اقدام به خودکشی عیسی ابراهیم زاده، زندانی سیاسی در اشنویه

رسانه‌های حقوق بشری کُرد از اقدام به خودکشی عیسی ابراهیم‌زاده، زندانی سیاسی و از بازداشت‌شدگان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در اشنویه خبر داده‌اند.

آژانس خبررسانی کردستان، کردپا گزارش کرد آقای ابراهیم زاده، شامگاه جمعه ٢٩ تیر ١٤٠٣، به ‌دليل عدم تمدید مرخصی از سوی مسوولان زندان نقده، در زمان مرخصی با خوردن سم اقدام به خودکشی کرده است.

وبسایت رادیو فردا نیز درگزارشی به نقل از نزدیکان آقای ابراهیم‌زاده نوشته که وی روز یک‌شنبه ۳۱ تیرماه پس از «شستشوی معده» و مراقبت از بیمارستان مرخص شده و به خانه بازگشته است اما «مسئولان قضایی با وجود مناسب نبودن حال جسمی و روحی برادرش تأکید کرده‌اند که او باید به زندان بازگردد».

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، همسر، فرزندان و مادر آقای ابراهیم‌زاده در اعتراض به دستور بازگشت وی به زندان، مقابل اداره اطلاعات‌ دادگاه انقلاب اشنویه و ارومیه دست به تجمع زده‌اند.

عیسی ابراهیم‌زاده، کشاورز و فعال کارگری، در جریان خیزش انقلابی مورخه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ هنگام بازگشت به روستای «ده شمس» توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و پس از نزدیک به دو ماه بازجویی در بازداشتگاه‌های امنیتی اشنویه و ارومیه، در تاریخ ۲۲ دی ۱۴۰۱ با تودیع قرار وثیقه ٥٠٠ میلیون تومانی به ‌صورت موقت از زندان اشنویه آزاد شد.

این فعال کارگری در تاریخ سوم اسفند ۱۴۰۱ در دادگاه انقلاب اشنویه به ریاست قاضی «مهدی رضایی» در یک محاکمه چند دقیقه‌ای به اتهامات «شرکت در اعتراضات، تبلیغ علیه نظام و ارتباط با یکی از احزاب کُرد اپوزیسيون حکومت ایران» به ۵ سال زندان محکوم شد که ۳ سال از آن قابل اجرا می‌باشد.

برگرفته از سایت ایران وایر، ۲۲ جولای ۲۰۲۴