بایدن می‌گوید تا هفته آینده به کارزار انتخاباتی‌اش برای مقابله با ترامپ بازمی‌گردد

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، می‌گوید سخنرانی دونالد ترامپ در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان «چشم‌اندازی ترایک برای آینده» را به نمایش گذاشت و و تأکید کرد که آماده است تا هفتهٔ آینده به کارزار انتخاباتی‌اش برای مقابله با این ترامپ بازگردد.

این در حالی است که به‌گزارش آسوشیتدپرس، بر شمار آن دسته از چهره‌های دموکرات‌ که خواستار کناره‌گیری بایدن هستند، افزوده شده است.

این خبرگزاری با اعلام این خبر نوشت جو بایدن روز جمعه گفته است: «با هم، به عنوان یک حزب و به عنوان یک کشور، می‌توانیم و خواهیم توانست او را در صندوق‌های رأی شکست دهیم».

اما اواخر همین روز، شرود براون، سناتور دموکرات اوهایو، از بایدن خواست تا کناره‌گیری کند.

آقای براون در بیانیه‌ای اعلام کرد که با «بسیاری از اوهایویی‌ها» که به او مراجعه کرده‌اند، موافق است و تأکید کرد «فکر می‌کنم رئیس‌جمهور باید به کارزار خود پایان دهد».

پس از آن بیانیه‌ای از سوی مورگان مک‌گاروی، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، منتشر شد که او نیز از بایدن خواست کناره‌گیری کند. آقای مک‌گاروی در این بیانیه نوشت: «هیچ خوشحالی‌ای در این تشخیص وجود ندارد که او نباید نامزد ما در ماه نوامبر باشد، اما اهمیت این انتخابات بسیار زیاد است.»

از زمان نخستین مناظرهٔ بایدن و ترامپ که از آن به‌عنوان یک رویارویی فاجعه‌بار برای بایدن یاد می‌شود، روز‌به‌روز بر شمار چهره‌هایی از حزب دموکرات که خواهان کناره‌گیری او شده‌اند، روزبه‌روز افزوده می‌شود.

مبتلا شدن رئیس‌جمهور آمریکا به کووید-۱۹ نیز از ۲۷ تیرماه او را در انزوا قرار داده و موقعیتش را بیش از پیش تضعیف کرده است، اما بر اساس این گزارش، همچنان در مقابل تلاش‌ها برای کناره‌گیری مقاومت می‌کند.

رئیس ستاد انتخاباتی بایدن صبح جمعه به «افت» حمایت از بایدن اذعان کرد، اما با تأکید بر این‌که او «قطعاً» در رقابت باقی می‌ماند، گفت «کارهای زیادی داریم که باید انجام بدهیم تا به مردم آمریکا اطمینان بدهیم که بله، او پیر است، اما می‌تواند پیروز شود».

در همین حال، اعضای قانون‌گذار کمیته ملی دموکرات‌ها روز جمعه جلسه‌ای برگزار کردند تا برنامه‌های خود را برای یک رأی‌گیری مجازی قبل از هفتم اوت برای نامزدی ریاست‌جمهوری دنبال کند.

دو روز پیش نشریهٔ اکسیوس گزارش داد که نانسی پلوسی، رئيس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا که از او به‌عنوان «مغز متفکر کمپین کنار رفتن بایدن» یاد شده، نقش قابل توجهی در روند فشار برای کناره‌گیری بایدن ایفا می‌کند. چاک شومر رهبر دموکرات‌ها در سنا هم چنین نظری دارد و خواهان کنار رفتن بایدن از انتخابات است.

مبتلا شدن بایدن به کووید-۱۹ در یک سفر انتخاباتی به ایالت نوادا در روز ۲۷ تیرماه، موقعیت او را بیش از پیش تضعیف کرده است
همچنین باراک اوباما، رئيس‌جمهور پیشین آمریکا، هم با سکوت خود پیامش را به دموکرات‌ها و جو بایدن رسانده است. او به صورت علنی از معاون خود در دوران ریاست‌جمهوری حمایتی نمی‌کند و همزمان دستیاران سابق او در گفت‌وگو با رسانه‌ها به صورت شفاف از لزوم کنار رفتن آقای بایدن می‌گویند.

این راهبرد از سوی بیل و هیلاری کلینتون هم دیده می‌شود که همزمان با سکوت آن‌ها دستیاران‌شان تأکید می‌کنند که بایدن باید صحنه را برای یک نامزد دیگر خالی کند.

این در حالی است که بر اساس گزارش اکسیوس، بسیاری از دموکرات‌ها بایدن را دوست دارند و به دستاوردهای او احترام می‌گذارند اما در عین حال نگران‌اند که او نتواند در مقابل ترامپ پیروز شود.

آسوشیتدپرس گزارش داده که در حال حاضر در کنگره، قانون‌گذاران دموکرات شروع مذاکرات خصوصی برای جایگزین بایدن را دنبال می‌کنند و یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها کامالا هریس، معاون جو بایدن است.

با توجه به جایگاه حقوقی کامالا هریس ۵۹ ساله، بسیاری انتخاب او را کم‌ریسک‌ترین گزینۀ ممکن برای مقابله با ترامپ می‌دانند. البته نظرسنجی‌ها، به‌خصوص با توجه به عملکرد هریس در چهار سال اخیر، چندان به سود او نیست.

طبق نتایج نظرسنجی آسوشیتدپرس و مرکز تحقیقات امور عمومی (AP-NORC) حدود شش نفر از هر ۱۰ دموکرات باور دارند که هریس در موقعیت عالی عملکرد خوبی خواهد داشت، حدود دو نفر از هر ۱۰ دموکرات چنین باوری ندارند و دو نفر دیگر هنوز نظری ندارند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۰ جولای ۲۰۲۴