تیراندازی به‌سمت ترامپ در گردهمایی انتخاباتی؛ اف‌بی‌آی درباره «تلاش برای ترور» تحقیق می‌کند

روز شنبه سیزدهم ژويیه (۲۳ تیر) هنگامی که دونالد ترامپ در حال سخنرانی در یک گردهمایی انتخاباتی در شهر باتلر، واقع‌در حدود ۵۰ کیلومتری شمال شهر پیتسبورگ ایالت پنسیلوانیا بود، یک مرد مسلح به او تیراندازی کرد. این نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌ رو، با گوش خون‌آلود و در حالی که ماموران امنیتی او را به پایین سن هدایت می‌کردند، مشتش را بالا برد و رو به هوادارانش فریاد زد: «مبارزه، مبارزه، مبارزه!»

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیروهای امنیتی آمریکا پس از وقوع این حادثه بلافاصله اعلام کردند که تیرانداز و یک شرکت‌کننده در تجمع کشته و دو تن از حاضران در گردهمایی هم زخمی شده‌اند.

بنا بر اعلام اف‌بی‌آی، این حادثه به‌عنوان یک «سوءقصد» و «تلاش برای ترور» بررسی خواهد شد.

مقام‌هایی آمریکایی به خبرنگاران گفته‌اند که نمی‌توانند هویت فرد مظنون به تیراندازی را که کشته شد، اعلام کنند و هنوز از انگیزه او اطلاعی ندارند. با این حال برخی منابع خبری از جمله سی‌ان‌ان نوشتند که یک مرد ۲۰ ساله ساکن پنسیلوانیا عامل تیراندازی بوده است. برخی دیگر از رسانه‌های آمریکایی هم به نقل از آف‌بی‌ای، فردی به نام توماس متیو کروکس را عامل سوءقصد نافرجام به ترامپ معرفی کرده‌اند. ویدیویی هم از این فرد در شبکه‌های مجازی منتشر شده که در آن می‌گوید از جمهوری‌خواهان و دونالد ترامپ متنفر است.

پس از این اتفاق، دونالد ترامپ در شبکه اجتماعی‌اش به نام «تروث سوشال» نوشت: «هدف اصابت گلوله‌ای قرار گرفتم که قسمت بالایی گوش راستم را سوراخ کرد و باعث خونریزی زیادی شد.»

در ادامه، کارزار انتخاباتی ترامپ اعلام کرد که حال او خوب است. مارگو مارتین، معاون کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، با انتشار ویدیویی در رسانه اجتماعی ایکس نوشت که حال نامزد جمهوری‌خواهان خوب و عادی است و «او به مبارزه برای آمریکا با قدرت ادامه می‌دهد».

این تیراندازی کمتر از چهار ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا رخ داد. در این انتخابات، ترامپ بار دیگر با جو بایدن، رئیس‌جمهوری دموکرات ایالات متحده، رقابت خواهد کرد و بیشتر نظرسنجی‌ها از جمله رویترز/ایپسوس نشان می‌دهد که رقابت آن‌ها بسیار نزدیک است.

شخصیت‌های برجسته جمهوری‌خواه و دموکرات در آمریکا‌ به‌سرعت حادثه تیراندازی به سمت ترامپ را محکوم کردند. جو بایدن با انتشار بیانیه‌ای گفت: «در آمریکا برای این نوع خشونت جایی وجود ندارد. ما باید به‌عنوان یک ملت متحد شویم و چنین اتفاقی را محکوم کنیم.»

کامالا هریس، معاون بایدن، هم حمله به ترامپ را «نفرت‌انگیز» خواند و بر ضرورت محکوم‌کردن این حمله تاکید کرد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، نیز با انتشار پیامی در رسانه اجتماعی ایکس، به این حادثه واکنش نشان داد و نوشت: «در دموکراسی ما برای خشونت سیاسی جایی وجود ندارد.»

چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا، هم گفت که از این اتفاق «وحشت‌زده» شده است. او نیز تاکید کرد که «خشونت سیاسی در کشور ما جایی ندارد».

