سنتکام: ادعای حمله «موفقیت‌آمیز» حوثی‌ها به ناو هواپیمابر آمریکایی «کاملاً نادرست» است

فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، ادعای حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی در مورد حمله «موفقیت‌آمیز» به ناو هواپیمابر آیزنهاور را «کاملاً نادرست» خواند و خبر داد که آیزنهاور به خانه باز می‌گردد.

فرماندهی مرکزی آمریکا در پستی در شبکه «ایکس» گفت که آیزنهاور با بیش از ۳۰ هزار ساعت پرواز و پیمودن بیش از ۸۸ هزار و ۵۰۰ کیلومتر در آب‌ها، تعهد آمریکا را به حفظ ثبات منطقه‌ای و حفاظت از آزادی ناوبری در سراسر دریای سرخ و خلیج عدن نشان داد.

سنتکام افزود که آیزنهاور در طول مأموریت خود، تعهدش را نسبت به امنیت همه دریانوردان و نجات دریانوردان گرفتار، پس از حملات غیرقانونی حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران به دریانوردان بی‌گناه، حفظ کرد.

بر اساس اعلامیه فرماندهی مرکزی آمریکا، ناوگروه ضربتی «یو‌اس‌اس تئودور روزولت»
وارد منطقه تحت مسئولیت سنتکام خواهد شد و با قابلیت‌هایی که دارد به توانایی نیروهای آمریکایی برای جلوگیری از تجاوز و حفاظت از ثبات منطقه‌ای می‌افزاید.

سنتکام در پست دیگری اعلام کرد که نیروهایش از جمعه، اول تیر تا شنبه، سه شناور سطحی بدون سرنشین حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران را در دریای سرخ منهدم کرده‌اند.

سنتکام می‌گوید حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی، سه موشک بالستیک ضد کشتی را نیز از منطقه تحت کنترلشان در یمن به سمت خلیج عدن پرتاب کردند.

بر اساس گزارش فرماندهی مرکزی آمریکا، هیچ تلفات یا خسارت قابل توجهی گزارش نشده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داده است که حوثی‌ها یک کشتی تجاری را که در خلیج عدن در حال حرکت بود هدف قرار داده‌اند که این حمله هیچ خسارتی در پی نداشته است.

مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا گفت که ناخدای کشتی که اواخر روز جمعه هدف قرار گرفته بود شاهد «انفجارهایی در مجاورت کشتی» بود.

حوثی‌ها از ماه آبان تاکنون ده‌ها حمله پهپادی و موشکی به کشتی‌ها در دریای سرخ، تنگه باب‌المندب و خلیج عدن انجام داده‌اند و ادعا می‌کنند که در همبستگی با فلسطینی‌های غزه این اقدامات را انجام می‌دهند.

آنها یک کشتی را غرق کردند، کشتی دیگری را توقیف کردند و چهار دریانورد را در حملات جداگانه‌ای کشتند.

حملات حوثی‌ها باعث ایجاد اختلال در صنعت کشتیرانی جهان شده است.

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا گزارش داده است که این موضوع دست‌کم ۶۵ کشور و شرکت‌های بزرگ انرژی و حمل و نقل – از جمله «شِل» و «بی‌پی» را تحت تأثیر قرار داده است.

دولت آمریکا در ۲۷ دی‌ماه، حوثی‌های یمن را که تحت عنوان «انصارالله» شناخته می‌شوند بار دیگر به فهرست ویژه تروریست‌های بین‌المللی بازگرداند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۳ ژوئن ۲۰۲۴