بسیاری از افراد بدون آنکه بدانند با خطر حمله قلبی و سکته مغزی مواجه‌اند

این خبر را بسیار جدی بگیرید؛ ممکن است به یک بیماری شایع مبتلا باشید که خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد، در حالی که کوچک‌ترین آگاهی از آن ندارید. براساس پژوهش دانشگاه ایست‌انگلیا در انگلستان، بیش از یک‌چهارم بزرگسالان بالای ۶۰ سال به بیماری دریچه قلب مبتلایند که تشخیص داده نشده است.

نتایج این پژوهش روز چهارشنبه در «مجله قلب اروپا» (European Heart Journal) منتشر شد.

به گفته دکتر ایکل فرنو، نویسنده ارشد این پژوهش، بیماری دریچه قلب زمانی رخ می‌‌دهد که یک یا چند دریچه قلب آن‌طور که باید، کار نکنند. به عنوان مثال، تنگی دریچه زمانی است که دریچه‌های قلب به طور کامل باز نمی‌شوند و گردش خون در قلب را محدود می‌کنند. نارسایی دریچه قلب هم موردی است که در اثر آن، دریچه‌های قلب به‌طور کامل بسته نمی‌شوند و ممکن است خون در جهت اشتباه جریان پیدا کند.

این مشکلات فشار بیشتری به قلب وارد می‌‌کنند و باعث می‌شوند قلب سخت‌تر کار کند؛ این مسئله‌ با گذشت زمان، خطر حمله قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

به گزارش نیویورک‌پست، تیم تحقیقاتی فرنو چهار هزار و ۲۳۷ فرد سالم و بدون علائم ساکن بریتانیا را که در سن ۶۰ سالگی و بالاتر بودند، بررسی کردند. ۲ درصد این افراد به نوعی بیماری دریچه قلب مبتلا بودند که البته در بیشتر موارد، خفیف بود.

واسیلیوس واسیلیو، یکی از نویسندگان این پژوهش، می‌گوید که سن عامل اصلی مرتبط با مشکلات دریچه قلب بود، به این معنی که هرچه فرد مسن‌تر بود، احتمال بیشتری وجود داشت که مشکلات دریچه قلب داشته باشد.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، حدود ۲.۵درصد از آمریکایی‌ها بیماری دریچه‌ قلب دارند.

سونوگرافی قلب می‌تواند این عارضه را نشان دهد، اما به گفته محققان، پزشک تنها زمانی‌ که فرد علائمی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه یا سرگیجه را گزارش می‌کند یا حین معاینه مشکلی می‌بیند، درخواست سونوگرافی قلب می‌‌کند. در حالی که علائم خفیف این بیماری در افراد مسن ممکن است در صورت کاهش فعالیت بدنی یا اختلال در حرکت، پنهان بماند و آشکار نشود.

او به منظور شناسایی بهتر این بیماری و کنترل آن که ممکن است با تغییر سبک زندگی، مصرف دارو یا جراحی تعمیر یا تعویض دریچه قلب درمان شود، خواستار تحقیقات بیشتر شد: «این نتایج نشان می‌دهد که بسیاری از بزرگسالان بیماری دریچه قلب دارند، حتی اگر نشانه‌ و علامتی نداشته باشند. توصیه ما این است که افراد در صورت مشاهده هر علامت یا نشانه مربوط به بیماری‌‌های قلبی، با پزشک مشورت کنند.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۸ ژوئن ۲۰۲۴