پیش‌بینی افزایش «۷.۵ درصد» مصرف برق در ایران

سخنگوی صنعت برق ایران می‌گوید با توجه به افزایش شدت گرما در ایران، پیش‌بینی می‌شود میزان تقاضای مصرف برق «۷.۵ درصد» افزایش یابد.

مصطفی رجبی روز شنبه ۳۰ تیرماه با اشاره به اینکه دو هفته «بسیار گرم» پیش روی شهروندان ایرانی است، به خبرگزاری ایلنا گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم میزان تقاضای مصرف برق از همین امروز رکوردهایی که طی امسال اتفاق افتاده را تغییر دهد.»

آقای رجبی با بیان اینکه این میزان مصرف نسبت به سال گذشته «پنج هزار و ۵۰۰ مگاوات» افزایش دارد، گفت این مقدار «معادل مصرف برق استان‌های خراسان و سیستان و بلوچستان است».

شرکت توزیع برق تهران روز جمعه با انتشار اطلاعیه‌ای از ساکنان پایتخت ایران خواست در هفتهٔ پیش رو «با کاهش حداقل ۱۰ درصدی مصرف برق به ویژه در ساعات ۱۱ تا ۱۷» از بروز اختلال در شبکه برق جلوگیری کنند.

این شرکت همچنین تهدید کرد با «مشترکان» و «اداراتی» که «لزوم کاهش مصرف برق را رعایت نکنند»، برخورد خواهد کرد.

همزمان یک مقام وزارت نیرو نیز اعلام کرد: «مصرف برق در ایران به تنهایی از نصف مصرف ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بیشتر است.»

مجتبی گیلوانژاد با اشاره به افزایش دما در روزهای آینده اعلام کرد: «از آنجایی که اغلب برق کشور ما از سوختن گاز تولید می‌شود، افزایش دما علاوه بر اینکه موجب کاهش راندمان تولید می‌شود، افزایش مصرف انرژی کشور را هم به دنبال دارد.»

او در ادامه گفت: «با هر درجه افزایش دما بار شبکه برق حدود ۱۸۰۰ مگاوات افزایش یافته و ظرفیت تولید نیروی برق و تاسیسات شبکه‌ بیش از ۴۰۰ مگاوات کاهش می‌یابد.»

در هفته‌های گذشته اخبار زیادی مبنی بر خاموشی‌های گسترده در ایران منتشر شده است.

در همین زمینه رئیس اتاق بازرگانی تهران هفته گذشته اعلام کرد که داروسازی نیز مانند دیگر صنایع کشور از ناترازی برق آسیب دیده و روزهای گرم سال را با قطع برق سپری می‌کند.

محمود نجفی‌عرب ۲۳ تیرماه گفت که واحدهای تولیدی در صنعت داروسازی ایران دو روز از هفته را نیز در خاموشی به سر می‌برند.

برخی مناطق تهران پنج‌شنبه ۲۱ تیرماه نیز با قطع برق کم سابقهٔ پنج ساعته مواجه شدند و افزایش دمای هوا و رکوردشکنی مصرف برق، چندین استان کشور را به تعطیلی کشاند.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های داخلی ایران در این روز «به‌منظور جلوگیری از خاموشی سراسری و قطع برنامه‌ریزی‌شده برق در ۱۵ استان روز پنج‌شنبه به عنوان روز تعطیل اعلام شد» تا از طریق کاهش مصرف برق ادارات بتوان «شبکه را مدیریت کرد و خاموشی‌ها را دور زد».

یران به دلیل تأخیرهای پیاپی در توسعه نیروگاه‌های برقی و هدررفت گسترده برق در شبکه فرسوده، در فصول گرم سال با کسری ۱۴ هزار مگاوات برق مواجه می‌شود و هر ساله به دامنهٔ کسری برق کشور افزوده می‌شود.

دولت ایران در سال گذشته راه‌اندازی بیش از شش هزار مگاوات نیروگاه برقی جدید را هدف‌گذاری کرده بود، اما تنها دو هزار مگاوات آن تحقق یافته است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۱ جولای ۲۰۲۴