هشدار در مورد خطر اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی

سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای نسبت به خطر اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی، پزشک دوتابعیتی زندانی در ایران، هشدار داد.

در این بیانیه ضمن یادآوری سپری‌شدن هشت سال از بازداشت این شهروند ایرانی-سوئدی، به اعتصاب غذای اخیر او در اعتراض به تداوم بازداشت پس از تبادل اخیر زندانیان میان جمهوری اسلامی و سوئد اشاره شده است.

طبق بیانیه، مقامات زندان اوین از دسترسی به‌موقع این پزشک دوتابعیتی به خدمات بهداشتی مورد نیاز به رغم ابتلای او به آریتمی قلبی، کم‌خونی، و فشار خون جلوگیری کرده‌اند و وضعیت جسمی او در پی اعتصاب اخیرش رو به وخامت گذاشته است.

عفو بین‌الملل در ادامه بیانیه خود تصریح کرده است که جمهوری اسلامی باید حکم اعدام احمدرضا جلالی را که به دنبال محاکمه‌ای ناعادلانه صادر شده لغو و او را فورا آزاد کند.

این سازمان مدافع حقوق بشر افزوده که باید مراقبت‌های پزشکی لازم در اختیار آقای جلالی قرار گیرد و او از شکنجه و بدرفتاری بیشتر مصون بماند.

عفو بین‌الملل همچنین خوستار تحقیقات سریع، مستقل، موثر، و بی‌طرفانه درباره آمران، عاملان، و کمک‌کنندگان به اقدامات غیرقانونی علیه احمدرضا جلالی و محاکمه آنها شد.

احمدرضا جلالی، پزشک ایرانی سوئدی، بهار ۱۳۹۵ به دعوت دانشگاه تهران برای یک سخنرانی به تهران رفت و بازداشت شد.

مقامات قضایی جمهوری اسلامی او را به اتهام «جاسوسی» به اعدام محکوم کرده‌اند. آقای جلالی و همسرش بارها این اتهام را رد کرده اند. این زندانی دوتابعیتی پیش از این در اعتراض به رأی دادگاه و خطر اجرای حکم اعدام اعتصاب غذا کرده بود.

احمدرضا جلالی اخیرا در یک فایل صوتی، در پیامی به اولاف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد، از این که در جریان تبادل زندانیان در ایران تنها گذاشته شد، انتقاد کرد.

او با اشاره به آزادی یوهان فلودروس شهروند سوئدی و سعید عزیزی شهروند دوتابعیتی ایرانی سوئدی که در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌بردند و با حمید نوری مبادله شدند، تأکید کرد: «فکر می‌کنم باقی ماندن من در ایران یک تبعیض آشکار است.»

حمید نوری، دادیار پیشین زندان گوهردشت، با اتهام دست داشتن در اعدام هزاران زندانی سیاسی در دهه ۶۰ توسط دادگاه عالی سوئد به حبس ابد که بالاترین مجازات در قوانین این کشور است، محکوم شده بود.

آزادی حمید نوری و بازگشت او به ایران موجی از اعتراض و خشم عمومی در میان ایرانیان و واکنش‌های گسترده از سوی چهره‌های سیاسی و حقوق بشری برانگیخت.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۹ جولای ۲۰۲۴