در مجموع موسسات نظر سنجی تعداد کرسی‌های پارلمان که به حزب لیکود واگذار می‌شود را بین ٣٠ تا ٣٣ و برای حزب آبی و سفید بین ٣٢ تا ٣٤ کرسی پیش‌بینی کرده‌اند. در این میان حزب نتانیاهو برای داشتن اکثریت در پارلمان به ٦١ کرسی نیازمند است. این مسئله‌ای است که حزب نتانیاهو در انتخابات ماه آوریل گذشته نیز نتوانسته بود تعداد کرسی‌های لازم را بدست آورد.

در انتخابات انجام شده بیش از ٦ میلیون اسرائیلی رأی خود را به حدود ٣٠ حزب و ائتلاف گوناگون به صندوق‌های رأی ریختند. تعداد رأی دهندگان چند درصد بالا تر از انتخابات آوریل امسال (٦٨ درصد) بود. درصد عرب‌های اسرائیلی که در انتخابات شرکت می کنند بطور سنتی پائین است. بسیاری از آنها خود را شهروند درجه دو تلقی می‌کنند، چرا که فکر می‌کنند سیاستمداران یهودی به هر حال به نظرات آنها توجه نخواهند کرد.

پیش‌بینی شده است که گروه‌های دست چپی در این انتخابات موفقیتی نداشته باشند. حزب کارگر که در گذشته بسیار قدرتمند بود و شخصیت‌هائی چون شیمون پرز و اسحاق رابین را در رهبری خود داشت، بر پایه پیش‌بینی‌ها، شاید بزحمت بتواند تعداد کافی آرا برای ورود به پارلمان را کسب کند.

 

منبع: روزنامه پرتیراژ هلندی فولکسکرانت (Volkskrant)

ترجمه کوتاه شده از: خبرگاه