اسرائیل خواستار «تحریم‌های فلج‌کننده» علیه جمهوری اسلامی شد

پس از آنکه روز جمعه یک هواپیمای بدون سرنشین به تل‌آویو نفوذ کرد و با اصابت به ساختمانی مسکونی باعث مرگ یک غیرنظامی شد، مقام‌های اسرائیل به انتقام از عاملان این حمله تهدید کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورشیان حوثی‌ یمن پس از حمله پهپادی به تل‌آویو اظهار کردند که عامل این تهاجم هوایی بوده‌اند. این شبه‌نظامیان از زمان آغاز جنگ غزه، با ادعای حمایت از فلسطین، تاکنون بارها به کشتی‌های عبوری از دریای سرخ حمله کرده و امنیت آن منطقه را به خطر انداخته‌اند.

حمله پهپادی به تل‌آویو روز جمعه پیش از سپیده دم و ساعاتی قبل از حکم دادگاه عالی سازمان ملل درمورد «غیرقانونی» بودن اشغال سرزمین‌های فلسطینی رخ داد. نظر مشورتی دیوان دادگستری بین‌المللی مستقر در لاهه الزام‌آور نیست، اما در بحبوحه محکومیت فزاینده بین‌المللی درمورد جنگ اسرائیل در غزه اهمیت دارد.

حمله مورد ادعای حوثی‌ها به تل‌آویو با محکومیت آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، و درخواست وی برای «حداکثر خویشتن‌داری» به منظور جلوگیری از «تشدید بیشتر تنش‌ها در منطقه» مواجه شد.

با این حال یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائيل، تهدید کرد که انتقام این حمله در راه خواهد بود. او در اظهارنظری در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «با همه کسانی که برای صدمه زدن به اسرائیل یا تقویت تروریسم علیه ما می‌کوشند، به شیوه‌ای قاطع و غافلگیرکننده تسویه‌حساب می‌کنیم.»

یسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائيل، نیز به حمله تل‌آویو واکنش نشان داد و در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «جمهوری اسلامی ایران از تروریست‌های حوثی در یمن، حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی در غزه، شبه‌نظامیان شیعه در عراق و سوریه حمایت می‌کند، به آنها آموزش می‌دهد، از آنها حمایت مالی می‌کند و برای ایجاد یک جبهه تروریستی دیگر علیه اسرائیل به اردن سلاح قاچاق می‌کند.»

او در ادامه، کشورهای جهان را برای حمایت از اسرائیل دربرابر اقدامات جمهوری اسلامی خطاب قرار داد و افزود: «اسرائیل در مقابل محور شرارت به رهبری ایران به‌تنهایی ایستاده است. دنیای آزاد باید تحریم‌های فلج‌کننده‌ای را علیه ایران اعمال کند تا جلو آن را بگیرد، پیش از آنکه خیلی دیر شود.»

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، هم گفت که تل‌آویو معتقد است پهپاد استفاده‌شده حوثی‌ها ساخت ایران است و به‌گونه‌ای طراحی شده است که بتواند از یمن به تل‌آویو برسد.

حوثی‌ها یکی از چندین گروه مسلح تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در سراسر خاورمیانه به شمار می‌روند که مسئولیت حملات پهپادی و موشکی به اسرائیل را برعهده گرفته‌اند.

این گروه که بخش‌هایی از یمن ازجمله بیشتر سواحل دریای سرخ را کنترل می‌کنند، پیش از این مسئولیت حمله به شهرهای اسرائیل ازجمله اشدود، حیفا و ایلات را برعهده گرفته‌اند، اما به نظر می‌رسد حمله روز جمعه اولین حمله‌ای باشد که پدافند هوایی پیشرفته اسرائیل را دور زده است.

در همین حال، محسن رضایی، از فرماندهان سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در واکنش به حمله حوثی‌ها به تل‌آویو در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «فرود [پهپاد] یافا در تل‌آویو آغاز ماجرا است، درود خدا بر برادران مجاهد یمنی.»

رسانه اسرائيلی اورشلیم‌پست روز جمعه درباره حمله پهپادی به تل‌آویو نوشت: «این حمله تهدید قابل‌ملاحظه‌ای برای اسرائیل است و به نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه این حس را القا می‌کند که در جنگ به موفقیت جدیدی دست یافته‌اند. تل‌آویو هدفی اصلی و نمادین است. اگر با پهپاد به این شهر رسیده‌اند، نشان‌دهنده ضعف بازدارندگی و برتری هوایی اسرائیل در منطقه است.»

این رسانه همچنین افزود: «حمله پهپادی مشکوک به تل‌آویو در نخستین ساعت‌های بامداد جمعه حاکی از آن است که گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی جبهه جدیدی در جنگ پهپادی علیه اسرائیل ایجاد کرده‌اند.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۱ جولای ۲۰۲۴