حمله مسلحانه در داغستان روسیه؛ بیش از ۱۵ مامور پلیس و چند غیرنظامی کشته شدند

حمله افراد مسلح به یک ایستگاه پلیس و چند مکان مذهبی در جمهوری داغستان روسیه بیش از ۱۵ کشته به جا گذاشت.

در پی این حملات که یکشنبه شب صورت گرفت یک کنیسه، دو کلیسا و یک پاسگاه پلیس هدف تیراندازی مردان مسلح واقع شد.

سرگئی ملیکوف، فرماندار جمهوری خود مختار داغستان واقع در منطقه قفقاز روسیه روز دوشنبه در بیانیه‌ای از کشته شدن بیش از ۱۵ افسر پلیس و چندین غیرنظامی از جمله یک کشیش ارتدوکس در جریان این حمله خبر داد.

کمیته ملی ضد تروریسم روسیه حملات مسلحانه یکشنبه شب به دو شهر جمهوری داغستان، منطقه عمدتا مسلمان نشین در این کشور را تروریستی خوانده است.

مقامات این جمهوری خودمختار روسیه پس از حملات مرگبار صورت گرفته در مَخاچ‌قلعه، مرکز و دربند، یکی از شهرهای ساحلی این منطقه سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

بنا به گزارش وزارت کشور داغستان، یک کنیسه و یک کلیسا در شهر دربند، واقع در ساحل دریای خزر، هدف حمله افراد مسلح قرار گرفتند.

به گزارش رسانه های دولتی، هر دو مکان مذهبی که یکشنبه شب در شهر دربند هدف حمله قرار گرفتند دچار آتش سوزی شدند.

همزمان، گزارش‌هایی از حمله به یک کلیسای دیگر و یک ایستگاه پلیس راهنمایی و رانندگی در مَخاچ‌قلعه، مرکز جمهوری داغستان منتشر شده است.

مقامات داغستان در پی این حملات از آغاز یک عملیات ضدتروریستی برای شناسایی و دستگیری عاملان و طراحان حملات یاد شده خبر دادند.

کمیته ملی ضدتروریسم روسیه در گزارشی اعلام کرد که پنج نفر از مهاجمان مسلح پس از مداخله نیروهای امنیتی «حذف» شدند؛ این در حالیست که فرماندار داغستان پیش‌تر از کشته شدن شش فرد مسلح مظنون به دست داشتن در این حملات خبر داده بود.

تاس، خبرگزاری دولتی روسیه به نقل از چند منبع آگاه گزارش داد که یک مسئول جمهوری داغستان به دلیل دست داشتن پسرانش در این حملات بازداشت شده است.

سرگئی ملیكوف، فرماندار جمهوری داغستان در یک پیام ویدیویی اعلام کرد که اوضاع منطقه تحت کنترل نیروهای امنیتی و مقامات محلی است و وعده داد که تحقیقات در خصوص این حملات تا زمان شناسایی «همه هسته‌های نهفته» ستیزه جویان، ادامه یابد.

وی همچنین بدون ارائه شواهد و مستنداتی و با اشاره ضمنی به جنگ اوکراین که کرملین آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌خواند این احتمال را مطرح کرد که ممکن است حملات از خارج از کشور برنامه ریزی شده باشد.

این حملات در حالی صورت می‌گیرد که ماه مارس گذشته نیز شلیک افراد مسلح به سوی جمعیت حاضر در یک سالن کنسرت در حومه مسکو، به جان باختن ۱۴۵ نفر منجر شده بود.

یک گروه وابسته به داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت، اما مقامات دولت روسیه همچنین بدون ارائه هیچ مدرکی تلاش کردند تا اوکراین را به این حمله مرتبط کنند. کی‌یف به شدت هرگونه دخالت در حمله یاد شده را رد کرد.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۴ ژوئن ۲۰۲۴