دستکم دوازده تجمع اعتراضی برگزار شد / تداوم اعتصاب کارگران آب و فاضلاب رودبار

روز دوشنبه هجدهم تیرماه، جمعی از بازنشستگان مخابرات در مقابل ساختمان‌های این شرکت در شهرهای بیجار، همدان، بندرعباس، شهرکرد، خرم‌آباد، اصفهان، تهران، تبریز، ارومیه، رشت و سنندج و شماری از کامیون‌داران در شهرستان رفسنجان با برگزاری تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. از سوی دیگر، تعدادی از کارگران پیمانکاری شبکه آب و فاضلاب شهرستان رودبار در سیزدهمین روز از اعتصاب خود به سر می‌برند.

این تجمعات در مقابل ساختمان‌های این شرکت در بیجار، همدان، بندرعباس، شهرکرد، خرم‌آباد، اصفهان، تهران، تبریز، ارومیه، رشت و سنندج برگزار شد.

بر اساس این گزارش، بازنشستگان معترض با سردادن شعارهایی اعتراضی همچون “بازنشسته داد بزن حقتو فریاد بزن” و “سهامدار عمده حق ماها رو خورده” خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹، پرداخت معوقه ۶ ماهه دوم همسان‌سازی سال ۱۳۹۹ و پرداخت هزینه‌های درمانی و بیمه تکمیلی از جمله مطالبات این بازنشستگان می‌باشد.

تجمع اعتراضی تراکتورداران در شهرستان رفسنجان

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز دوشنبه هجدهم تیر ۱۴۰۳، شماری از تراکتورداران رفسنجان در مقابل ساختمان فرمانداری این شهر دست به تجمع زده و خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

بر اساس این گزارش، تجمع این شهروندان در اعتراض به کاهش سهمیه گازوئیل ماهانه آن‌ها صورت گرفته است.

تداوم اعتصاب کارگران پیمانکاری شبکه آب و فاضلاب در شهرستان رودبار
به گزارش ایلنا، امروز دوشنبه هجدهم تیر ۱۴۰۳، گروهی از کارگران پیمانکاری شبکه آب و فاضلاب در شهرستان رودبار در سیزدهمین روز از اعتصاب صنفی خود به سر می‌برند.

بر اساس این گزارش، کارگران پیمانکاری آبفای رودبار از روز یکشنبه ششم تیر ماه جاری به دلیل تعویق ۸ ماه حقوق و سایر مشکلات صنفی از انجام فعالیت‌های روزانه خود امتناع کرده و دست به اعتصاب زده‌اند و اعلام کرده‌اند که تا دریافت کامل حقوق معوقه خود به اعتصاب ادامه خواهند داد. حدود ۶۰ نفر از این کارگران که به صورت شبانه‌روزی فعالیت دارند، از آذر ماه سال گذشته حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و با شرایط سخت معیشتی مواجه هستند. آنها با امضای نامه‌ای به اعضای شورای تأمین شهرستان رودبار خواستار پیگیری مطالبات خود شده‌اند، اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌اند.

در این گزارش آمده است، مدیران شرکت آب و فاضلاب شهرستان رودبار انتظار دارند کارگران پیمانکاری همچنان بدون حقوق به کار ادامه بدهند و تنها واکنششان به اعتراض کارگران، تهدید آنها به‌ عدم واریز حق بیمه است.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به وضعیت بد معیشتی این کارگران آمده است، آنها معمولا بین شرکت پیمانکار و شرکت مادر برای رسیدن به حداقل حقوقشان دست به دست می‌شوند. شرکت پیمانکار، شرکت اصلی را به دلیل امضا نکردن صورت‌ وضعیت وعدم واریز پول مقصر می‌داند و شرکت مادر هم مسئولیت خود را در قبال کارگران هیچ می‌داند. در چنین وضعیتی کارگران نمی‌دانند که از کجا و کدام مرجع باید حقوق خود را پیگیری کنند. یکی از کارگران که سابقه‌ی کار بالایی دارد در این خصوص می‌گوید، نه پول داریم که به اداره کار برای ثبت شکایت مراجعه کنیم و نه وقت.

لازم به ذکر است خبرگزاری ایلنا روز گذشته نیز طی گزارشی به مشکلات و اعتصاب این کارگران پرداخته بود.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۹ جولای ۲۰۲۴