هفت کولبر با تیراندازی مستقیم نیروهای مرزبانی کشته و مجروح شدند

منابع حقوق بشری از کشته و مجروح شدن هفت کولبر در پی تیراندازی نیروهای نظامی خبر دادند.

بر مبنای گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی، روز دوشنبه هجدهم تیرماه به سمت گروهی از کولبران در منطقه مرزی نوسود تیراندازی کردند که در پی آن یک کولبر جان باخت و شش کولبر نیز مجروح شدند.

مسیح مرادی، ایوب مرادی، مهدی بشارتی، مهران عبدی، پیمان ویسی و صمیع زارعی اهل روستای زیران از توابع کلاشی جوانرود کولبرانی‌اند که در این حادثه مجروح شدند و اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان قدس پاوه تحت درمان‌اند.

به گزارش سایت کولبرنیوزِ ایوب محمدی نیز پس از انتقال به بیمارستان به دلیل شدت جراحت جان خود را از دست داد.

داده‌های آماری منابع حقوق بشری کردستان آشکار می‌کند که طی شش ماه منتهی به دهم تیرماه امسال، در مجموع ۲۷۰ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان‌غربی، کوردستان و کرمانشاه بر اثر عواملی هم‌چون تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی، بهمن و سرمازدگی، انفجار مین، سقوط از ارتفاع و سایر موارد کشته و زخمی شده‌اند.

از این تعداد ۳۴ کولبر جان باختند و ٢٣۶ کولبر نیز زخمی شدند. نکته قابل توجه این است که از مجموع ۲۷۰ کولبری که در این بازه زمانی کشته یا زخمی شدند، ۲٢٢ مورد معادل ۸۲ درصد هدف تیراندازی مستقیم نیروهای مرزبانی یا ضرب و شتم آنان قرار گرفتند. حال‌آنکه دست‌کم ۲۰ تن آنان کودکان زیر ۱۸ سال بودند.

گزارش سالانه هرانا نیز حاکی از آن است که طی سال ۱۴۰۲ دست‌کم ۳۵۳ کولبر با شلیک نیروهای نظامی و مرزبانی کشته و مجروح شدند.

کولبران در مناطق غربی و شمال غربی ایران اگر از تیراندازی نیروهای مرزبانی جان سالم به در ببرند، خطرهایی از جمله سرمازدگی و سقوط از ارتفاع آنان را تهدید می‌کند.

به همین ترتیب سوختبران نیز در مناطق شرقی ایران با خطر تیراندازی نیروهای نظامی و حوادث جاده‌ای مواجه‌اند.

کولبری و سوختبری، مشاغلی سخت و خطرناک‌اند اما مردم استان‌های مرزی در پی نبود فرصت‌های شغلی مناسب برای تامین معاش به آن روی می‌آورند.

مسئولان جمهوری اسلامی نه‌تنها برای ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب در مناطق مرزی اقدام موثری انجام نمی‌دهند، بلکه با برخوردهای خشونت‌آمیز و شلیک مستقیم به کشتار کولبران و سوختبران ادامه می‌دهند.

مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم جمهوری اسلامی، روز سیزدهم تیرماه، در جریان کارزارهای انتخاباتی‌اش در ورزشگاه آزادی کرمانشاه ادعا کرد که «شنیدن صدای کولبران» را وظیفه‌ خود می‌داند.

او با طرح این ادعا که خود را «نوکر مردم» می‌داند، وعده داد که حقوق کولبران را پیگیری خواهد کرد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۹ جولای ۲۰۲۴