وزارت خارجه آمریکا: سکوت در برابر سرکوب مردم ایران جایز نیست، جهان باید اعتراض کند

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه ششم تیر ماه، از کشورهای بیشتری در جهان خواست که به حکومت جمهوری اسلامی بابت سرکوب مردم ایران اعتراض کنند.

متیو میلر در کنفرانس خبری روزانه خود در پاسخ به بخش فارسی صدای آمریکا گفت، « اگر کشورهای دیگر هم به سرکوب بی‌رحمانه مردم ایران اعتراض کنند، ما استقبال خواهیم کرد.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، پیشتر در روز چهارشنبه و همزمان با «روز بین‌المللی حمایت از قربانیان شکنجه»، گزارش این وزارتخانه در زمینه وضعیت آزادی‌های بین‌المللی مذهبی را در جهان در سال ۲۰۲۳ منتشر کرد.

در همین راستا، از سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پرسیده شد که جدای از تحریم کردن مقام‌ها و مسئولان حکومتی که در سرکوب مردم ایران دست دارند، دولت آمریکا چه گزینه‌های دیگری برای تأمین حقوق مردم مد نظر دارد.

متیو میلر پاسخ صریحی ارائه نداد، اما به اقدامات پیشین دولت جو بایدن در حمایت از مردم ایران اشاره کرد که «برجسته کردن نقض حقوق بشر در داخل ایران» و «برجسته کردن سرکوب آزادی‌های مردم ایران» از جمله آنها بود.

مطرح کردن این موضوع با کشورهای مختلف در سراسر جهان، انتشار گزارش‌هایی که در دسترس عموم هم قرار می‌گیرد، به بحث گذاشتن موضوع در محافل بین‌المللی، از دیگر راه هایی است که، به گقته میلر، دولت بایدن سعی می‌کند از طریق آنها توجه جهان را به وضعیت حقوق بشر در ایران که توسط جمهوری اسلامی به‌طور مستمر نقض می‌شود جلب کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه تصریح کرد که در چنین اجتماعاتی، ایالات متحده دیگر کشورها را نیز تشویق به اعتراض می‌کند.

در توجیه عملکرد دولت آمریکا در همین زمینه، متیو میلر به مواردی دیگر مانند فراهم کردن زمینه برای دسترسی مردم به اینترنت و تحریم مسئولان جمهوری اسلامی اشاره کرد.

او در پاسخ به این که تحریم مسئولان جمهوری اسلامی نفعی برای مردم نداشته گفت، این کار «یکی از ابزار» موجود است.

این مقام وزارت خارجه ایالات متحده گفت با زندانیان سیاسی فعال در کارزار «سه‌شنبه‌های سیاه» هم صداست و افزود «کاملاً موافق است که جهان باید توجه بیشتر به سرکوب مردم ایران کند.»

کارزار حقوق بشری «سه‌شنبه‌های سیاه نه به اعدام» با مشارکت زندانیان سیاسی در زندان‌های مختلف جمهوری اسلامی در ایران، برای بیست و دومین هفته متوالی است که ادامه دارد.

وبسایت دادبان از قول یک منبع آگاه گزارش داده است که زندانیان واحد چهار زندان قزل‌حصار، با اشاره به اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در روز جهانی منع شکنجه، آن را «زنگ خطر جدی در ارتباط با حقوق بشر و گسترش نقض آن توسط جمهوری اسلامی و دستگاه‌های قضایی و امنیتی آن» دانستند و «بر لزوم توجه جدی افکار عمومی در داخل و خارج از کشور به مسئله نقض حقوق بشر در ایران تأکید» کردند.

اشاره این زندانیان سیاسی به اظهارات علی خامنه‌ای در روز دوم تیر در جمع مسئولان قوه قضاییه است که گفت «قضات نباید برای احکام خود به مبانی حقوق بشری غرب استناد کنند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا خاطر نشان کرد که «مسلماً رژیم (جمهوری اسلامی) به گفته‌های ما گوش نخواهد داد، اما ما هم به حمایت از مردم برای بهره‌بری از آزادی‌های خود، مانند آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات خارج از کشور، ادامه خواهیم داد.»

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۷ ژوئن ۲۰۲۴