حمله کوبنده اسرائیل به بندر حدیده که تسلیحات رژیم ایران در آنجا وارد می شد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پس از حمله هوایی روز شنبه جنگنده‌های اسرائیلی به مواضع حوثی‌ها در بندر حدیده گفت این بندر برای وارد کردن تسلیحات ساخت جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او هشدار داد حمله به این بندر که در فاصله ۱۸۰۰ کیلومتری مرز اسرائیل است، نشان می‌دهد که اسرائیل می‌تواند دشمنانش را در هر نقطه‌ای مورد حمله قرار دهد.

نتانیاهو با اشاره به حملات هشت ماه گذشته حوثی‌ها به اسرائیل هشدار داد هر کسی که به شهروندان اسرائیلی ضربه بزند، «بهای سنگینی» خواهد پرداخت.

لزوم توقف «سر مار»
همزمان یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، روز شنبه به دنبال حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به مواضع حوثی‌ها در بندر حدیده گفت: «[جمهوری اسلامی] ایران سر مار است [و] باید همین الان متوقف شود.»

کاتز با انتشار پستی در رسانه ایکس نوشت: «اسرائیل امروز ضربه سختی به سازمان تروریستی مورد حمایت [حکومت] ایران در یمن وارد کرد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی اسرائیل هشدار داد: «به هر کسی که به ما حمله کند، حمله می‌کنیم.»

به گفته او، حوثی‌ها بخشی از «بخشی از شبکه منطقه‌ای [متشکل از] سازمان‌های تروریستی به منظور حمله به اسرائیل» هستند و حکومت ایران از آنها حمایت نظامی و مالی می‌کند.

وزیر امور خارجه اسرائیل افزود زمان آن فرا رسیده که جامعه بین‌المللی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را به حداکثر برساند.

کاتز یادآور شد که حوثی‌ها تحت هدایت جمهوری اسلامی آسیب زیادی به آزادی کشتی‌رانی و راه‌های تجاری زده‌اند و اینکه باید جلوی حکومت ایران به عنوان «سر مار» گرفته شود.

شبه‌نظامیان حوثی اعلام کردند اسرائیل روز شنبه ۳۰ تیر تاسیسات پالایش نفت در بندر «حدیده» تحت کنترل این گروه مورد حمایت حکومت ایران را هدف حملات هوایی سنگین خود قرار داده است.

حمله روز شنبه به بندر حدیده تحت کنترل حوثی‌ها، یک روز پس از حمله پهپادی این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی به تل‌آویو انجام شد که در آن یک غیرنظامی اسرائیل کشته و ۱۰ تن دیگر زخمی شدند.

در پی این حمله پهپادی، یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، گفته بود از کسانی که به دنبال آسیب‌رساندن به کشور اسرائیل هستند انتقام گرفته خواهد شد.

او پس از دیدار با مقامات ارشد نظامی اسرائیل، از جمله هرزی هالوی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح، هشدار داده بود که ارتش سرگرم تقویت فوری تمامی سامانه‌های پدافندی این کشور است و از هر شخص که در پی آسیب رساندن به کشور اسرائیل یا انجام عملیات تروریستی علیه آن است، انتقام خواهد گرفت.

پس از آن، مقامات رسمی اسرائیلی نیز به نشریه «وای‌نت» گفتند که «به حمله حوثی‌ها که با استفاده از پهپاد ایرانی انجام شده بود، پاسخ داده خواهد شد.» به گفته آنها، گزینه حمله مستقیم اسرائیل به یمن «روی میز است.»

پیشتر تلوزیون «العربیه» به نقل از منابعی که هویت‌شان را فاش نکرد، گزارش داده بود که حمله روز شنبه به‌طور مشترک از سوی اسرائیل، آمریکا، و بریتانیا انجام شد و یک مخزن سوخت و تاسیسات پالایش نفت در بندر حدیده هدف قرار گرفتند.

به گفته حوثی‌ها، این حملات موجب کشته و زخمی شدن شماری از افراد شده است.

بر اساس گزارش العربیه، ١٢ فروند جنگنده اسرائیلی از جمله جنگنده‌های «اف۳۵» در این حمله شرکت کرده‌اند.

اما وب سایت خبری اسرائیلی «والانیوز» به نقل از یک مقام این کشور گزارش داد که اسرائیل به‌تنهایی حملات علیه حدیده تحت کنترل حوثی‌ها را انجام داده است.

تلویزیون «المسیره» حوثی‌ها ویدیوهایی از آتش‌سوزی گسترده در این تاسیسات نفتی در نتیجه حملات هوایی روز شنبه منتشر کرده است.

