اردوغان: هر لحظه احتمال دارد که بشار اسد را به ترکیه دعوت کنم

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، روز یکشنبه هفتم ژوییه (هفدهم تیر)، گفت که «هر لحظه» ممکن است بشار اسد، همتای سوری‌ خود، را به ترکیه دعوت کند؛ جمله‌ای که پس از قطع روابط آنکارا و دمشق در پی جنگ داخلی سال ۲۰۱۱ در سوریه، می‌تواند نشانه آشتی باشد.

خبرگزاری دولتی آناتولی و دیگر رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که اردوغان هنگام بازگشت از برلین در هواپیما، به خبرنگاران گفت: «ما هر لحظه ممکن است برای اسد دعوت‌نامه بفرستیم.»

رئیس‌جمهوری ترکیه برای تماشای بازی‌ تیم ملی فوتبال کشورش در رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ به برلین رفته بود.

اردوغان مدت‌ها است که از تجدیدنظر در روابط با بشار اسد سخن می‌گوید؛ با این حال، قوت‌گرفتن احتمال دعوت او از رئیس‌جمهوری سوریه تازگی دارد.

بنابر گزارش‌ رسانه‌های ترکیه، اردوغان به خبرنگاران گفت: «برخی رهبران جهان از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، پیشنهاد ملاقات با اسد در ترکیه را مطرح کردند». او در ادامه افزود: «در مرحله‌ای قرار داریم که به محض اینکه بشار اسد در جهت بهبود روابط با ترکیه گامی بردارد، همین رویکرد را به او نشان خواهیم داد.»

در سال ۲۰۱۱، زمانی که درگیری در سوریه با سرکوب خشونت‌آمیز معترضان آغاز شد، هدف ترکیه سرنگونی رژیم بشار اسد بود. با این حال آنکارا اخیرا در شمال سوریه تمرکزش را بر جلوگیری از باز شدن آنچه اردوغان در سال ۲۰۱۹ «کریدور ترور» نامید، تغییر داده است.

اظهارات تازه اردوغان پس از آن بیان می‌شود که طی هفته گذشته، تنش‌ها علیه پناهجویان سوری در ترکیه افزایش یافت و گروهی از مردم به املاک و خودروهای متعلق به سوری‌ها در آناتولی حمله کردند.

ترکیه که بر اساس داده‌های سازمان ملل متحد میزبان حدود ۳.۲میلیون پناهنده سوری است، در سال‌های اخیر چندین بار تحت تاثیر خشونت‌های بیگانه‌هراسی قرار گرفته که اغلب با پخش شایعات در رسانه‌های اجتماعی آغاز شده است.

سرنوشت پناهندگان سوری یکی از موضوع‌های داغ در سیاست ترکیه است و مخالفان اردوغان در انتخابات سال گذشته وعده داده بودند که آن‌ها را به سوریه بازگردانند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۸ جولای ۲۰۲۴