پشت حصارهای کارگاه مرمت «گراند هتل قزوین» چه می‌گذرد؟

«گراند هتل قزوین»، یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین هتل‌های تاریخی ایران، وضعیت مناسبی ندارد و خطر تخریب آن را تهدید می‌کند. حال‌آنکه مسئولان استانی به‌تناوب وعده داده‌اند که مرمت این اثر تاریخی را به پایان می‌رسانند.

به‌تازگی، علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین، در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که سرمایه‌گذار جدید مرمت و احیای «گراند هتل قزوین» را صندوق احیای بناهای تاریخی در راستای مصوبه‌های سفر ابراهیم رئیسی به استان قزوین انتخاب کرده است.

در حال حاضر، مسئولان میراث فرهنگی قزوین، کارگاه مرمت این هتل را به سرمایه‌گذار جدید تحویل داده‌اند و آن‌طور که از گفته‌های علیرضا خزائلی برمی‌آید، استاندار و برخی دیگر از مقام‌ها نیز از این کارگاه بازدید کرده‌اند، اما آنچه موجب نگرانی فعالان میراث فرهنگی شده است این است که سرمایه‌گذار قبلی حتی با صرف زمان بسیار نتوانست مرمت این اثر تاریخی را به پایان برساند و مبنای انتخاب سرمایه‌گذار جدید نیز شفاف نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین در مصاحبه‌ تلویزیونی‌ وعده داد که فاز نخست بهره‌برداری از گراند هتل قزوین تا بهمن‌ماه به نتیجه می‌رسد و پس از آن هم این اثر تاریخی در اختیار بخش گردشگری قرار می‌گیرد. او مدت زمان لازم برای اجرای این پروژه را سه سال اعلام کرد.

اما فعالان میراث فرهنگی می‌گویند که عملکرد پیمانکار جدید تاکنون حاشیه‌هایی داشته است که نمی‌توان از آن چشم پوشید، ازجمله حصارکشی دور حیات گراند هتل و گاراژ اقتصاد که در عرصه ثبتی دولتخانه صفوی قرار دارد و هرگونه ساخت‌وساز در آن نیازمند گزارش دقیق کاوش‌های باستان‌شناسی است.

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین ادعا می‌کند کارگاه مرمت گراند هتل قزوین به‌شکلی طراحی شده است که دانشجویان، استادان و کارشناسان می‌توانند از آن بازدید کنند، اما فعالان میراث فرهنگی تاکید دارند که مدیران میراث فرهنگی باید درباره حصارکشی‌ در حریم این اثر تاریخی توضیح دهند.

روزنامه پیام ما، روز پنج‌شنبه ۳۱ خرداد، در گزارشی با عنوان «سرنوشت نامعلوم گراند هتل قزوین» به این موضوع پرداخت و نوشت که مدیرکل میراث فرهنگی قزوین در خصوص اقدام به حصارکشی در عرصه ثبتی دولتخانه و مخدوش کردن نمای آن تاکنون هیچ پاسخی نداده است.

به‌رغم ادعای مدیرکل میراث فرهنگی قزوین مبنی بر روباز بودن کارگاه مرمتی گراند هتل، حصارکشی دور بنا و بسته شدن درهای بازشوهای رو به بیرون آن، امکان دیدن فضای درونی این قسمت از دولتخانه را فراهم نمی‌کند.

پیام ما در ادامه این گزارش نوشت: «براساس اطلاعات موجود، حتی معاون میراث فرهنگی و مدیر پایگاه تاریخی نیز اجازه ورود ندارند و مشخص نیست پیمانکار پشت این حصارها چه اقداماتی انجام می‌دهد. آیا پی‌کنی بدون مجوز صورت می‌گیرد یا پروژه به طور کامل اصولی و قانونی پیش می‌رود؟ اگر همه اقدامات قانونی است، چرا کسی امکان نزدیک شدن به حصارها را ندارد؟ این‌ها سوالاتی است که هنوز پاسخ داده نشده و سرنوشت گراند هتل را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد.»

گراند هتل قزوین یکی از اولین نمونه‌های هتل به شیوه مدرن در ایران است. این بنا در سال‌های پایانی دوره قاجاریه و در زمان فرمانداری سعدالسلطنه بر قزوین و به دستور او و با استادکاری علی جولای احداث شد.

گراند هتل قزوین، که براثر بی‌توجهی مسئولان میراث فرهنگی طی سال‌های اخیر عملا متروکه شده بود، در مرکز شهر واقع است. در قسمت شرقی آن خیابان پیغمبریه و در سوی غربی آن نیز ارگ صفوی قرار دارد.

روکش چوبی، ستون‌های مدور با سر ستون‌های گلدانی، سقف چوبی، گچ‌بری و آجرکاری‌های چشم‌نواز از ویژگی‌های معماری گراند هتل قزوین است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۱ ژوئن ۲۰۲۴