شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از گسترش نفوذ بسیج در نظام آموزش و پرورش انتقاد کرد

شورای هماهنگی تتشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از گسترش نفوذ بسیج در نظام آموزش و پرورش و تداوم سرکوب فرهنگیان انتقاد کرد.

کانال تلگرامی این تشکل سراسری معلمان ایران روز پنجشنبه ۱۵ شهریور نوشت که در دوره دولت ابراهیم رئیسی «نسبت قبول‌شدگان در آزمون‌های معلمی و پذیرش در دانشگاه فرهنگیان تغییرات قابل‌توجهی داشته و به سه به یک تغییر کرد» و افزود: «افرادی با نمرات علمی پایین‌تر، به دلیل تأثیرات گزینشی جدید، به‌ویژه بر اساس عضویت در بسیج و معیارهای دیگر، در آزمون‌ها پذیرفته شدند.»

در گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران تاکید شد که «رد صلاحیت‌ها از یک درصد به ارقام دو‌رقمی در دوره رئیسی رسید» و «سجاد صدیقی، رئیس بسیج دانشگاه فرهنگیان و مشاور نیروی انسانی صحرایی، نقش کلیدی در این روند ایفا کرد و با فشار به فرآیند گزینش، به بررسی دقیق‌تری از فعالیت‌های آنلاین افراد پرداخت.»

«نظارت بر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام»، و «استفاده از نرم‌افزارهایی برای تحلیل حضور افراد در گروه‌های مختلف مجازی» از جمله مواردی است که این شورا از آن به عنوان «راه‌هایی برای سرکوب دانشجویان» نام برده است.

در این گزارش از «حسین داودالموسوی، مدیرکل دبیرخانه هیات عالی گزینش وزارت آموزش و پرورش، و امیر موسوی، سرپرست دفتر هماهنگی هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری، به عنوان «عوامل اصلی اخراج معلمان و بویژه فعالان صنفی» نام برده شده است.

پیشتر محمد حبیبی، از اعضای کانون صنفی معلمان تهران، در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت که «بیش از ۳۳۰ معلم در دو سال اخیر به خاطر فعالیت‌های صنفی و مدنی اخراج شده‌اند و هزاران معلم دیگر احکام انضباطی دیگری دریافت کرده‌اند.»

در همین ارتباط، وب‌سایت «شناسنامه قانون» در اردیبهشت سال جاری اطلاعیه «فرایند ارزیابی تکمیلی و گزینش» معلمان استخدامی در آموزش و پرورش را منتشر کرد که بر اساس یکی از بندهای این اطلاعیه، «فعالیت در نهادهای انقلابی» از جمله بسیج و آموزش‌های قرآنی به یکی از شرایط استخدام تبدیل شده است.

در این اطلاعیه تاکید شده بود که داوطلبان شغل آموزگاری باید «گواهی مربوط به فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و جهادی» داشته باشند.

داوطلبان همچنین ملزم شده‌اند که «مستندات خود از تجربیات و سوابق تدریس و فعالیت در مراکز آموزش عالی، گروه‌های جهادی، مدارس، مراکز فرهنگی، تربیتی و تحقیقاتی» را ارائه دهند.

بر اساس این گزارش، در اقدام دیگری در «بخشنامه سرباز معلم‌» که در نهم خرداد ۱۴۰۳ به تصویب هیات دولت رسیده بود، با اشاره به «توافق دوجانبه» بین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت آموزش و پرورش در تاریخ چهارم خرداد؛ اولویت در جذب سرباز معلم‌ها به «بسیجیان فعال و بسیجیان دارای کارت تکمیلی» داده شد.

فرهنگیان و معلمان در سال‌های اخیر همواره مطالبات صنفی خود، از جمله شرایط استخدام، بهبود مزایا و این اواخر اصلاح روند رتبه‌بندی را به اشکال مختلف بیان کرده‌اند. تجمعات اعتراضی و قابلیت گسترش آن به سایر صنوف یکی از مواردی است که در ماه‌های اخیر نمود بیشتری پیدا کرده است.

در مقابل، حکومت جمهوری اسلامی تلاش کرده است که با تشدید برخوردهای امنیتی و قضایی با معلمان معترض و فعالان صنفی آنان اعتراضات را سرکوب کند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۶ سپتامبر ۲۰۲۴