بلینکن : جمهوری اسلامی می‌تواند ظرف «یک یا دو هفته» مواد لازم برای ساخت یک سلاح هسته‌ای را تولید کند

وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز جمعه ۲۹ تیر در یک همایش امنیتی در کلرادوی آمریکا، با انتقاد از سیاست دونالد ترامپ، در خروج از توافق هسته‌ای «برجام» اعلام کرد که جمهوری اسلامی قادر است ظرف «یک یا دو هفته» مواد شکاف‌پذیر لازم برای ساخت یک سلاح هسته‌ای را تولید کند.

آنتونی بلینکن، در ادامه افزود که با روی کار آمدن دولت جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی، آمریکا تلاش کرد با توسل به دیپلماسی هسته‌ای، به حل مشکل پرداخته و از ظهور ایران به عنوان یک کشور بالقوه دارای سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.

آنتونی بلینکن در توضیح بیشترگفت: «اگر شما می‌توانستید دستکم یک مشکل یعنی ایران بالقوه دارای سلاح هسته‌ای را از میان بردارید، بطور ذاتی اقدامی خوب بشمار می‌رفت.»

وی افزود: «به جای این که حداقل یک سال از توانایی تولید مواد شکاف‌پذیر برای یک سلاح هسته‌ای فاصله داشته باشند، ایران اکنون احتمالاً تنها یک یا دو هفته از این توانایی فاصله دارد.»

بلینکن تصریح کرد که «در هفته‌ها و ماه‌های اخیر شاهد پیشرفت واقعی جمهوری اسلامی» در برنامه هسته‌ای بوده‌ایم.

بلینکن در عین حال اشاره کرد که جمهوری اسلامی هنوز «سلاح هسته‌ای» تولید نکرده است.

همزمان در روز چهارشنبه، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در همین زمینه گفت «من تصمیمی از جانب ایران برای حرکت به آن سمت که نشان دهد واقعا الان تصمیم به ساخت بمب هسته ای گرفته باشد، ندیدم.»

جیک سالیوان در ادامه به خبرنگاران در محل برگزاری نشست امنیتی اسپن در کلرادو گفت، اگر مقام های جمهوری اسلامی بخواهند در آن مسیر حرکت کنند، «حقیقتا با ایالات متحده به مشکل خواهند خورد.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری، همواره از سیاست‌های خود در قبال جمهوری اسلامی دفاع کرده است.

این اظهارات پس از انتخاب اخیر مسعود پزشکیان بیان شد که اظهار داشته که هدفش «خروج ایران از انزوا» و احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی است.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران که به منظور تنظیم فعالیت‌های اتمی ایران در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی تنظیم شده بود، خارج شد.

علی باقری، وزیر امور خارجه موقت جمهوری اسلامی، اوایل این هفته به سی‌ان‌ان گفت که کشورش همچنان به توافق موسوم به برجام پایبند است.

او بیان کرد: «ما هنوز عضو برجام هستیم. آمریکا هنوز نتوانسته به برجام بازگردد، بنابراین هدف ما احیای توافق ۲۰۱۵ است. ما به دنبال توافق جدید نیستیم.»

باقری تأکید کرد: «نه من و نه هیچ‌کس دیگر در ایران درباره توافق جدید صحبت نکرده و نخواهد کرد. ما یک توافق امضا شده در سال ۲۰۱۵ داریم.»

سایت خبری اکسیوس روز چهارشنبه ۲۷ تیرماه گزارش داد که ایالات متحده، ماه گذشته درباره فعالیتهای هسته‌ای ایران یک هشدار «خصوصی» برای سران جمهوری اسلامی ارسال کرده است.

این وب‌سایت به نقل از سه مقام آمریکایی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود افزود: «ایالات متحده در این پیغام نگرانی جدی خود از فعالیتهای توسعه اتمی جمهوری اسلامی و تلاشهایش برای تولید سلاح هسته‌ای را ابراز کرده و خواستار توقف این اقدامات شده است.»

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیراً اعلام کرد که ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد در ایران در حال افزایش است و به حدود ۱۴۲ کیلوگرم رسیده است که بیش از ۲۰ کیلوگرم از برآورد قبلی آژانس بیشتر است.

مقامات غربی می‌گویند این میزان غنی‌سازی اورانیوم هیچ توجیهی غیر از استفاده تسلیحاتی ندارد و جمهوری اسلامی باید فورا این اقدام را متوقف کند. سران حکومت ایران اما همچنان مدعی هستند که فعالیتهای هسته‌ای شان اهداف صلح‌آمیز دارد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۰ جولای ۲۰۲۴