این تیراندازی به بروز انتقادهایی از ضعف‌های امنیتی سرویس مخفی و سطح حفاظت از دونالد ترامپ منجر شد، زیرا علاوه بر آن که روسای‌جمهوری سابق آمریکا از جمله ترامپ تحت محافظت مادام‌العمر قرار دارند، او نامزد انتخابات حساس سال ۲۰۲۴ است.

از زمان سوءقصد به رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه آمریکا، در سال ۱۹۸۱ این اولین تیراندازی به یک رئیس‌جمهوری ایالات متحده یا نامزد حزب اصلی به شمار می‌رود.

ایلان ماسک با بازنشر نوشته‌ای از مایک کرنوویچ،‌ چهره شناخته‌شده رسانه‌های اجتماعی، درباره سابقه کاری رئیس سرویس مخفی آمریکا، از سطح حفاظت از ترامپ انتقاد کرد.

بر اساس آنچه در وب‌سایت سرویس مخفی ایالات متحده آمده است، کیمبرلی چیتل از سپتامبر ۲۰۲۰ به ریاست این سازمان منصوب شده است. چیتل پیش از آن، مسئول طراحی و اجرای پروتکل‌های امنیتی برای کارخانه‌های پیسی‌کو در سراسر آمریکای شمالی بود. او قبل از آن ۲۷ سال در سرویس مخفی خدمت کرده و آخرین سمتش در این سازمان معاونت مدیر دفتر ماموریت‌های حفاظتی بوده است.

نظرسنجی اخیر رویترز/ایپسوس نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها از افزایش خشونت‌های سیاسی می‌ترسند و از هر سه پاسخ‌دهنده، دو نفر در نظرسنجی ماه مه گفتند که از خشونت‌های احتمالی پس از انتخابات نگران‌‌اند.

برخی از جمهوری‌خواهان جو بایدن را متهم کرده‌اند که او زمینه را برای تیراندازی در گردهمایی دونالد ترامپ فراهم کرده است. آن‌ها به لفاظی‌هایی بایدن علیه رئیس‌جمهوری سابق در مبارزات انتخاباتی، استناد می‌کنند. از جمله مایک کالینز، نماینده جمهوری‌خواه جورجیا در مجلس نمایندگان آمریکا، که در رسانه اجتماعی ایکس، بخشی از سخنرانی اخیر بایدن را بازنشر کرد و نوشت: «دستور را بایدن صادر کرد.»

بایدن در آن سخنرانی که چند روز قبل انجام شد، گفته بود: «من فقط یک کار دارم و آن شکست دادن دونالد ترامپ است. کاملا مطمئنم که بهترین شخص برای این کارم. از صحبت کردن درباره مناظره دست برداریم، وقت آن است که ترامپ را در مرکز هدف قرار دهیم.»

شخصیت‌های سیاسی برجسته و رهبران کشورهای دیگر نیز تیراندازی به سمت دونالد ترامپ را محکوم کرده‌اند. کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، در این مورد گفت: «در جوامع ما، خشونت سیاسی، در هر شکلی، جایی ندارد.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هم در واکنش به این تیراندازی در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: «من و همسرم از حمله آشکار به رئیس‌جمهوری ترامپ شوکه شدیم. برای سلامتی او دعا می‌کنیم.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز گفت که از حمله به ترامپ شوکه شده است و چنین اقدامی را «غیرقابل قبول» خواند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا هم تیراندازی به ترامپ را «خشونت سیاسی» نامید و آن را محکوم کرد.

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، با محکومیت تیراندازی به دونالد ترامپ گفت: «باید در برابر هر نوع خشونتی که دموکراسی را به چالش می‌کشد، ایستاد.»

شاهزاده رضا پهلوی هم در واکنش به سوءقصد به جان دونالد ترامپ در جریان رویداد انتخاباتی‌اش تاکید کرد که خشونت سیاسی جایی در دموکراسی ندارد. شاهزاده رضا پهلوی در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: «از سوءقصد به رئیس‌جمهوری ترامپ شوکه و ناامیدم. بهترین آرزوها را برای آقای ترامپ و خانواده‌اش دارم و برای بهبودی سریع او دعا می‌کنم. همچنین به قربانیان و مردم آمریکا تسلیت می‌گویم. خشونت سیاسی در دموکراسی‌ها جایی ندارد.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۴ جولای ۲۰۲۴