ادعای تلویزیون حوثی‌ها: حمله اسرائیل به بندر «حدیده» ۸۰ زخمی برجا گذاشت

شبکه تلویزیونی المسیره متعلق به شبه‌نظامیان حوثی شامگاه شنبه به وقت محلی به نقل از وزارت بهداشت یمن اعلام کرد حمله اسرائیل به حدیده یمن دستکم ۸۰ زخمی برجا گذاشته است.

اسرائیل روز شنبه ۳۰ تیر تاسیسات پالایش نفت در بندر «حدیده» تحت کنترل این گروه مورد حمایت حکومت ایران را هدف حملات هوایی سنگین خود قرار داده است.

حمله روز شنبه به بندر حدیده تحت کنترل حوثی‌ها، یک روز پس از حمله پهپادی این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی به تل‌آویو انجام شد که در آن یک غیرنظامی اسرائیل کشته و ۱۰ تن دیگر زخمی شدند.
اسحاق هرتزوگ رئيس جمهوری اسرائیل در گفتگو با فرمانده نیروی هوایی این کشور به او بابت حمله موفق نیروی هوایی در یمن که پس از صدها حمله مکرر حوثی‌ها به اسرائیل و شهروندانش در ماه‌های اخیر انجام شد، تبریک گفت.

در این گفتگو، اسحاق هرتزوگ از ژنرال بار، خلبانان، تکنسین‌ها، پرسنل کنترل و اطلاعات و تمامی افسران و سربازان نیروهای دفاعی اسرائیل از واحدهای مختلف، به خاطر عملیات قوی و دقیق و اطلاعات سطح بالایی که باعث موفقیت این مأموریت شد، تشکر کرد.

رئیس‌جمهوری اسرائیل در این گفتگو بیان کرد: «این نمونه واضحی از توانایی‌های نیروی هوایی اسرائیل است – و پیام روشنی به دشمنان ما.»

وی تأکید کرد که دولت اسرائیل برای مدت طولانی حداکثر خویشتنداری را نشان داده است، اما حق کامل دفاع از خود و شهروندانش را دارد و وظیفه اساسی دارد که علیه هر کسی که حاکمیت آن را تهدید می‌کند، اقدام کند.
تداوم راکت‌پراکنی حزب‌الله به شمال اسرائیل
ساعاتی پیش از حمله به حدیده، ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد حزب‌الله روز شنبه حدود ۴۵ فروند راکت به شمال این کشور شلیک کرده است.

طبق بیانیه، حزب‌الله ساعت ٣ و ٣۵ دقیقه بعد از ظهر حدود ۳۰ فروند راکت به سمت بلدنی‌های جولان شلیک کرده است.

ارتش اسرائیل افزود که برخی از راکت‌ها را رهگیری و منهدم کرده و همزمان، برخورد برخی دیگر از راکت‌ها موجب بروز آتش‌سوزی شده است.

حزب‌الله، اصلی‌ترین بازوی نیابتی جمهوری اسلامی، مسئولیت راکت‌پراکنی بعد از ظهر شنبه به شمال اسرائیل را بر عهده گرفته است.

بر اساس بیانیه ارتش اسرائیل، حدود ساعت ۴ بعد از ظهر، ۱۵ فروند راکت دیگر به دو منطقه در شمال اسرائیل شلیک شد.

حملات راکتی روز شنبه به اسرائیل، هیچ تلفات جانی در پی نداشته است.

به دنبال حمله تروریستی ۱۵ مهر حماس به اسرائیل که در پی آن ۱۲۰۰ تن عمدتا غیرنظامی کشته و بیش از ۲۵۰ تن دیگر از جمله کودکان، زنان، و سالخوردگان به نوار غزه ربوده شدند، اسرائیل تهاجم به غزه را با هدف نابودی این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی و آزادی گروگان‌های ربوده‌شده آغاز کرد.

پس از این حمله، سایر گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی از جمله حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمنی حمله به اسرائیل و همچنین مواضع آمریکا در منطقه را آغاز کردند.

طی ماه‌های گذشته، حوثی‌ها حملات پهپادی و موشکی متعددی علیه کشتی‌های تجاری حاضر در آب‌های منطقه انجام داده‌اند و در مقابل، آمریکا و متحدانش با تشکیل ائتلافی بین‌المللی، مواضع این گروه مورد حمایت حکومت ایران را هدف حملات کوبنده خود قرار داده‌اند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۱ جولای ۲۰۲۴