حدود ۵۰۰ هکتار از نیزارهای هورالعظیم در آتش سوخت

خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از داود میرشکار، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، گزارش داد که ۵۰۰ هکتار از نیزارهای تالاب هورالعظیم در آتش سوخته است. به گفته این مقام دولتی، آتش‌سوزی اخیر از روز دوشنبه مخزن شماره ۱ تالاب در بخش ایران را درگیر کرده بود.

فرهاد قلی‌نژاد، معاون اداره‌کل محافظت محیط زیست استان خوزستان، از سرایت آتش‌سوزی اخیر از بخش عراقی تالاب هورالعظیم به بخش ایرانی خبر داد و گفت که با وجود درخواست‌ها از وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی و عراق، هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

قلی‌نژاد روز چهارشنبه گفت که آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم از یکشنبه ۲۴ تیر آغاز شد و اکنون حریق به بخش ایرانی نیز گسترش یافته است. هم‌زمان مدیرکل این اداره از مهار آتش خبر داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری دانشجو، دود ناشی از این آتش‌سوزی به آسمان شهر اهواز نیز رسید و تا چند ساعت جنوب و شمال این شهر را فرا گرفت تا اینکه سرانجام، جریان باد آن را دور کرد.

معاون اداره‌کل محافظت محیط زیست استان خوزستان با طرح این ادعا که امسال برای نخستین‌بار در بخش ایرانی تالاب هورالعظیم آتش‌سوزی رخ داده‌، گفت که بخش عراقی از ابتدای تابستان تاکنون «بارها دچار آتش‌سوزی شده است».

او از وجود «مشکلاتی» در وزارت امور خارجه ایران و عراق برای مهار آتش‌سوزی‌های هورالعظیم خبر داد و افزود به‌رغم «نامه‌نگاری‌های فراوان»، همچنان در «هماهنگی برای مهار آتش مشکل وجود دارد».

نبود هماهنگی لازم بین ایران و عراق برای مهار حریق‌های مداوم هورالعظیم در حالی است که کارشناسان تاکید کرده‌اند رفع مشکلات این پهنه آبی به همکاری‌های بین‌المللی نیاز دارد.

با این حال، مدیر کل این اداره به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که «هماهنگی لازم از طرف استانداری خوزستان، سازمان مدیریت بحران و سازمان حفاظت محیط زیست انجام و آتش مهار شد».

مقام‌های جمهوری اسلامی در آتش‌سوزی‌های مداوم تالاب هورالعظیم همواره ادعا می‌کنند که حریق بخش‌های عراقی این تالاب را درگیر کرده، حال‌ آنکه پژوهش‌ها نشان می‌دهد دخالت‌های انسانی مانند استخراج نفت و نبود الگوی مناسب کشاورزی و دامداری این پهنه آبی را با خطر خشکی و نابودی همیشگی مواجه کرده است؛ به‌ طوری‌ که سالانه بخش‌های زیادی از آن در آتش می‌سوزد.

کارشناسان می‌گویند آتش‌سوزی در هورالعظیم به از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی، کاهش تنوع زیستی و تاثیر منفی بر حیات وحش منطقه منجر می‌شود. دود و آلودگی ناشی از آتش‌سوزی هم به محیط زیست و سلامتی انسان‌ها آسیب می‌رساند و کانون‌های گردوغبار ایجاد می‌کند.

در این رخداد‌ها، جوامع محلی نیز متحمل خسارت‌های مالی و جانی می‌شوند و مهاجرت‌های اقلیمی از این منطقه افزایش می‌یابد.

بهمن‌ گذشته، پس از خیز دولت ابراهیم رئیسی برای توسعه میدان نفتی سهراب در جنوب ایران، بیش از ۳۰۰ تشکل مردم‌نهاد فعال در حوزه محیط‌ زیست و شماری از جوامع محلی اطراف تالاب هورالعظیم در نامه‌ای سرگشاده هشدار دادند که بهره‌برداری از این میدان نفتی که پیوست محیط‌ زیستی هم ندارد، به منزله زدن «تیر خلاص بر پیکر نیمه‌جان هورالعظیم» است.

به گفته کنشگران محیط‌ زیست، در حال حاضر بیش از ۳۰۰ حلقه چاه نفت در محدوده هورالعظیم حفر شده و دست‌کم ۳۲۰ حلقه چاه دیگر نیز در دست حفر است. آن‌ها می‌گویند بهره‌برداری از میدان‌های نفتی تالاب هورالعظیم «نقض صریح قانون حفاظت از تالاب‌ها و آیین‌نامه جلوگیری از تخریب و آلودگی جبران‌ناپذیر تالاب‌ها» است.

توسعه میدان‌های نفتی در تالاب هورالعظیم همواره با ادعاهایی چون «اشتغال‌زایی» برای جوامع محلی همراه بوده، اما به‌رغم ادعاهایی از این دست، آنچه از توسعه میدان‌های نفتی در تالاب هورالعظیم به مردم منطقه می‌رسد، هجوم ریزگردها، آتش‌سوزی‌های پیاپی و بحران کمبود آب در نتیجه خشکی این پهنه آبی است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۱ جولای ۲۰۲۴