واشینگتن پست: برای حکومت ایران، مشارکت بالای رأی دهندگان در انتخابات برای ثبات و مشروعیت رژیم مهم است

رای‌گیری میان نامزدهای مدنظر جمهوری اسلامی برای جانشینی ابراهیم رئیسی در ایران روز جمعه هشتم تیر آغاز شد. شماری از رسانه ها در جهان به انتخابات در ایران پرداخته اند و از جمله، روزنامه «واشینگتن پست» نوشت:‌ «برای روحانیون حاکم بر ایران، انتخابات با مشارکت بالای رأی دهندگان برای ثبات و مشروعیت رژیم مهم است.»

بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی آن چه جمهوری اسلامی انتخابات می‌نامد را با عباراتی مانند «سیرک» یا «نمایش» توصیف کرده اند و خواستار تحریم آن هستند.

آمریکا نیز می‌گوید انتخابات به سبک رژیم جمهوری اسلامی، نه عادلانه است و نه آزاد.

در چنین شرایطی شماری از خبرگزاری ها و رسانه ها در جهان در گزارش هایی به انتخابات روز جمعه برای جانشینی ابراهیم رئیسی پرداخته اند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه در گزارشی نوشت: ایرانیان از بین یک گروه تحت کنترل متشکل از چهار نامزد وفادار به رهبر، و همزمان با افزایش ناامیدی عمومی، به رئیس جمهوری جدید رأی خواهند داد.

رویترز افزود: در شرایطی که بعید به نظر می رسد این انتخابات تغییر بزرگی در سیاست های جمهوری اسلامی ایجاد کند، نتیجه آن می تواند بر جانشینی علی خامنه‌ای، تأثیر بگذارد.

به نوشته این خبرگزاری، رهبر جمهوری اسلامی «به منظور جبران بحران مشروعیت ناشی از نارضایتی عمومی از مشکلات اقتصادی و محدود کردن آزادی سیاسی و اجتماعی، خواستار حضور گسترده مردم شده است.»

آسوشیدپرس هم با اشاره به «فراگیر شدن بی تفاوتی عمومی در جمهوری اسلامی پس از سال ها مشکلات اقتصادی، اعتراضات گسترده و تنش ها در خاورمیانه» نوشت که «با توجه به مشارکت کم سابقه در انتخابات اخیر، هنوز مشخص نیست که چه تعداد از ایرانیان در انتخابات شرکت خواهند کرد.»

در این گزارش همچنین نوشته شده است که انتخابات در شرایطی برگزار می شود که خاورمیانه در پی جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه با «تنش های گسترده ای» مواجه است.

این خبرگزاری همچنین در این مورد به حمله موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل اشاره کرد و نوشت گروه‌های شبه‌نظامی مانند حزب‌الله لبنان و شورشیان حوثی یمن که از سوی تهران تجهیز می‌شوند، حملات خود را در منطقه تشدید کرده‌اند.

روزنامه واشینگتن پست نیز نوشت:‌ «انتخابات در شرایطی برگزار می شود که ایران با بحران های متعددی از جمله اقتصاد بیمار و تنش با اسرائیل دست و پنجه نرم می کند.»

به نوشته این روزنامه، «برای روحانیون حاکم بر ایران، انتخابات با مشارکت بالای رأی دهندگان برای ثبات و مشروعیت رژیم مهم است.»

همچنین روزنامه بریتانیایی «گاردین» نوشت: «انتظار می‌رود میلیون‌ها تن انتخابات را تحریم کنند، نتیجه‌ای که به اعتقاد آنها توسط رژیم دست کاری می‌شود تا پیروزی نیروهای وفادارش را تضمین کند.»

این روزنامه نوشت: رهبران ایران می‌خواهند مشروعیت خود را پس از کاهش پیوسته مشارکت در انتخابات سال گذشته که به نقطه بحران رسید، تجدید کنند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۸ ژوئن ۲۰۲۴